Använd dig av medlemsavtalet!

Profina AB är ett företag med över 30 års erfarenhet inom både inkassotjänster och fakturatjänster. Plåt & Ventföretagens medlemmar har extra förmånliga villkor när det gäller Profinas tjänster.

Alla Profinas tjänster omfattas av avtalet med Plåt & Ventföretagen. Profina har flera olika tjänster och kan bland annat erbjuda medlemsföretagen finansiella lösningar och inkasso i Sverige och internationellt.

– Jag upplever att det främst är inkassohjälp som medlemmarna i Plåt & Ventföretagen använder sig av hos Profina. Alla kanske inte är medvetna om att vi har mycket att erbjuda även när det gäller finansiering i olika former, säger Susanne Ernert, regionansvarig, finansiell rådgivare och kundansvarig för Plåt & Ventföretagens medlemmar på Profina.

Extra förmånliga tjänster

De tjänster som är extra förmånliga om man är med i Plåt & Ventföretagen är till exempel fakturaköp, fakturabelåning, fakturaservice, påminnelseservice, reskontraservice, kreditbedömning, företagslån och juridisk service. Inkassotjänsten är kostnadsfri.

– Det går utmärkt att få enstaka tjänster hos oss och vi skräddarsyr gärna helhetslösningar utifrån företagets behov. Är man med i Plåt & Ventföretagen ser jag till att priset, oavsett tjänst, blir extra förmånligt för medlemsföretaget, säger Susanne.

Profina har en kundansvarig och en handläggare som är dedikerade förbundets medlemmar, nämligen Susanne Ernert och Annika Rydén. Därmed blir kontakten med medlemmarna både tät och nära. Susanne har möjlighet att sätta sig in i de specifika frågor och behov som kännetecknar plåt- och ventilationsbranschen och Annika kommunicerar med såväl medlemmarna som medlemsföretagens kunder.

Undvik likviditetsproblem

Det tär på likviditeten om företaget har pengar som inte kommer in. Och det är faktiskt vanligt att inte få betalt på förfallodatum, eller att pengarna blir utestående mycket längre än så, enligt Susanne.

– Pandemin och kriget i Ukraina har definitivt lett till att ledtiderna har blivit längre – det är inte ovanligt att det krävs en betalningspåminnelse. Men det är långt ifrån alltid som en påminnelse betyder att pengarna kommer in. Då kan vi hjälpa till med inkassodelen. En av våra styrkor är att vi håller kommunikationen mot både borgenär och gäldenär personlig och mjuk.

Även om det inte är lagstadgat att det måste skickas ut en påminnelse innan ärendet kan gå till inkasso, så rekommenderar Susanne att företag som har sina pengar utestående gör det likaväl. Men hon tycker att det räcker med en påminnelse.

– Det är snällt nog. Man ska inte skämma bort kunderna för mycket. Vi hjälper till att skicka i väg ett krav och om det önskas tar vi oss också an påminnelsehanteringen. Det är ett faktum att pengarna kommer in oftare och snabbare när kravet kommer från ett inkassoföretag som Profina. Signalen att det blir följder är starkare än om påminnelsen kommer från företaget som har fakturerat.

Erfarna medarbetare

Susanne har jobbat 20 år i finansbranschen och hon har lång erfarenhet av Profinas tjänster.

– Alla här har jobbat länge och vi kan vår sak. För ett litet eller medelstort företag kan det vara svårt att hinna med och hålla koll på allting. Det kan till och med vara svårt att hinna fakturera när du är ute och jobbar hela dagarna. Kanske är det smart att fundera på vad företaget behöver hjälp med, för att kunna fokusera på kärnverksamheten och kanske även skapa nya uppdrag, säger hon.

Profina sätter alltid först upp riktlinjer tillsammans med medlemsföretaget innan det sker någonting.

– Vi strävar efter att jobba nära och långsiktigt i våra kundrelationer, med hög servicenivå och kvalitet kombinerat med personlig handläggning. Jag brinner lite extra för den här hantverkargruppen av fina företag och känner ansvar för de medlemmar som jag har hand om, säger Susanne och fortsätter:

– Redan nu är det ganska många företag inom Plåt & Ventföretagen som använder sig av oss och vi märker att fler och fler behöver stöd på olika sätt.

Eftersträvar personlig kontakt

Den personliga kontakten är viktig. Därför försöker hon ringa, och inte minst träffa förbundets medlemmar, så ofta som möjligt. Leverantörernas afton är ett sådant tillfälle, där Susanne har chans att möta medlemmarna runt om i landet i verkliga livet.

– För mig är det viktigt att pejla vilka behov som finns och att berätta hur vår palett av tjänster ser ut samt hur de fungerar. Intresset och behovet finns där, men kan falla bort i en stressig vardag.

Susanne är alltid tillgänglig för rådgivning, oavsett om företaget har en tjänst, ingen eller flera hos Profina. Plötsligt kan det uppstå en fråga eller ett oväntat behov, exempelvis inför semestern eller när företaget expanderar.

– Om man behöver stärka sin likviditet har vi vår finansiella sida där vi kan hjälpa till på flera sätt. Det kan till exempel vara bra att få hjälp i form av fakturaköp, för då får man betalt direkt av oss – snabb likviditet helt enkelt. Eller så kan vi hjälpa till med företagslån. Våra ledtider är mycket kortare än bankernas, säger hon.

Dyrt att vänta på pengar

Hon vet att många företag tänker att det kostar pengar att använda sig av Profinas tjänster. Men den verkligt stora kostnaden är att vänta på sina utestående pengar, påminner hon.

– Alla företag har egna leverantörsfakturor som det ska finnas pengar till på förfallodatumet. Vi har så förmånliga priser på alla våra tjänster till förbundets medlemmar så jag tycker inte att man ska dra sig för att anlita oss. Jag önskar att alla medlemmar tänkte: ”Tänk om Profina kan hjälpa till med detta.” Vi är lösningsorienterade – var inte rädda att kontakta mig! Jag är nåbar så mycket jag bara kan.

 

Kontakta Susanne Ernert
Mejl:
susanne.ernert@profina.se. Telefon: 08-600 54 41. Mobil: 070-796 61 86. Webbplats: profina.se

Fakta Medlemsavtalet
Ramavtalet mellan Plåt & Ventföretagen och Profina innebär extra förmånliga villkor inom de tjänster som Profina erbjuder. Några exempel är fakturaservice/reskontraservice, fakturaköp, fakturabelåning, inkasso och juridiska tjänster. Inkassotjänsten är kostnadsfri för medlemmar i Plåt & Ventföretagen. När det gäller inkasso och fakturaköp väljer du själv vad du skickar in, här krävs inga volymer eller specifika belopp för att få hjälp. Inte heller är det någon bindningstid. Om du lånar på dina fakturor däremot behöver du skicka in ditt fakturaflöde. Denna tjänst kräver uppsägningstid. Det gäller även företagslån, som ju har ränta, men lånet kan lösas i sin helhet när du vill.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!