Unik aluminiumfasad i Paris 

Det ser ut som om ett gigantiskt metallmoln har seglat ned mitt i centrala Paris. Redan på långt håll fångas blicken av böljande plåtformer. Det som nedifrån gatan ser ut som en enhetlig fasad är i själva verket konstruerat av tätt sammanfogade anodiserade aluminiumtuber.

Byggnaden, A11 eller Be Open som den också benämns, har ett fördelaktigt läge på Avenue de Pierre Mendès France ett stenkast från floden Seine. A11 är en del av det gigantiska Rive Gauche-byggprojektet i Paris trettonde arrondissemang och arkitektbyrån Brenac & Gonzalez har här skapat ett projekt med en stark identitet i ett av den franska huvudstadens livligaste kvarter. Den åtta våningar höga byggnaden ligger strategiskt i ett hörn av avenyn som leder till tågstationens Austerlitz och har redan blivit något av ett landmärke. Det går inte att avgöra vad som är bak- eller framsida på fastigheten som syns från fyra olika håll. A11 har dessutom byggts över en tågtunnel och längs med järnvägsspåren vilket har spelat in i byggnadens design och ger en mycket urban känsla.

Den huvudansvarige arkitekten, Jean-Pierre Lévêque på Parisbaserade Brenac & Gonzalez, berättar att projektet har utformats med syfte att spegla de livliga omgivningarna, med rörelse och trafik på alla omgivande sidor i form av fordon och fotgängare på väg till tåg och tunnelbana. Han menar att byggnadsmaterialet aluminium var en självklarhet.
– Vi behövde en lätt och hållbar lösning och valet föll därför på aluminium, den främsta fördelen med aluminiumet var just dess lätthet.
Jean-Pierre Lévêque förklarar att det dessutom var ett estetiskt val:
– Vi ville ha ett material som följer den parisiska himlens skiftningar. Anodiserat aluminium med sin satinaspekt ger denna speciella effekt.

Det storslagna med fasaden är nämligen sättet på vilket den interagerar med solljuset, rörens anodiserade aluminium reflekterar det ständigt skiftande Paris-vädret och denna soliga dag återges ljuset av den spektakulära väven med sitt virrvarr av ytor.
Aluminiumtuber har placerats lodrätt över byggnaden och zickzackar sig fram i ett något oregelbundet mönster över dess fönsterpartier. Detta tubmönster skapar djup och skugga och ger en skepnad som påminner om ett moln av metall eller en slöja som släppts ned över byggnaden. Tuberna har monterats på ramar i rostfritt stål, vars reflektiva yta ger intrycket av en kontinuerlig vägg sedd nerifrån gatan och vilka också reflekterar ljus från omgivningen in i byggnaderna.
– De anodiserade aluminiumtuberna ser helt olika ut beroende på varifrån man betraktar dem. Aluminiumet möjliggör unika mönster och effekter. Materialets komplexitet förhöjs ytterligare av byggnadens olika riktningar, berättar Jean-Pierre Lévêque entusiastiskt och fortsätter:
– A11:s fasad, eller ”aluminiumslöjan”, som vi kallar den, har öppningar för att man ska kunna se ut inifrån kontoren. Kvällstid fungerar det reflekterande byggnadsmaterialet som ett kalejdoskop med alla stadens ljus.

Byggnaden har två huvudsakliga nivåer, vilka innehåller två olika kontorsytor, en indragen huvudsektion och som kronan på verket en vindsvåning. I de översta våningarna har plåtarna organiserats efter ett ramverk på 1,35 meter, vilket gör det möjligt att skapa delade eller öppna kontorslandskap. Alla fasadens fönster är öppna på dagarna för att få till stånd en naturlig ventilation av kontoren. För att förhindra alltför mycket direkt solljus in i kontorslokalerna har fönstren försetts med infällbara metallmarkiser, ihopkopplade med byggnadens centraldator.
Ett fönstersystem på varje våningsplan optimerar ljusinsläpp, oberoende av exponering. Det innebär att byggnadens energiförbrukning sänks och A11 har fått en rad olika miljöcertifieringar.
– I dag mer än någonsin måste man tänka på energiaspekten hos en byggnad och det blir därför ännu viktigare att välja fasad med omsorg. Fasaden måste skydda byggnadskroppen på bästa sätt och även där är aluminium ett ypperligt val med sin hållbarhet och långa livslängd, betonar Jean-Pierre Lévêque.

Och som den fransman och estet han är återkommer förstås Jean-Pierre även till vikten av en vacker fasad.
– Man kan jämföra det med en modeskapares eller skräddares arbete när denne väljer den bäst lämpade kostymen åt en klient. Valet av fasad till en kommersiell fastighet måste även det anpassas efter omgivningen, epoken och säsongen.
Underhåll och rengöring av rören är dock förmodligen något av en utmaning men det tycker uppenbarligen byggnadens arkitekt att det var värt givet den estetiska effekten. I ett område med många nya kontorsfastigheter, där det gäller att sticka ut för att locka hyresgäster, verkar det ha varit en klok strategi då byggnaden snabbt seglade upp i toppen på den parisiska fastighetsmarknaden.

Text: Jennie Dehlén
Foto: Stefan Tuchila & Sergio Grazia

 

FAKTA A11
Byggnadsår: 2016
Arkitektbyrå: Brenac & Gonzalez
Kund: Vinci Immobilier
Yta: 9630 m² (8 670 m² kontorslokaler och 600 m² butikslokaler)
Kostnad: 20 miljoner euro
Projektledare: Arkitekt Jean Pierre Lévêque
Miljöcertifiering: Brittiska BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) samt

HQE® (Haute Qualité Environnementale), den dominerande certifieringen av miljöanpassade byggnader i Frankrike. Organisationen HQE bildades 1996 av ett stort antal parter inom byggbranschen som exempelvis byggherrar, arkitekter och byggmaterialtillverkare samt den franska miljö- och energimyndigheten ADEME.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!