Fullsatt, festligt och folkligt på Plåt 12 i Malmö

Den 2 februari arrangerades PLÅT12 på Malmö högskola i Malmö. Intresset för seminariet om plåt i arkitekturen, som arrangerades för femte året i rad, var extra stort. 320 arkitekter och beslutsfattare inom byggbranschen hade slutit upp, vilket betydde fullsatt.

Antalet deltagare var drygt 100 fler än för två år sedan, då seminariet senast gästade Malmö. På scenen delade såväl internationella som svenska arkitekter med sig av sina erfarenheter när det gäller arbeten i plåtmaterial och presentatör var, precis som tidigare år, journalisten och författaren Mark Isitt.
– Det är framförallt kul att se hur synen på plåt har förändrats under de fem år som vi har hållit på. Från början var arkitekterna faktiskt inte så intresserade, eftersom de förknippade material med korrigerad plåt och fula plåtlador. Men nu finns det flera intressanta byggnader i landet som är värda att visa upp, sa Mark Isitt.

Oberoende forskning
Arkitekten Carmen Izquierdo var först ut bland talarna. Hon har ritat Domkyrkoforum i Lund som har klätts i en guldskimrande mässingsfasad. Ett jobb som har utförts av medlemsföretaget Malmö plåtservice. Carmen Izquierdo förklarade byggnadens form och glänsande fasad med att platsen och den omgivande miljön krävde en sådan typ av arkitektur.
– Det är mitt ansvar som arkitekt att våga testa och vi har hela tiden varit ödmjuka och tagit hänsyn till närliggande byggnader. Materialet kommer dessutom att tonas ner ganska snart och få en dämpad brun nyans som smälter väl in i den äldre bebyggelsen, sa hon.
Därefter kom Mats Jakobsson, MAF Arkitekter, upp för att berätta mer om sina titanzinksklädda portallejon i Hållplats Sunderbyn. En mötesstation för tågförare och hållplats för resenärer mellan Luleå och Boden där valet av material på tak och fasad föll på Rheinzink, bland annat för dess stålgrå färg och hudlika yta.
Korrosionsprofessor Inger Odnevall Wallinder var en favorit i repris från föregående år. Med sin expertis och 20 års oberoende forskning kring metaller och miljö förklarade hon varför koppar, zink och de andra vanliga metallerna på byggnader inte utgör någon som helst fara för miljön. Hon menade att det är dags att släppa de fördomarna och gå vidare mot andra verkliga miljöproblem.

”Det är framförallt kul att se hur synen på plåt har förändrats under de fem år som vi har hållit på.”

Inspireras av andra branscher
En av huvudtalarna var fasadkonsulten Gregory Romine, från Axis Facades, som har jobbat med flera av världens mest kända arkitekter. Få personer i världen har samma breda och omfattande kompetens om fasader som Gregory Romine. Gregory visade upp exempel på fasader av brons, aluminium, zink, rostfritt stål, obehandlad stål och koppar. Han visade också prov på olika curtain wall-lösningar från företagets verksamhet. En fasad som ligger utanför byggnadens bärande konstruktion och kan bestå av till exempel metall, sten eller glas.
– Vi hämtar gärna inspiration och kunskap från andra branscher, bland annat från fartygsindustrin. Därför lär vi oss och utvecklas hela tiden, sa Gregory Romine som också förutspådde att vi kommer att få se mer nanoteknologi inom byggtekniken i framtiden.

Dyr fasadlösning
Det var för övrigt många som tappade andan när Gregory Romine avslöjade priset på den dyraste metallfasaden som företaget har medverkat till. Där gick kostnaden för en fasadlösning i metall nämligen på 90 000 kronor per kvadratmeter.
Frågan om miljöfarorna med koppar kom även upp som en fråga från publiken under Gregory Romines föreläsning. Det visade sig att Gregory inte ens förstod frågan. Han hade med andra ord aldrig tidigare stött på problemet, trots sina åtskilliga projekt med kopparfasader över hela världen.

Svart stålplåt
Johannes Norlander fick sedan presentera en spektakulär form- och materiallösning på en privatvilla som han hade ritat åt en familj i Torslanda utanför Göteborg. Han berättade om hur han inspirerades av Göteborgs varvs- och industribyggnader när han valde en svart stålplåtsfasad till den nya villan. Resultatet blev en stilren, modern och grafisk fasad på den sexsidiga huspolygonen, som passade väl in i den omgivande naturen.
– Den största utmaningen var att följa HUS AMA och samtidigt påvisa att det går att hitta andra byggnadslösningar som har samma effekt, men som ger ett annat uttryck, sa Johannes Norlander.

Prestigefulla projekt
Efter middag och mingel bland montrarna i foajén avrundades dagen med seminariets andra internationella talare – Robert Greenwood från Snøhetta, ett norskt arkitektkontor med flera internationella framgångar på meritlistan och med kontor i New York och i Oslo.
Presentationen innehöll bland annat stora och prestigefulla projekt som stadsbiblioteket i Alexandria, som var Snøhettas första projekt och starten på kontorets internationella framgångar, minnespaviljongen Memorial Museum på Ground Zero i New York, operahuset i Oslo och det prisbelönta vildrenscentret i Dovrefjell nationalpark i Norge.
Ett annat mer aktuellt projekt är King Abdulaziz hypermoderna kulturcentrum i Saudiarabien.

Text: Tomas Skagerlind foto: Benny Sand

Lämna en kommentar

Vi delar aldrig ut din epostadress till spammare. Obligatoriska fält är markerade med asterisk *.

*
*