100 procent eldriven transportbil

Volkswagen ID. Buzz är den hetaste eldrivna transportbilen som hittills lanserats i den globala klimatomställningen. En häftig elbil, visst, men samtidigt har tyskarna ett stort historiskt försprång i marknadsföringen av bilen eftersom den drygt 70-åriga Folkabussen har ett ointagligt försprång i kultstatus.  

BUZZ har varit en snackis ända sedan den visades som konceptbil för omkring 5 år sedan.

Och visst flörtar den med originalet, som lanserades 1950. Folkabussen daterad 2022 finns i en rad solida färger, i metallic och i tvåtonslackering. Ett vitt tak och motorhuv med den klassiska V-formen i fronten kombineras med en nedre färg i blått, grönt, orange eller gult.

Bilen har ingen angiven räckvidd, men kommer sannolikt kunna köras omkring 40 mil på en laddning. Släpps både som personbil och transportbil (Cargo).

Körmässigt liknar ID. BUZZ ingen annan eldriven skåpbil, både utseendemässigt och komfortmässigt. Bilen är oerhört smidig att manövrera. Jo då, som en av de första tidningarna fick vi provköra den nyligen i Köpenhamn.

Kaxigt intryck

Sammantaget ger bilen ett kaxigt intryck med en design som slår alla andra eldrivna transportbilar med hästlängder. I jämförelse med sina konkurrenter har Volkswagen tänkt utanför boxen. Övriga tillverkares bilar ser i stort sett likadana ut som de fossildrivna modellerna. Bilen är enligt Volkswagen ingen eldriven version av Transporter, utan en helt ny modell. Lanseringsdatum för elbilsmodellen av mellanklassbilen Transporter är inget Volkswagen kommunicerar i dagsläget.

Detta är ett väldigt lyckat bilbygge. I sammanhanget får vi inte glömma att ID. Buzz är byggd på Volkswagens elbilsplattform för personbilar, MEB, samma som ID. 4 och ID. 5, vilken bilen delar all möjlig teknik, mjukvaror och digitala förarstöd med.

CARGO:s längd på drygt 4,7 meter är knappt 20 centimeter kortare än dieselmodellens (T6.1). Bilen kommer som standard med en tvåsitssoffa bredvid föraren men kan också utrustas med två individuella säten. En fast mellanvägg är också standard. Mellanväggen kan utrustas med ett fönster och med en genomlastningslucka för långa föremål om så önskas.

Foto: Volkswagen

Först i klassen som klimatneutral

Lastutrymmet är på 3,9 kubikmeter och rymmer två EUR-pallar, som förstås kan staplas på höjden. En sidoskjutdörr på höger sida är standard och dubbla sidoskjutdörrar finns som tillval. Välj baklucka eller dubbeldörrar bak för åtkomst till lastutrymmet bakifrån.

Enligt Volkswagen är ID. Buzz Cargo först i klassen att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. Bilen kommer att tillverkas i Hannover på Volkswagen Transportbilars huvudanläggning.

Volkswagen har när detta skrivs, i mitten av mars 2022, inte angett någon räckvidd. Men gissningsvis kommer bilen kunna köras omkring 40 mil på en laddning. Att snabbladda bilen tar 30 minuter, från 5 till 80 procent av batteriets kapacitet (upp till 170 kW).

Det ryktas också att Volkswagen framöver kommer släppa en fyrhjulsdriven modell med 300 hästkrafter. Och kanske kommer det 2023 eller 2024 en variant med längre hjulbas och större batteri?

Foto: Volkswagen

Interiör i valfritt ljus

Framför ratten finns en display på 5,3 tum som visar den viktigaste informationen för föraren. Centralt placerad sitter infotainmentsystemet med en 10-tums skärm som standard. Med tillvalet Discover Pro växer displayen både med innehåll och i storlek, till 12 tum.

Den interiöra belysningen Ambient Light bidrar till helhetskänslan där belysningen kan ställas i flertalet olika färger och ett 30-färgsystem som tillval. Det finns fem stycken USB-C uttag i ID. Buzz Cargo.

Det enda som kan hindra ID. BUZZ från att bli en kioskvältare är om den får ett för högt pris. Priserna kommer att släppas någon gång i maj, då bilen också kommer att kunna beställas. //

 

FAKTA Volkswagen ID. BUZZ
Grundpris: Släpps i maj. Bränslealternativ: 100% eldrift. Säkerhet: Hög säkerhet, ej Euro NCAP-testad. Motoralternativ: Elmotor: 204 hk (150 kW)/ 310 Nm. Batterikapacitet: 77 kWh. Räckvidd: Uppskattad till 400 km (Volkswagen uppger dock ingen räckvidd). Snabbladdning: Ja, 30 min från 5 till 80% av batteriets kapacitet (upp till 170 kW). Lastutrymme: 3,9 m3. Växellåda: Automat. C02-utsläpp i g/km: 0. Max lastvikt/dragvikt: 650 / 1 000 kg. 2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD. Webb: volkswagen.se. 

 

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!