Ett hyllat hus i bara mässingen

Under PLÅT12 i Malmö delades hederspriset Plåtpriset ut för andra gången. I år gick priset till Wingårdh Arkitektkontor för Sven-Harrys mässingsklädda konstmuseum i Stockholm.

Syftet med Plåtpriset är att uppmuntra och hylla innovation och hållbart byggande, där plåtmaterialens egenskaper och uttryck tillvaratas i ett framgångsrikt arkitektoniskt utförande. Kriterier som alltså Sven-Harrys konstmuseum uppfyller.
Museet öppnade den 27 mars 2011, på initiativ av byggmästare Sven-Harry Karlsson. Den skinande sexvåningsbygnaden med fasader av mässing, ligger i Vasaparken i Stockholm och är ritad av Wingårdh Arkitekter. Byggnaden, som inrymmer konsthall, museum, restaurang, bostadslägenheter och kommersiella lokaler, är tänkt att vara ett hem för både konst och människor.
Som en unik del av konsthallen finns på taket av byggnaden ett museum som är en kopia av Sven-Harrys tidigare hem, 1700-talsgården Ekholmsnäs på Lidingö. Här kan besökarna kliva in och ta del av den konstsamling som har byggts upp under 35 år av hängivet samlande.
Huset har klätts i en metall som tillverkaren Aurubis kallar Nordic Royal. Det är en stabil legering som till största del består av koppar, förenat med 4-6 procent zink, ungefär lika mycket aluminium samt 0,3-1,5 procent tenn vilket har valsats till 1,4 millimeter tjock plåt.

En engagerad beställare
Fasaden har minimal miljöpåverkan, den är underhållsfri och ger ett tätt och torrt hus. Plåten ger också huset en nutida karaktär samtidigt som den gula färgen gifter sig med Stockholms traditionella putsfasader i gulockra.
Priset mottogs av arkitekten Anna Höglund som passade på att rikta ett stort tack till kollegorna Gert Wingårdh och Pilutaq Larsen Ström och inte minst byggherren själv, Sven-Harry Karlsson – en stark karaktär som nu fått en unik fasad på sitt högst personliga monument.
– Det är fantastiskt att få jobba med en så engagerad beställare som Sven-Harry. Troligtvis händer det bara en gång i livet att man får vara med om att bygga något så personligt som också är tillgängligt för allmänheten.
Anna Höglund tackade även korrosionsprofessorn Inger Odnevall Wallinder från KTH, som hjälpte till att övertyga de svårflörtade tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret om att koppar var det rätta materialet.

Text: Tomas Skagerlind
Foto: Benny Sand och Sven-Harrys konstmuseum

Lämna en kommentar

Vi delar aldrig ut din epostadress till spammare. Obligatoriska fält är markerade med asterisk *.

*
*