Hjälper till att få fakturan betald

Plåt & Ventföretagen har sedan tre år tillbaka ett ramavtal med Profina som ger extra förmånliga villkor för alla de tjänster som Profina erbjuder.

Anders Tärnfors på Profina som erbjuder faktura- och inkassoservice, reskontrahjälp, fakturaköp, fakturabelåning och juridiska tjänster.

– För oss är inget uppdrag för litet eller stort. Samtliga medlemmar i Plåt & Ventföretagen har möjlighet att få hjälp till ett förmånligt pris, så att de istället kan ägna sig åt kärnverksamheten, säger Anders Tärnfors på Profina som erbjuder faktura- och inkassoservice, reskontrahjälp, fakturaköp, fakturabelåning och juridiska tjänster.
Speciellt för Profina är att en och samma handläggare – Tommy Ottosson – hanterar alla de uppdrag och ärenden som kommer in genom Plåt & Ventföretagen. Syftet med en dedikerad handläggare är att skapa en bred och djup kunskap om vilka typer av fordringar och kunder som är vanliga inom plåt- och ventbranschen. Tommy för även dialogen med dem som tagit emot inkassokraven.
– På så sätt har Profina kunnat välja bort välja bort ineffektiva verktyg såsom talsvarsväxel, kundtjänst och långa telefonköer. Istället ger vi ut direktnummer och mejladress till handläggaren, säger Anders.

Huvudsakligen inkasso
Inom plåt- och ventbranschen är hittills inkassolösning den mest efterfrågande tjänsten, berättar han. Men Profina kan hantera hela kedjan av kundreskontra, factoring och finansiering.
– Vår erfarenhet är att om en kund inte betalar vid andra påminnelsen så betalar hen inte senare heller. En extern part, som vi, ger en tydlig signal. Medlemsföretaget behöver inte ta ett obekvämt samtal eller stöta sig med kunden. Vi sköter dialogen, medan medlemsföretaget kan fortsätta och jobba mer långsiktigt med kunden, säger Anders.
Det vanliga är att Profina går ut med ett enda inkassokrav. Om den som krävs inte betalar eller hör av sig inom 12 dagar görs en avstämning med medlemsföretaget om ärendet ska gå vidare, antingen rättsligt eller med en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om betalningen uteblir och det gäller större belopp kan Profina bistå med en fördjupad kontroll av betalningsförmågan och en kartläggning av den bästa metoden framåt för att nå resultat.
– Vi har en bra lyckandegrad på 85–95 procent när det gäller uppdragen mot medlemmar i Plåt & Ventföretagen. Någon enstaka gång kan det hända att det blir förlikning. Men majoriteten av kraven blir betalda, även om det kan ta lite längre tid för konsumentfordringar, säger han.

Skriftliga avtal gäller
Anders tipsar om att ha ett bra, skriftligt avtal på plats innan man går in i ett uppdrag för en ny kund. Ett tydligt avtal skyddar medlemmen som leverantör i ett affärsförhållande och gör att tvister i möjligaste mån kan undvikas. Profina kan ställa upp med förslag till skriftliga mallar och även hjälpa till att göra en förhandskontroll av uppdragsgivarens verksamhet, genom att ta hjälp av sina egna register och interna kontakter.
– Finessen med ramavtalet är att vi kan vara ett bollplank och ge tummen upp eller tummen ned i osäkra situationer. Vi ser oss som konsulter och rådgivare åt medlemmarna.

Text: Susanne Ringheim Kilje

 

Fakta om Profina Finans AB
Ett familjeföretag med 35 år i branschen. Har 55 anställda. Arbetar med factoring och fakturaservice för små och medelstora företag. Jobbar med kundanpassade lösningar utifrån principen att företag –  på samma sätt som individer – är unika.Täcker hela Sverige från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

 

 

 

 

 

 

 

 

Inläggsförfattare: Redaktionen