Allt du inte vågat fråga om släpvagnar          

Kunskapsnivåerna skiljer sig förstås som alltid. Följande texter är för dig som vill veta det du behöver veta om släpvagnar. Vi har också plockat ut några olika typer av släpvagnar som vi tror passar din verksamhet.

Magnus Haraldson, Skånesläp.

Vi fick en pratstund med Magnus Haraldson, Skånesläp.
– Det är framför allt viktigt att välja släp efter de behov du har. Titta på storlek och totalvikt. Det kan också vara viktigt att ha koll på släpvagnar med olika tekniska lösningar, till exempel hydraulisk tippning, som kan spara både tid och rygg, berättar Magnus Haraldson.
Duger det inte med en billig släpvagn?
– För proffsanvändare är det viktigt att köpa en helsvetsad vagn. En sån vagn håller dubbelt så länge än en bockad och nitad vagn, även om du kör lättare gods. Det är vanligt att många köper en billig släpvagn som är bockad och nitad. Men en sån vagn har av förklarliga skäl inte samma hållfasthet och livslängd som en svetsad vagn. En skruvad vagn kan funka för hantverkare som sällan använder kärran, men såna vagnar är samtidigt för klena för dagligt professionellt bruk.Fast en svetsad vagn kostar upp emot dubbelt så mycket som en billig vagn blir totalekonomin bättre och man får betydligt bättre betalt för vagnen när den är begagnad, så jag tycker att man alltid ska välja en dyrare vagn.
Magnus Haraldson understryker också att det skiljer mycket i kvalitet på flakskivorna.
– En vattenbeständig plyfaskiva i björk är betydligt hållbarare än enklare skivor.

Släp efter behov
Det är också viktigt att tänka på vilken storlek du behöver utifrån de behov du har, för att kunna utföra ditt arbete på ett smidigt sätt. Det inkluderar givetvis vad du ska köra för typ av prylar i vagnen, hur mycket du ska lasta (i vikt) och vilken storlek på flaket du bör ha och så vidare.

Tillbehör
– Det är också viktigt att kolla upp vilka tillbehör som passar din verksamhet och som respektive leverantör erbjuder. Det kan handla om allt från kapell och nätgaller till aluminiumkåpa och fällbara lämmar för lastning och lossning från truck. Glöm heller inte att utrusta vagnen med ett godkänt lås, annars kan det bli problem att få ut på försäkringen om du får inbrott i släpvagnen eller någon själ den.

Bromsat släp
Om du ska köra tyngre laster över 750 kilo på släpet måste du ha bromsat släp, vilket ger en avsevärt mycket kortare stoppsträcka än obromsade släp. Glöm heller inte att alla släpvagnar som är godkända för en belastning på upp till 750 kilo är befriade från vägtrafikavgift (skatt). Den typen av vagnar har också fyra år till första besiktningen.

Backup för service
– Något som många missar är att kolla upp om leverantören av den vagn du bestämt dig för har bra servicebackup och reservdelshantering, så du slipper bekymra dig i onödan om din släpvagn går sönder. Externa verkstäder, har sällan så hög teknisk nivå och bra koll på släpvagnar som företag som enbart sysslar med släpvagnar.Avslutningsvis vill jag säga att säkerheten alltid är viktigare än prisskillnaden. Regeln ”Man får vad man betalar för” gäller i allra högsta grad för släpvagnar.

 

7 heta släpvagnar

“Proffsvagn för tunga transporter” (1)
(Fogelsta serie 5000Höglastad vagn med robust konstruktion för proffsanvändare och tyngre transporter. Lastbäddens bredd har optimerats för att rymma två EUR-pallar sida vid sida. Stålkonstruktionen undertill är rostskyddad. Samtliga sidor är av aluminium och är fällbara för smidig lastning, till exempel med gaffeltruck. De nedfällda bindöglorna på lastplattformen underlättar säkring av lasten. Den V-formade dragstången ger goda köregenskaper och hög säkerhet. Ramen kring lastbädden har en form som gör den lättare att rengöra – samtidigt hindrar den smuts, löv och liknande från att fastna där. Nätgrinden höjer släpvagnens lastvolym och ökar dess flexibilitet och användningsområde. Modellserien 5 000 finns i flera olika storlekar och vikter. Fogelstas breda tillbehörssortiment gör det möjligt att anpassa släpvagnen efter olika behov. Släpvagnen på bilden är extrautrustad.

 

“Mästare i förvandling” (2)
(D1000 från Fogelsta) Fogelstas vagnar är rejäla och smidiga och finns i en rad olika modeller för specifika behov. Det släp vi fastnade för finns förutom Fogelsta i flera varumärkesnamn: Brenderup och nedlagda Gisebo. Fogelsta D1000 är populärt bland hantverkare och ingår i en serie av släpvagnar för anläggnings- och byggarbete. Några egenskaper som vi vill lyfta fram är den långa flakytan, med möjlighet för längre laster. Bindkrokarna på utsidan av släpet är en finess som gör det enklare att säkra lasten. Du som väljer en D1000 har en rad tillbehör att välja mellan, som till exempel plasthuv, glasfiberhuv, aluminiumhuv, nätgrind, förhöjningslämmar med mera. D-serien finns i totalvikter från 650 kg till 1 250 kilo och är ett bromsat släp med de invändiga måtten 3,25 x 1,52 x 0,26 meter. Lastvikt: 690 kilo.

 

Helgalvad stålbotten” (3)
(Humbaur Garant 2600 från Gullabo släpvagnar) Humbaur Garant 2600 är en proffsvagn som är byggd för att användas av de mest krävande användarna. Släpet har en kraftig helgalvaniserad stålbotten och ett robust chassi.
Vagnen har spridarläm och fällbara lämmar runt om samt hörnstolpar som går att plocka bort.
Humbaur Garant går att få i totalvikter mellan 1 500-2 600 kilo. Bland extrautrustningen lyfter vi gärna fram elpump med nödhandpump, gallergrindar och ramper. Lastvikt: 1 866 kilo.

 

“En riktig Donna” (4)
(Donna från Westbay Trailers) Med de underliggande hjulen har Westbay Trailers tänkt ett varv till för dig som lastar med truck från sidan. Flaksläpet Donna är utrustat med fullt fällbara och avtagbara aluminiumlämmar runt om. Kan anpassas med exempelvis kapell eller kran (se bilder) och det finns givetvis mängder med tillbehör att välja på. Flaklängden är från 3,3 meter till hela 9,8 meter med en bredd på upp till nära 2,5 meter.

 

Alternativ transportbil” (5)
(Toolbox från Westbay Trailers) Skåpsläpet Toolbox från Westbay Trailers är ett intressant alternativ för dig som bestämt dig för att inte köpa en transportbil utan hellre vill fortsätta att använda din personbil ut på byggena. Toolbox ger dig plats för allt du behöver, det vill säga de verktyg och maskiner som krävs för att du ska kunna jobba på ett effektivt sätt. Som tillbehör finns komplett inredning som byggs efter önskemål. Som standard är vagnen låsbar med tre lastluckor. Och det går även att komplettera med takräcke för att lasta längre gods som till exempel stegar och reglar. Vagnen kan skräddarsys efter dina behov gällande storlek, totalvikt, maxlast, antal väggar, luckor med mera. Storlek från 2,5 meter lång och 1,25 meter bred.

 

“Högbyggt skåp” (6)
(Hapert Azure ST13 från Skånesläp) Hapert Azure ST13 är ett högbyggt släp med fällbara aluminiumsidor och avtagbara hörnstolpar. Tack vare ett kompakthjul 195/50R13 kan takhöjden hållas nere till endast 66 centimeter. Släpet har fyra kraftiga nerfällda lastöglor i varje kantlina, vilket gör att de inte är i vägen vid lastning eller arbete vid släpet. Flaket har som standard 15 millimeter wiraplywood  i björk av högsta kvalité från Finland men kan även fås i aluminiumplank. Denna modell finns i 24 storlekar från 250×160 centimeter till 605×240 centimeter och i totalvikter från 1 300 till 3 500 kilo. De mindre storlekarna finns även som en enkelaxlad version från 750 till 1800 kilo. Axlarna är som standard med gummitorsion men 3500 kilosmodellerna kan även fås med bladfjädring.

 

“Tippfunktion” (7)
(Hapert Cobalt från Skånesläp) Hapert Cobalt är ett liknande släp som Azure, högbyggt med fällbara lämmar, fast med tippfunktion som kan vara ett mycket effektivt hjälpmedel om man till exempel kör material etcetera som går att tippa av i stället för att man ska behöva plocka av det. Detta har på senare tid blivit mer och mer efterfrågat då det sparar både tid och kroppen. Hapert tippsläp är utrustade med ett elhydrauliskt tippaggregat som har ett eget batteri. Allt sitter väl skyddat i en låda under flaket. Som tillval finns det en fjärrmanövrerad tipp.

 

 

FAKTA: Detta gäller för dig som drar en släpvagn

Vilket körkort måste du ha? – Vilka fordon och släpvagnar du får köra beror på din körkortsbehörighet.

B-behörighet – Du har rätt att dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kilo i totalvikt. Du får även dra en lätt släpvagn som väger mer än 750 kilo i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kilo.

Utökad B-behörighet – Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kilo i totalvikt. Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kilo i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kilo. För att få utökad B-behörighet måste du avlägga körprov hos Transportstyrelsen.

BE-körkort – Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Och du får dra ett släp som har högst 3 500 kilo i totalvikt. Även om din bil är begränsad till till exempel 2 200 kilo får du dra ett släp med en totalvikt på upp till 3 500 kilo, men bara lasta det upp till 2 200 kilo bruttovikt, vilket är lika med släpets tjänstevikt plus lastens vikt.

Släpvagnskalkylatorn ger svar på tal – Transportstyrelsens nya e-tjänst ger dig svar på vilka typer av släp du får köra. Gå in på www.transportstyrelsen.seoch sök på släpvagnskalkylatorn. Skriv sedan in registreringsnumren på din bil och den släpvagn du vill köra. Avsluta med att klicka i vilken körkortsbehörighet du har. Informationen kan du även se på ditt registreringsbevis

Hastighet – Information om vilka hastigheter som gäller för att köra olika typer av släpvagnar finns på www.transportstyrelsen.se.

 

ORDLISTA
Tjänstevikt – Den sammanlagda vikten av ett fordon utan passagerare och last (vikten på tomt släp).
Bruttovikt – Tjänstevikt plus lastens vikt vid det aktuella tillfället.
Maxlast – Den tyngsta last som bilen eller släpvagnen är konstruerad för. Bilens passagerare räknas som last.
Totalvikt – Summan av tjänstevikten och maxlasten.

 

Källa fakta: Transportstyrelsen
Publicerad: 2019-09-23
(Artikeln ursprungligen publicerad i PVMagasinet #8.2019)

 

Inläggsförfattare: Redaktionen