”Alla måste bidra om vi ska ha några plåtslagare i framtiden”

På K.G. Hjelmgrens Plåtslageri eftr. AB i Norrköping är praktikanter en självklarhet. I över 20 år har de tagit in minst en per år. De flesta har gått vidare till anställning efter skolan. ”Jag ser det som att vi bygger vårt lag på lång sikt”, säger ägaren Patrik Rydberg som även är engagerad i förbundets arbete med rekrytering av unga.

Minst en ny praktikant, ibland två, varje år. Så ser det ut för medlemsföretaget K.G. Hjelmgrens Plåtslageri eftr. AB i Norrköping. Ända sedan Patrik Rydberg tog över firman år 2000 har de arbetat aktivt med att ta emot och lära upp praktikanter från Bråvallagymnasiet, som tidigare hette Ebersteinska gymnasiet.

– Man kan säga att jag har byggt upp företaget från Bråvallagymnasiet. Varje år tar vi in praktikanter från skolan och 90 procent av mina anställda kommer därifrån, eftersom flera av dem stannar kvar hos oss efter studenten.

Patrik Rydberg har alltså jobbat tätt ihop med skolorna i Östergötland i över 20 års tid och han har lyckats väl med att få ungdomar att upptäcka plåtslagaryrket. Men tyvärr blev det en del tapp under pandemin.

– Då kunde vi inte åka ut och visa upp yrket under skolornas rundvandring. Det gjorde att vi missade många unga som kanske hade valt plåtslageri om de hade känt till yrket. Nu har vi tagit igen det och har till och med ett överintag i skolorna i både Norrköping och Linköping till hösten, men det blir ju ändå ett glapp på tre år.

Patrik Rydberg är vd på K.G. Hjelmgrens Plåtslageri i Norrköping och är även vice ordförande i Plåt & Ventföretagens förbundsstyrelse. Dessutom är han engagerad i såväl Kompetens25 som Euroskills.

Lagarbete

En stor fördel med att ta in praktikanter är möjligheten att forma dem till de yrkespersoner som man vill ha, förklarar Patrik Rydberg. Samma sak gäller förstås med lärlingar, som också spelar en viktig roll i att bygga företaget inför framtiden.

– Det är lite som att sätta ihop ett idrottslag, man måste ha alla slags typer för alla behövs i kedjan. Det går inte att ha enbart en massa Zlatan. Och man måste våga ta in lärlingar och praktikanter i både hög- och lågkonjunktur, säger Patrik Rydberg som ser praktikanterna som en långsiktig investering i nya medarbetare för både sitt eget företag och hela branschen.

För det mesta är K.G. Hjelmgrens praktikanter med ute på byggen och gör liknande arbetsuppgifter som sin handledare. Men ibland brukar Patrik även ge dem övningsuppgifter i verkstaden för att de ska få chansen att träna upp sina färdigheter i lugn och ro på hemmaplan. Då får det både ta tid och bli fel ibland.

– Det finns alltid grejer som de kan göra. Jag brukar sätta dem att göra ett större antal fönsterbleck eller gavlar. Det går faktiskt att tjäna pengar på praktikanter från dag ett om du visar dem hur de ska göra.

Frihet, kreativitet och utmaningar är några av fördelarna med plåtslageriyrket tycker 17-åriga Etna Runborn och 28-åriga Jenny Landberg som praktiserar på K.G: Hjelmgrens Plåtslageri.

Praktikanterna måste få öva

Det händer förstås att det blir fel och att de får slänga material, så visst går det åt en del plåt. Men K.G. Hjelmgrens har flera leverantörer som skänker sekunda material som eleverna kan träna på.

– Man måste våga låta praktikanterna öva om det ska bli bra på det de gör, säger Patrik Rydberg och fortsätter:

– Men det är självklart även jätteviktigt att de får vara med ute på riktiga jobb och lära sig yrket på plats. Tyvärr tar många andra firmor med praktikanter som bara får stå och titta på.

Han påpekar att man som handledare även måste tänka på att förmedla sin kunskap och berätta hur man gör.

– Många i vår bransch har jobbat väldigt länge själva. Att då ta in en praktikant och plötsligt berätta hur man gör en sak som sitter i ryggmärgen kan vara svårt. Men det är inte så krångligt egentligen, utan handlar om att hela tiden berätta varför du gör som du gör och låta din praktikant få testa själv.

”Vi måste ut på skolorna”

Att unga personer tar intryck av andra unga är en sak som K.G. Hjelmgrens tar fasta på. Därför har de utsett just några av sina yngre plåtslagare som ambassadörer för yrket. De är ute på Bråvallagymnasiet en dag per läsår och träffar elever, föreläser och berättar om plåtslageri.

– Vi företag måste ut på skolorna och hjälpa dem, för de har varken ekonomin eller kunskapen att göra det själva. När vi visar vårt intresse får vi även chansen att vara med och forma utbildningen och ställa vissa krav på den, vilket gynnar oss som företag.

Patrik Rydberg är även engagerad i såväl Kompetens25 som Euroskills, där han har agerat både projektledare för den svenska uttagningen och ansvarig för sponsorerna.

– Branschen saknar 2 000 plåtslagare och ventilatörer, så det är helt avgörande att vi gör den här typen av aktiviteter som rekryteringskampanjen Kompetens25 och tävlingen Euroskills om vi ska nå målet med 25 procent fler plåtslagare till 2025, säger han och tillägger:

– Visst är det en hel del jobb och kostnader förknippat med det, men vi måste satsa för att vinna och komma ut där ungdomarna ser oss. För vi måste synas, annars finns vi inte, och då söker sig inga till branschen.

Läs vad praktikanterna Etna Ruborn och Jenny Landberg tycker om plåtslageriyrket. 

Föregående artikel
Nästa artikel

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!