Digital transformation i fokus för expanderade ventföretag

Med snart trettio år på nacken är Luftkompaniet Sjöblom AB i Upplands Väsby väletablerade i branschen. Nu rustar vd Ron Sjöblom och hans medarbetareför framtiden genom att digitalisera företaget. Det webbaserade projektledningssystemet Projektportalen är ett viktigt hjälpmedel i det arbetet.  

Familjeföretaget Luftkompaniet Sjöblom i Upplands Väsby grundades 1990 av Rune Sjöblom. Då var uppdragen mindre än i dag och främst lokaliserade till Stockholms norra delar. Men tiden gick och företaget växte. För tio år sedan började sonen Ron Sjöblom jobba i familjeföretaget, där även Hillevi Sjöblom, Runes fru, arbetar som ekonomiansvarig. För ett år sedan blev det dags för pappa Rune att lämna över rodret till sonen och i december 2017 tog Ron över som vd. Både Rune och Hillevi arbetar fortfarande aktivt i bolaget.
Uppdragen har vuxit i takt med företaget. I dag är de 14 anställda och anlitar även löpande ett större antal fasta underentreprenörer. I den dagliga verksamheten sysselsätter Luftkompaniet Sjöblom cirka 50 personer. Företaget har ventilationsentreprenader runt om i hela Storstockholm och i Uppsala. Ett par av de senaste stora projektenärKajen 5 och Brohuset i det snabbväxande bostadsområdet Liljeholmen söder om Stockholm.
Kajen 5 är ett flerbostadshus på 24 våningar och den glasfasadbeklädda Brohuset är områdets storaflaggskeppsprojekt. Ett annat större projekt under 2018 är Haga Nova i Hagastaden, där byggherren Einar Mattsson har anlitat Luftkompaniet Sjöblom för att installera ventilationen i 276 bostäder, 8 lokaler och två förskolor samt ett garage.

– Att arbeta med Projektportalen är ett led i vår utveckling mot att bli mer digitala och ha bra verktyg som underlättar verksamheten och inte bygger in flaskhalsar i organisationen, säger Ron Sjöblom.

Digitalisering med Projektportalen
– Det är roligt att vi får förtroendet att ansvara för ventilationen i så här stora byggprojekt. Det ställer stora krav på oss i och med att projekten är omfattande och mycket händer parallellt. Då är det extra viktigt med god logistik, materialhantering och bra leveranser, samtidigt som vi måste ha koll på var vi ligger i tidplanen för att hänga med i produktionen, säger Ron Sjöblom.
För att lyckas leverera den kvalitet som kunderna efterfrågar har företaget digitaliserat sin verksamhet alltmer på senare år. Ett led i det arbetet är att använda sig av Projektportalen, ett digitalt verktyg som har tagits fram i samarbete med Plåt & Ventföretagen.
– Att arbeta med Projektportalen är ett led i vår utveckling mot att bli mer digitala och ha bra verktyg som underlättar verksamheten och inte bygger in flaskhalsar i organisationen. Jag hade letat i flera år efter ett verktyg som passade vår verksamhet och de funktioner vi behöver, men inte hittat något. Så läste jag en artikel om Projektportalen och bestämde mig för att testa, säger Ron och fortsätter:

Tidrapporteringen första steget
– En stor fördel är att det är utvecklat för vår bransch, men också att utvecklarna är så lyhörda för oss användare och tar till sig våra synpunkter.
Luftkompaniet Sjöblom började att använda Projektportalen för digital tidrapportering. Numera tidrapporterar alla på firman dagligen direkt in i sina telefoner och alla handskrivna pappersrapporter är avskaffade.
– Det underlättar förstås jättemycket att slippa papperslappar, både för administrationen men också för att det ska bli korrekt. Alla är väldigt nöjda med det här systemet och tycker att det funkar smidigt, säger Ron.
Tidrapporteringen var första steget, men Luftkompaniet Sjöblom är öppen för mer digitalisering.
– Projektportalen är komplext och det är bra att man kan bygga på flera delar i systemet. Nu har vi även byggt på så att projektinformation som handlingar, ritningar och beskrivningar finns i portalen.

Sakta men säkert
Planen är att fortsätta använda ännu fler funktioner i Projektportalen.
– Vi har även börja lägga in bland annat serviceordrar, vilket hjälper oss i arbetet med att hålla koll på garantiåtgärder och felanmälningar som löpande kommer in.
Ron Sjöblom uppskattar att Projektportalen ger honom tydlig överblick och att de anställda enkelt kan återrapportera via appen.
– Tidigare har vi varit bundna till kontoret för att sköta många sysslor, men idag kan vi komma åt information var vi än är för att kunna svara på frågor eller vara mer effektiva i vårt arbete. Det funkar lika bra via telefonen som datorn.
Ron Sjöblom ser ljust på framtiden, trots att nyproduktionen av bostäder, där Luftkompaniet Sjöblom har sina flesta uppdrag, gått ner det senaste året.
– Vi står bra rustade och har mycket jobb trots det. Vår målsättning är att ha kvar den kostym vi har haft nu under en längre tid och fortsätta bygga ut den sakta men säkert. Det ska vi göra bland annat med hjälp av just den här digitala transformationen.

Text: Karin Cedronius
Foto: Björn Petrén

 

Företagsfakta
Namn: Luftkompaniet Sjöblom AB
Grundat: 1990
Ort: Upplands Väsby
Personal: 14 anställda men i den dagliga verksamheten, då inklusive företagets underentreprenörer, sysselsätter Luftkompaniet Sjöblom cirka 50 personer.
Hemsida: luftkompaniet.se

 

Fakta Projektportalen
Projektportalen är en branschanpassad IT-lösning för företag inom byggnadsplåt och ventilation, som har tagits fram i samarbete med Plåt & Ventföretagen. Läs mer på projektportalen.com.

Inläggsförfattare: Redaktionen