Alla viktiga funktioner på ett och samma ställe

Full koll på projekten från start till mål. Det är Projektportalens devis. Nu upptäcker allt fler bygg- och hantverksföretag vilken nytta de har av detta webbaserade verksamhetsstöd, som är utvecklat i samarbete med bland andra Plåt & Ventföretagen.

Pandemiåren 2020 och 2021 har gått hårt åt många branscher, men hantverksbranschen har klarat sig hyfsat väl så här långt. Det märks även för Projektportalen som har vuxit rejält det senaste året, tack vare flera nya kunder som vill använda det webbaserade verksamhetsstödet.

– Vi har haft vårt bästa år någonsin och har fått in 25 procent fler kunder. Det är glädjande att se att allt fler inser vikten av att ha koll på sitt företag, inte minst i tider som dessa. För även om hantverksbranschen är skonad jämfört med andra branscher, så är det viktigt att vara väl rustad genom att ha ordning och reda i sitt bolag, säger Stefan Bergström, försäljningschef på Projektportalen.

– Det unika med Projektportalen är att det är ett branschanpassat verktyg som är utvecklat i nära samarbete med plåtslagare, ventilationstekniker och hantverkare i andra yrken, säger Stefan Bergström. Foto: Projektportalen

För branschen av branschen

Projektportalens grundare, Martin Ahlström, kommer själv från plåtslageribranschen och har under många år drivit ett plåtslageri med 25 anställda. Han kände länge att det saknades ett bra tids- och projektledningssystem som var anpassat för branschen.

För sju år sedan startade han därför Projektportalen, tillsammans med Per Assarsson. I ett nära samarbete med Plåt & Ventföretagen utvecklades det verktyg som i dag används av över 200 företag och har 2 500 dagliga användare.

“Det är gjort för branschen av branschen.”

– Det unika med Projektportalen är att det är ett branschanpassat verktyg som är utvecklat i nära samarbete med plåtslagare, ventilationstekniker och hantverkare i andra yrken. Det är gjort för branschen av branschen, säger Stefan Bergström och tillägger:

– Det betyder bland annat att det är enkelt att känna igen sig i verktyget och att man känner igen underlagen i form av egenkontroller, arbetsmoment och liknande. Det är en stor fördel när man är ny kund, och kanske inte är så van vid digital rapportering. Du får en bra grundstomme redan från dag ett, helt enkelt.

Hela Projektportalen samlade på en och samma bild. Från vänster: Olof Berggren, David Persberg, Per Assarsson, Victor Rudolfsson, Stefan Bergström och Martin Ahlström. Foto: Projektportalen

Flera intressanta nyheter

Några av de mest populära verktygen i Projektportalen är tidrapportering, att skapa serviceorder, rapportera avvikelser samt registrera egenkontroller.

Under det senaste året har det dessutom tillkommit flera intressanta nyheter. Bland annat ett statistikverktyg som fungerar som en avancerad rapportgenerator där användaren kan bygga egna rapporter och få översikt över företagets lönsamhet, till exempel inför ett bokslut.

– Användaren kan bygga sina statistikrapporter efter behov och önskemål. Du kan exempelvis få fram bolagets overheadkostnader, eller se vilka kunder som är lönsamma att jobba med.

Man kan även se hur stor del av projekten som är ”ÄTOR”, det vill säga ändringar, tillägg och avgående. Just ÄTOR är ofta en viktig del för få lönsamhet i projekten.

– Statistikverktyget gör det möjligt att grunda sina beslut på fakta i stället för magkänsla, säger Stefan Bergström.

Ytterligare en nyhet är att man numera kan fakturera direkt ur systemet, som är integrerat med de vanligaste ekonomisystemen. Foto: Projektportalen

Enklare på fältet

Under året har Projektportalen även utökat sin funktionalitet genom att rulla ut en dokumenthantering i systemet.

– Nu kan du få ut dina filer från datorn till telefonen sekundsnabbt. Det gör det enklare för alla som är ute på fältet att komma åt nödvändiga dokument direkt i sin telefon.

“Projektportalen samlar alla nödvändiga funktioner på ett och samma ställe.”

Ytterligare en nyhet är att man numera kan fakturera direkt ur systemet, som är integrerat med de vanligaste ekonomisystemen. Det innebär att man kan inkludera relevant och nyttig information om projektet direkt från Projektportalen i sin faktura.

– Projektportalen samlar alla nödvändiga funktioner på ett och samma ställe och blir på så sätt en komplett lösning för företag i branschen, säger Stefan Bergström. //

 

RABATTER FÖR MEDLEMMAR
Plåt & Ventföretagen är med både som utvecklare och delfinansiärer i Projektportalen och erbjuder alla sina medlemmar rabatter. De som väljer årsfaktura med 12 månaders bindningstid får en rabatt på 28 procent för månadslicenser. De som föredrar kvartalsfakturering med tre månaders bindningstid får en rabatt på 21 procent. Kostnaden avgörs av antalet upplagda användare i Projektportalen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!