Mathias vässar varumärket med modern marknadsföring

dsc_0807

Mathias Mattsson (till höger) tillsammans med Rickard Andersson som ska tävla i EuroSkills.

Det finns gott om företag i byggbranschen som inte anser att de behöver synas. De får sina uppdrag ändå. Så finns det också bolag som även vill växa vidare och bredda verksamheten. Och de gör detta med hjälp av smart marknadsföring. Medlemsföretaget Plåtslagarna i Ale AB (PIAAB) är ett bra exempel på just det.

PIAAB startades av Mathias Mattsson och Magnus Johansson, då de köpte in sig i företaget Tommys Plåt, år 2005.
– Vi drivs av att plåtslageri som hantverk och plåt som material aldrig kommer gå ur tiden. Men då krävs det ju också att det fylls på med nya plåtslagare hela tiden, säger Mathias Mattsson.

Mathias började som plåtslagare på Tommys Plåt redan som 15-åring. 1997 slutade han för att söka sig nya utmaningar, vilket ledde till anställningar på Varla och Kode Plåt samt en session i Norge för arbete. År 2001 startade Mathias enskild firma och femton år senare är han vd för PIAAB.

– Plåtslagarna i Ale har växt rätt rejält de senaste åren. I dag är vi ett de större plåtslagerierna i Göteborgsregionen och vi sysselsätter cirka 22 personer i dagsläget.

magnus_0311

Magnus Johansson

Det finns faktiskt hantverkare som fortfarande driver runt sin verksamhet med fax, telefon och postitlappar. Men PIAAB är inte ett av dem. Här har man istället valt att satsa stort på moderna verktyg och digitala hjälpmedel.

– Vi bygger vårt varumärke genom att synas. En medveten marknadsföringssatsning som främst drivs via sociala medier, hemsidan och ett nyhetsbrev som skickas ut en gång i kvartalet. Personalen har arbetskläder med loggan och även på bilarna syns det var vi kommer ifrån.
Med hjälp av en reklambyrå har PIAAB också tagit fram en tryckt broschyr som berättar om företaget och om plåtslagaryrket.
– Den har vi fått mycket positiv respons på och allt detta har gjort att vi har nått ut på ett bra sätt. Det leder till fler uppdrag och att folk hör av sig och säger att de vill jobba här. Det är jättekul!

PIAAB har dock samma tillväxtproblem som de flesta andra arbetsgivarkollegor i plåtslagarbranschen. Nämligen bristen på utbildad arbetskraft!

– Det är ingen större idé att dra in fler jobb när man inte har personal som kan utföra dem. Vi har dragit vårt strå till stacken genom att försöka nå ut med information till de ungdomar som ska välja gymnasieprogram. Varje år tar vi också in en ny lärling.

mathias-2PIAAB har dock inte möjlighet att ta emot fler än en per år. Inte bara för att deras yrkeskunskaper inte är tillräckliga, utan också för att de behöver introduktion in i arbetslivets rutiner och oskrivna regler.
– Vi måste uppfostra ungdomarna. Det är ju vana vid digitala liv där man inte har några tider att passa. Så vi skickar inte ut dem direkt till bygget efter skolan utan vi ser till så att de förstår vad det innebär att vara anställd först. I början får de också stå i verkstaden och göra övningarna i böckerna de hade i skolan förut. På så sett bygger de upp en stolthet och självständighet som är helt nödvändig för att det ska fungera ute på fältet.

Att Mathias och Magnus brinner för sitt yrke råder det ingen tveksamhet om, men deras energi och ambition fick dem nästan på fall för ett par år sedan.

– Jag höll på att jobba ihjäl mig. Förutom att jag inte mådde bra så ledde det också till min egen skilsmässa, samtidigt som Magnus familj drabbades av en tragedi.

Vändpunkten kom när PIAAB fick tips om Connect, som hjälper mindre företag att bygga upp, utveckla och driva fungerande affärsmodeller.
– De hjälpte oss på banan igen. De har lärt oss att gasa och bromsa med förstånd och när det behövs. Vi anställde också en arbetsledare och en vd-assistent.
– Nu är det inte längre Mathias som är företagets ansikte utåt. Nu är det ett företag. Vilket kan vara bra om det finns någon som inte vill ha direktkontakt med mig eftersom de tycker jag kan vara lite väl framåt, säger Mathias och skrattar.

dsc_0800Och PIAAB:s satsning på ungdomar har gett goda resultat. Ett exempel på det är Hugo Salming som var i final i SM för Unga plåtslagare i våras samt Richard Andersson som ska tävla för Sverige i Yrkes-EM, EuroSkills, i december.

Text & foto: Tomas Skagerlind

LÄS MER om EuroSkills och om Richard Andersson här!

Lämna en kommentar

Vi delar aldrig ut din epostadress till spammare. Obligatoriska fält är markerade med asterisk *.

*
*