”Vi måste lyfta hela plåtbranschen!”  

I början av 90-talet var Magnus Lefvert favorit hos Hammarby-fansen. I dag, 25 år senare, drar han nytta av erfarenheterna från fotbollskarriären när han med stor framgång driver medlemsföretaget LW Sverige AB – ett av Sveriges ledande företag inom tak- och fasadbranschen.

– Ja, jag är en vinnarskalle som har präglats av idrotten. Det är en bra motor som ger fler fördelar som företagare. På LW är lagandan och teamkänslan viktig, säger han.

Magnus Lefvert_LW_7932Magnus Lefvert hade ingen nära familjemedlem eller släkting som var plåtslagare när han växte upp. Yrkesvalet kom istället av en slump efter att han hade hoppat av gymnasiets sociala linje.

– Jag var så less på plugget efter nian så istället började jag jobba på en grannes plåtslageri, där även brorsan jobbade. Några år senare, när jag var 20 år, drog vi igång LW Plåtslageri.

Så småningom var det fyra delägare som omedvetet började bromsa varandra och ganska snart stod Magnus kvar själv som majoritetsägare. Och det var då affärerna började blomstra på allvar. I dag omsätter LW Sverige AB 350 miljoner kronor och har 220 anställda.
– Jag gillar att ta beslut och att stå i centrum. Jag har alltid gått min egen väg och har aldrig sneglat på hur andra gör. Man måste hela tiden tänka: ”Hur kan vi göra det här bättre?”. Just nu funderar vi till exempel på att köra ut material till byggarbetsplatserna på nätterna, så slipper vi stå still i bilköer på dagarna och tappa dyrbar tid på det. Vi vill ständigt framåt, säger han.

De senaste åren har Magnus Lefvert sett en oroväckande trend som gjort att han nu vill samla alla aktörer i branschen och vända utvecklingen åt rätt håll igen.

Magnus Lefvert_LW_7907

Magnus Lefvert i samtal med en medarbetare i verkstaden.

– Det går inte att fortsätta som vi i vår bransch gör, för då gräver vi vår egen grav. Vi måste jobba för att lyfta hela plåtslageribranschen nu och vi hoppas andra följer vårt exempel!

Vad tycker du att första steget bör vara?

– För det första: Sluta snack skit om varandra! För det leder ingenstans. Sedan tycker jag att vi ska arrangera framtidsmöten där alla samlas bara för att prata om framtiden. För vi måste ställa oss frågor som: ”Vad är framtiden? Vilka är framtidens kunder? Och vad vill de ha?”, säger Magnus.

Att vara företagare i plåtslageribranschen är för de flesta en lönsam verksamhet och det stora flertalet behöver därför inte fundera varken på framtiden eller om det möjligtvis går att göra saker och ting annorlunda – och mer effektivt. Men även om läget ser ut så i dag, behöver det inte innebära att det ser ut så i morgon.

– Till viss del är det en generationsfråga att vilja stanna kvar i gamla vanor. Men tyvärr finns det även ungdomar som säger ”Nej, det går inte”. Men jag om någon vet att allt går. Ingenting är omöjligt. Däremot går det inte att sitta på kontoret och vänta på att telefonen ska ringa. Eller att skylla på dåliga tider eller att gnälla på att det inte går. Man måste titta framåt och hänga med utvecklingen. Allt förändras och utvecklingen går inte att stoppa.
Ett annat exempel på att Magnus Lefvert går mot strömmen är hans sätt att tänka när han rekryterar.

– I min ledarorganisation har jag bara två från plåtbranschen. De andra har helt annan bakgrund. Det är ingenjörer, projektledare, proffsiga inköpare och så vidare som kommer in med helt nya idéer och andra erfarenheter.

Så den här personalbristen som så många andra talar om har inte du märkt något av?

– Nej, faktiskt inte och jag har funderat på varför inte vi har problem med att hitta kompetent personal? Jo, för det handlar om ha rätt attityd och att tänka nytt. Samtidigt vet folk i branschen att de får jobba hårt om de ska arbeta här. Jag har stött på plåtslagare som har tackat nej med förklaringen att: ”Nej, för då måste jag ju jobba åtta timmar om dagen och det vill inte jag”.

kajen_4_02

Ett av LW Sveriges alster på Liljeholmskajen i Stockholms.

– Jag tror också att vi måste förändra hela utbildningssystemet, för jag vet inte om alla ungdomar vill komma in i ett yrke där man står och pickar i ett hörn och sedan får komma ut och fortsätta picka på ett kyrktak. Ungdomarna lockas inte av det, de vill klättra på en snabbare stege. De måste nischa sig, och hos mig får de göra det. Vi har några som har specialiserat sig på sandwichpaneler och några som är bäst på renoveringar och så vidare. Vi har automatiserat och mekaniserat vår verkstad, bland annat med en stansnibbler och en robot som bara står och spottar ut plåt som sedan är färdig att montera. Så de klassiska och tunga verkstadsjobben finns nästan inte kvar hos oss.

Magnus son, Morgan, jobbar också i företaget. Han är ansvarig för service och underhåll men Magnus har inga planer på att Morgan ska driva LW Sverige AB vidare när han drar sig tillbaka.

– Morgan är jätteduktig på det han gör och han har fått bra fart på serviceavdelningen. På hans avdelning är de 22 anställda och den delen växer hela tiden, men han ska inte ta över efter mig. Jag vill inte belasta honom med det. Jag tror nämligen att alla måste skapa något eget här i livet.

– Det här är ju frågor som jag tycker att Entreprenörföretagen ska driva och i viss mån gör det, men det är viktigt att alla i branschen, både plåtslagerier och leverantörer är med på det här.

Är du själv med på Stockholmsföreningens möten?

– Nej, tyvärr är jag inte involverad i förbundet och då får man ju skylla sig själv när man inte är med och påverkar och är delaktig. Men jag hinner helt enkelt inte. Däremot är det mycket bra agerat av Entreprenörernas vd Johan Lindström, när han sakligt argumenterar emot trälobbyn i Byggvärlden och tar fram motargument till plåten och stålets förmån. Det är på den här och alla andra nivåer vi måste slåss för plåt som byggmaterial.

I förra numret av Plåt & Vent Magasinet kunde vi berätta att spelarna i Hammarby Fotboll kommer att bära LW Sveriges logga på matchtröjorna de kommande tre säsongerna. Företaget har nämligen skrivit ett samarbetsavtal med Bajen.

– Det här med Hammarby gör jag för att lyfta hela branschen. Klart att ett syfte är att LW ska synas, men om jag mår bra så mår hela branschen bra. Vi vill bli större, vi vill växa. Utvecklingen, i de flesta branscher, går åt att stora företag köper upp de mindre och jag tänker inte vara den som blir uppköpt. Jag vill vara störst.

Text & foto: Tomas Skagerlind

 

FAKTA
Företagsnamn: LW Sverige AB
Ort, Tyresö, utanför Stockholm
Omsättning 2014: 350 miljoner kronor
Antal anställda: 220

Lämna en kommentar

Vi delar aldrig ut din epostadress till spammare. Obligatoriska fält är markerade med asterisk *.

*
*