6000 ton stål förgyller fransk storstad

Den österrikiska arkitektbyrån Coop Himmelb(l)au har skapat arkitekturhistoria i franska Lyon med Muséedes Confluences, ett rymdskeppsliknande museumdär glas och sextusen ton stål bryter ut i asymmetriska former.

På långt håll ser det nästan ut som om en meteorit har slagit ned mitt i Lyon. Iögonfallande Musée des Confluences, ett slags hybridmuseum som innehåller såväl konst som naturvetenskap och etnografiska inslag, är ett mastodontbygge som mäter 180 meter i längd, är 90 meter brett och 41 meter högt.En kakafoni av skuret och böljande stål värdig sitt uppseendeväckande innehåll.
När man kommer närmare påminner formen mer om ett rymdskepp eller en gigantisk skalbagge, med en byggnadsstomme på över sextusen ton stål, ytterfasader täckta av värmesköldar och stora inglasade partier. Beundrarna menar att det ärett fantastiskt exempel på skönheten och rörligheten hos rostfritt stål. Men visst har det futuristiska museet även sina kritiker – vissa hävdar att det mest av allt liknar en arg ödla beredd att gå till attack och många har reagerat på prislappen. Projektet blev nämligen fem gångare dyrare än ursprungligen planerat och museet tog dessutom inte mindre än 14 år att färdigställas beroende på sin unika design.

Musée des Confluences har uppförts i Frankrikes tredje största stad, Lyon, precis i sammanflödet (”confluence” på franska, därav namnet) mellan floderna Saône och Rhône.Med sin 41 meter höga stål- och glasstruktur siktar museet på att blir Lyons svar på Louvren i Paris. Det harredan fått ikonstatus tack vare sin spektakulära utformning och har designats av österrikiska arkitektbyrån Coop Himmelb(l)au med den futuristiske arkitekten Wolf D. Prixi spetsen.
Prix, som är född 1942, startade kontoret i Wien 1968 och har gjort sig ett namn med storslagna projekt som UFA Cinema Center i Dresden, BMW Welt i München och Europeiska Centralbanken i Frankfurt. Coop Himmelb(l)aus arkitekturstil är så kallat destruktivistisk, vilket innebär ett djärvt experimenterande med upplösta former och linjer då man till varje pris vill undvika symmetri. Det är ett sätt att göra upp med traditionella förväntningar på hur en byggnad ”ska” se ut för att istället skapa något helt nytt och okonventionellt.
Även Musée des Confluences är tekniskt sett en ytterst komplex byggnation. I samband med invigningen förklarade Wolf D. Prix hur museet består av tre olika element: en ”kristall” i glas, ett ”moln” i metall och så en sockel i betong som stöttar byggnadsstommens 6600 ton stål. Totalt hälldes 21 000 kubikmeter betongi sockeln för att den skulle kunna bära upp stålstommen. Byggnaden innehåller 12 150 knutpunkter och 88 200 bjälkar som monterade tillsammans med andra element sammanlagt uppgår till 650 000 olika byggnadsdelar.

Som museibesökare kommer man in genom glaskristallen och i molnet finns sedan de olika utställningarna samlade på fyra nivåer. Molnet, som omfattar en area på 8700 kvadratmeter, har en broliknande struktur. Det vilar på 12 betongstommar och har tre betongtorn som innehåller nödutgångar- och trappor. Höga stålkonstruktioner utgör väggarna i de svarta, fönsterlösa boxar i vilka de permanenta och tillfälliga utställningarna kan beskådas.
På utsidan har molnet täckts av ett lager av rostfritt stål vilket gör att det reflekterar ljus och färg från omgivningarna. Stålföretaget Aperam levererade sexhundra ton av 316L-stålplattor med en tjocklek på tre millimeter till tyska Design Factory, som utförde en blästring med glaspärlor på en så kallad Uginox Mat-bas. Detta resulterade i en enhetlig satineffekt och en ytterst modern känsla.
Totalt användes över 17 000 plattor i rostfritt stål i 37 olika format till Musée des Confluences. Museets insida är knappast mindre sensationell. Här hittas över två miljoner olika objekt – allt ifrån en tusen år gammal peruansk mumie till ett exemplar av rymdfarkosten Sputnik 2, till rester av försvunna djur som dronten, den tasmanska tigern och Stellers sjöko, till olika samurajvapen och ett fossilerat dinosaurieskelett på 14 meter av en Camarasaurus.

Text: Jennie Dehlén
Foto: Duccio Malagamba, Sergio Pirrone & Coop Himmelb(l)au

FAKTA: Musée des Confluences

Adress: Musée des Confluences, 86 Quai Perrache, 69002 Lyon, Frankrike
Arkitekt: Coop Himmelb(l)au
Kostnad:Ca 300 miljoner euro
Total yta: 22 000 m2. Byggnaden innehåller förutom själva museidelen två hörsalar (i sockeldelen) samt museets kontorslokaler.
Byggnadsår: 2014
Stål till ytskikt: 316L/1.4404
Finish: Uginox Mat (Aperam)
Tjocklek: 3 mm.
Utformning: Museet består av en huvudstruktur som utgör en slags sockel över vilken man har placerat en ramstruktur, vilken i sin tur bär upp taket och fasaden. Museet permanenta utställning är indelad i fyra olika sektioner: ”Livets ursprung”, ”Samhällen”, ”Arter”, ”Evigheten: Visioner om livet efter detta”
Hemsida: www.museedesconfluences.fr/fr/visit-museum

 

Inläggsförfattare: Redaktionen