Det sitter i detaljerna

– Bra trivsel, det är vår policy. Om man mår riktigt bra gör man bra grejer, säger Peter Edlund, delägare i Göteborgsbaserade Weatherproof Family. Företaget startade för två år sedan och här är arbetsmiljön a och o. Ett led i det är ISO-certifiering som ger riktlinjer och verktyg för en bra arbetsmiljö och hög kvalitet.
Trevligt och välskött är det första intrycket av Weatherproofs verkstad. Här hänger alla verktyg på sina respektive platser och de skräddarsydda förvaringssystemen är tillverkade av Weatherproof själva. Företagsnamnet betyder väderbeständig.
– Tillägget ”family” har vi eftersom vi vill vara som en familj tillsammans. Vi har gjort arbetsplatsen trevlig, vi ska må bra, få inspiration och känna kreativitet här, säger delägaren Peter Edlund.
Weatherproof åtar sig allt från traditionellt plåtslageri till specialciallösningar, fasadsystem och konstverk. Just nu satsar de mycket på fasadsystem.
– Vi designar, tillverkar och monterar allt inom tunnplåt, säger Albin Svensson, en annan av företagets tre delägare.

Peter Edlund är omskolad från kock till plåtslagare. Efter en start med titanzink hos Kari Koskinen, numera på Rheinzink, började han arbeta på Godhems Plåtslageri. Där lärde han känna Albin Svensson. Weatherproofs tredje delägare, Juha Rosenström, träffade han under gemensamma ingenjörsstudier.
Alla sex medarbetarna på Weatherproof har olika bakgrund med konst och design som gemensamt intresse.
– Det är inspirerande och kul att jobba med de här gubbarna, säger Juha Rosenström.
– Eftersom design är en stor del av organisationen jobbar vi delägare och de anställda tätt ihop för att ta fram unika produkter, fyller Albin Svensson i.
En annan av Weatherproofs medarbetare, Sebastian Company, jobbade som inredningsmontör på oljeplattformar i Norge i flera år, men slutade när hans dotter föddes.
– Albin, Peter och jag är vänner sedan tidigare. Det är svårt att inte bli inspirerad i den här miljön, säger han.
För dagen är de fyra man på ”fabriken”, som de kallar sin arbetsplats. Jonatan Persson och John Borenius är på skidsemester.

I fikarummet sitter, från vänster till höger, Juha Rosenström, Albin Svensson, Peter Edlund och Sebastian Company. Jonatan Persson och John Borenius saknas på bilden.

Lokalerna är ljusa och luftiga. Lunchrummet ser mer ut att passa in på en trendig reklambyrå.
– Vi är inget traditionellt plåtslageri. Och vi satsar stenhårt på arbetsmiljön, säger Peter Edlund.
Weatherproof arbetar med nya idéer för användning av plåt, till exempel fönstergaller i olika mönster, något som kom till efter att de själva hade haft inbrott.
– Vi är lite som Pippi Långstrump. Vi är både jättestolta, glada och tacksamma över vad vi har lyckats skapa hittills. Tanken inför framtiden är att utveckla bolaget.
– Vi vill växa, vi har en plan och vi vet exakt vart vi ska, säger Peter Edlund.
Det finns saker att göra hela tiden, men ett problem Weatherproof delar med branschen är att många byggen är försenade med sina projekt.
– Vi försöker ha en bra servicenivå och ett tätt samarbete med alla våra partners. Bristande kommunikation är annars ofta ett problem, säger Albin Svensson.
Genom att inte överboka sig, håller Weatherproof själva en god planering.
– Det är en del av arbetsmiljön. Att minska stressen och därmed kunna hålla en hög kvalitetsnivå.

Sociala medier är ett viktigt verktyg och Weatherproof finns både på Instagram och Facebook. I dagarna lanseras också en ny hemsida med bland annat lättanvända beställningssystem för plåtslagare.
Weatherproof är medlemmar i Plåt & Ventföretagen sedan ett år tillbaka.
– De har hjälpt oss jättemycket och är alltid positiva och glada. De erbjuder många bra utbildningar också. Det är bara upp till en själv hur mycket man hinner. Arbetsgivarguiden, beräkningsprogram och eget kalkylprogram är bra stöd,
säger Peter Edlund.
Genom att kombinera plåtslageri med design tror Weatherproof att fler unga kan lockas till yrket. Nästa steg är att anställa fler, gärna kvinnor.
– Det finns utvecklingsmöjligheter. Du kan börja som plåtslagare och fortsätta som konstruktör. För de kreativa finns det en chans att växa, säger Albin Svensson.
Förutom bra arbetsmiljö kan ”fabriken” locka med att mycket av arbetet sker inomhus.
– Vi tror att vi kan bli en annorlunda arbetsgivare i vår bransch, eftersom vi är ganska unika, säger Peter Edlund.

Text & foto: Boel Ferm

FÖRETAGSFAKTA
Namn: Weatherproof Family AB
Grundades: 2016.
Ägare: Albin Svensson, Peter Edlund och Juha Rosenström.
Ort: Mölnlycke, Göteborg.
Inriktning: Designar, tillverkar och monterar allt inom tunnplåt. Legotillverkning. Fasad och tak. Mycket design.
Personalstyrka: Sex.
Omsättning: Första året, drygt 1 miljon, förra året 2,3 miljoner.
ISO-certifieringar: ISO-9001 Kvalitet, ISO-14001 Miljö, OHSAS 18001 Arbetsmiljö.

Missa inte!
Den 23 maj medverkar Weatherproof Family med en föreläsning under SSAB:s årliga Swedish Steel Prize. Seminariet, som har titeln ”Thefuture of sheet metal design and how sustainability drives the buildingindustry from a metal roofer perspective” ingår i seminariespåret kallat “How do you envision greener living?”, som arrangeras av GreenCoat.
Anmälan kan göras på www.steelprize.com. Välj ”Track 5: Green Building Solutions Conference on 23 May 2018”. Hela ”Track 5” genomförs i Borlänge och deltagarna körs med bussar mellan Stockholm och Borlänge.

Lämna en kommentar

Vi delar aldrig ut din epostadress till spammare. Obligatoriska fält är markerade med asterisk *.

*
*