Ett stålskepp kommer lastat

Tolv gigantiska, böljande stål- och glassjok vilar på en vattenspegel, för att likna ett skepp för fulla segel mitt i Boulogne-skogen. Paris nya signaturbygge, Fondation Louis Vuitton, består av 15 000 ton stål, dubbelt så mycket som gick åt när Eiffeltornet byggdes.

Paris3 - Kopia

Paris nya signaturbygge, Fondation Louis Vuitton, består av 15000 ton stål.

”Isberget”, ”Skeppet” och ”Glasmolnet” – det nya museet Fondation Louis Vuitton i Paris har redan fått flera smeknamn. Konstkritikerna famlar i sina försök att sätta ord på den kanadensiske stjärnarkitekten Frank Gehrys senaste skapelse. Det ser ut som en skuta har gått på grund mitt i Boulogne-skogen och många hävdar att snart 86-årige Gehry nu har åstadkommit sitt livs verk.

– Jag har alltid älskat Frankrike och velat bygga här, sa arkitekten själv i samband med pressvisningen.

Konstruktionen har krävt två års förberedelser av 100 ingenjörer – som fått uppfinna helt nya lösningar, vilket resulterat i inte färre än 30 nya patent och flera prestigefyllda teknikpriser. Och 700 byggarbetare har hållits sysselsatta under fem år. Resultatet är inget mindre än ett arkitektoniskt underverk och under invigningen strålade Frank Gehry ikapp med sin uppdragsgivare Bernard Arnault. I den franska pressen gissar man att prislappen för bygget har landat på närmare en miljard kronor men Bernard Arnault lär ha råd. Han är koncernchef för lyxkonglomeratet LVMH med prestigefyllda märken som Louis Vuitton, Dior och Moët Hennessy och enligt tidskriften Forbes god för 29 miljarder dollar.

Paris

Ett intrikat gallerverk av rostfritt stål skyddar byggnadens glasexteriör.

Fondation Louis Vuitton är naturligtvis ett sätt för affärsmannen att skapa goodwill för sitt företagsimperium, ungefär som när namnet köps på sportarenor. I museet ska Arnault ställa ut sin privata samling av nutida fransk och internationell konst. Även byggnaden i sig är som ett konstverk. Dess struktur består av 15 000 ton stål, det vill säga nästan exakt dubbelt så mycket som gick åt när Eiffeltornet byggdes. Konstruktionen är på närmare 12 000 kvadratmeter, är 46 meter hög och omsluten av tolv ”segel” i glas och stål. Dessa är konstruerade av 3 600 glaspaneler och byggda skal på skal runt byggnaden i fyra plan. De väldiga, välvda glaspartierna stöttas av en stomme gjord av rostfritt stål, kolstål och trä. Stommen består av 2 000 ton kolstål och 1 500 ton rostfritt Duplex-stål med hög mekanisk motståndskraft.

Den inre strukturen i sten och betong rymmer elva utställningssalar och en stor hörsal, där tyska tungviktarna Kraftwerk nyligen gjorde en konsert. Byggnadskroppen är konstruerad av 19 000 gjutna betongplattor, var och en med sin specifika kurvatur. Över 2 000 väggpaneler i aluminium tillverkades för att skapa en stöttande struktur för betongplattorna. Var och en av dessa aluminiumpaneler följer exakt den yttre fasadens geometri och kopplas samman med stål- och betongstrukturen genom speciellt designade mellanläggsbrickor.

Paris5

Byggnaden i sig är minst lika spektakulär som konsten som ställs ut där.

Med anledning av museets utmanande former var konstruktionen extremt krävande och innovativ teknik användes i projektets alla steg. Den franska stålfabrikören Eiffage Construction Métallique kontrakterade BDS VirCon för att göra skisser för konstruktionen av museets stålstruktur. BDS VirCon är ett internationellt företag som är aktivt inom byggnadsinformationsmodellering och stålutformning. Under projektets gång användes ”gammaldags” ritningar enbart för tillverkning och installering av särskilda delar av byggnaden. All annan information baserades på modeller som skapades och distribuerades till de olika projektmedlemmarna runt om i världen. Det enda sättet att slutföra det här projektet var genom att använda exakta 3D-modeller i samarbete med flera olika parter. Programvaruföretaget Teklas produkt för byggnadsinformationsmodellering (BIM) användes såväl i designarbetet som vid implementeringen av det här museets unika former.

Paris4

LVMH:s vd Bernard Arnault och arkitekten Frank Gehry vid invigningen av byggnaden.

Fondation Louis Vuitton invigdes i oktober 2014, detta efter 12 år av debatter, överklaganden och komplikationer. Projektet stötte nämligen på patrull i flera omgångar. Det värsta bakslaget var när en grupp grannar fick bygglovet annullerat 2011. Men skam den som ger sig, Bernard Arnaults politiska kontakter lyckades rädda situationen genom att helt sonika skapa en ny lag! Nu har LVMH gjort en speciell uppgörelse med den franska staten om att byggnaden tillfaller Paris om 50 år.

Inne i byggnaden kan besökarna gå från våning till våning och njuta såväl av ikoniska konstverk som av den fantastiska utsikten över Paris skyline. Den dansk-isländske konstnären Olafur Eliasson har gjort en fast installation i museets källare, en spegelgång längs en kanal som fylls på från ett konstgjort vattenfall som i olika terrasser rinner ner mot hörsalen. Hela bygget har en stark ekoprofil och är ett pilotprojekt för låg miljöpåverkan. Energin som används är geotermisk och regnvattnet återanvänds, det cirkulerar i ett kanalsystem och går till vattning av planteringarna som omger museet.

Som signaturbyggnad har Fondation Louis Vuitton all potential att bli minst lika populär som Frank Gehrys Guggenheim-museum i Bilbao, stålskeppet som strandat i Boulogne-skogen liknar inget annat.

Text: Jennie Dehlén

Foto: Fondation Louis Vuitton, Tekla & Alexandre Gelineo

 

FAKTA 

Fondation Louis Vuitton

Nytt konstmuseum i Boulognerskogen i utkanten av Paris. Här visas samtida fransk och internationell konst. Konstruktionen påbörjades 2008 och invigdes i oktober 2014.

Louis Vuitton-museet tilldelades den prestigefyllda utmärkelsen American Institute of Architects’ BIM Excellence Award 2012 för den mycket omfattande användningen av BIM (byggnadsinformationsmodellering).

Kostnad: Närmare en miljard kronor.

Arkitekt: Frank Gehry, 85, som bland annat ritat Guggenheim-museet i Bilbao och Walt Disneys Concert Hall i Los Angeles.

Mer info finns här: www.fondationlouisvuitton.fr

Lämna en kommentar

Vi delar aldrig ut din epostadress till spammare. Obligatoriska fält är markerade med asterisk *.

*
*