Är den rena elbilen framtiden?

Volkswagens nya Tiguan eHybrid kan köras i helt elektriskt läge med en räckvidd på cirka 50 km (WLTP), och därmed utan lokala utsläpp.

Samtidigt som det släpps allt fler elbilsmodeller finns det fortfarande några hinder som hindrar många att slå till på en hybrid- eller helt eldriven bil. Ett högt inköpspris, med ett för högt prisbasbelopp som följd och alldeles för få laddstolpar, är några exempel. Men det finns förstås också en rad fördelar att köra klimatsmart. Läs hur Volkswagens Alexander Dahlin resonerar i frågan.

Alexander Dahlin, ansvarig för marknadsföring och PR på Volkswagen Transportbilar.

Han är ansvarig för marknadsföring och PR på Volkswagen Transportbilar och berättar att Volkswagen, både på transportbils- och personbilssidan, på sikt tror på den rena elbilen.
– Den har potential att bli billigare än en hybridbil, som har två olika drivsystem tillsammans. Man ska inte heller glömma underhållskostnaderna som är lägre för en ren elbil eftersom den till exempel inte behöver oljebyten. I dag är dock laddhybriden ett bra alternativ för många som kan ladda hemma och/eller på jobbet och därmed köra större delen av tiden på el. Samtidigt har man med en laddhybrid alla fördelar med att snabbt kunna tanka och köra långt utan begränsningar, berättar Alexander Dahlin.
Volkswagen har utvecklat ett helt nytt elbilsprogram kallat ”ID”, som innehåller allt från SUV:ar till transportbilar. Första modellen som kommer lanseras 2020 är ID.3.
– Med en räckvidd på upp mot 50 mil och en ständigt växande infrastruktur för laddning längs vägarna så kan en elbil redan i dag vara ett bra alternativ för många människor.

Bättre totalekonomi med el
Alexander Dahlin konstaterar att inköpspriset för en elbil eller en laddhybrid fortfarande är högre än motsvarande bensin- eller dieselbil. Samtidigt menar han att om andrahandsvärde, drift- och underhållskostnader, vägskatt och miljöbonus från staten vägs in blir det ofta en bättre totalekonomi att välja en laddhybrid eller en ren elbil.
– Detta börjar också många företag uppmärksamma som tillåter sin anställda att välja miljövänliga tjänstebilar som ligger utanför sina normala prisbasbeloppsbegränsningar.
På personbilssidan ser vi ett ständigt växande utbud, där det löpande lanseras en rad nya modeller, både hybrider och eldrivna bilar. Utbudet på transportbilssidan är förstås inte lika stort, men icke desto mindre intressant.

Spännande elhybrider på g
Efter föregångaren Renault med sin Kangoo Z.E. finns det i dag cirka tio lätta lastbilar som enbart drivs med batterikraft. Plus några gasmodeller och en plug-in hybrid som drivs med bensin och el. Det är en mycket välkommen utveckling, där vi är på väg mot lägre utsläpp av koldioxid, från i första hand hantverkare i storstäderna.
Några av de mest spännande elbilarna bland lätta lastbilar som nyligen släppts är Volkswagen e-Caddy och e-Transporter. Renaults satsning på en Master, både som elbils- och vätgasmodell är också förstås intressant ur ett miljöperspektiv. Även Mercedes-Benz eVito och det stora eldrivna skåpet eSprinter är också ett steg i rätt miljöriktning.
Vare sig du är ute efter en personbil eller en transportbil, eller både och, finns det anledning att jämföra den totala kostnaden för diesel-, bensin-, hybrid- och 100 procent eldrivna bilar.

Fem mil för laddhybrider
– Volkswagens laddhybrider och så kallade mildhybrider har ett batteri som gör det möjligt att köra cirka fem mil på ren el. Detta varierar förstås något beroende på vilken modell som avses. En Volkswagen mildhybrid har också en elmotor med ett batteri, men inte tillräckligt kraftfullt för att driva fram bilen på ren el. I en mildhybrid kan elmotorn till exempel hjälpa den vanliga motorn under acceleration för att på så sätt ta ner bränsleförbrukningen, eller aktivera start/stop tidigare så bilen kan rulla fram till ett rödljus med motorn avstängd och samtidigt ha AC och andra elfunktioner igång.
Till skillnad från den rena elbilen så finns inte samma potential i att få ner tillverkningskostnaderna på en hybrid. Det investeras väldigt mycket i elbilen och batteritekniken i dag hos i princip alla tillverkare, så man kan räkna med att tekniken kommer utvecklas snabbt och tillverkningskostnaderna kommer gå ner för den rena elbilen.
Laddhybriden har dock fortfarande sin plats på marknaden och Volkswagen kommer fortsätta att erbjuda denna teknik i ännu fler modeller framöver, till exempel i nya Tiguan.
Vi förstår att det inte är helt lätt för kunderna i dag att välja vilken bil och teknik man ska välja, men våra säljare på Volkswagen kan hjälpa till att vägleda rätt utifrån kundens behov, ekonomi och körbeteende.

 

På vägen mot fossilfria transportbilar

Rådande pandemi, bonus malus, nya mätmetoden WLTP med mera. I dag är det flera faktorer än någonsin som påverkar marknaden för lätta lastbilar. Fredrik Björlin, Regionchef Ford transportbilar, reder ut begreppen.

Fredrik Björlin, Regionchef Ford transportbilar.

Han beskriver en tuff marknad för lätta lastbilar, dels på grund av övergången till nya mätmetoden WLTP från och med första januari 2020.
– WLTP gjorde att koldioxidvärdena gick upp med 10-15 procent på alla bilar. Det betyder att skatten höjdes med upp till 50 procent för vissa bilmodeller. I extremfall som till exempel Ford Ranger Raptor har skatten gått upp till cirka 24 000 kronor. Det är rätt mycket pengar. Och när alla lagerbilar skulle säljas kom coronapandemin. Det har lett till att branschen haft det tufft i ett halvår och jag tror att det kommer fortsätta ett tag till, säger Fredrik Björlin.
Han konstaterar att corona har påverkat försäljningen, då företagen inte har vetat exakt hur det går med ekonomin. Och kommer de ha jobb/kontrakt kvar efter corona eller inte?
– Många har helt enkelt väntat för att se åt vilket håll det går och då är ett inköp av en lätt lastbil en för stor investering, så man har fortsatt i sin gamla bil. I dagsläget verkar det dock som att många ser ut att ha jobben kvar, vilket har lett till att orderingången ökade under juni.
Fredrik Björlin menar däremot, som en effekt av flera saker, att det känns det som att vissa byter bil. Han ser till exempel att försäljningen i pickupsegmentet minskar medan mellanklassegmentet går upp.
– Kanske är det så att de som tyckte de behövde en pickup förut nu byter till en mindre bil? Det kan förstås påverka att det skiljer 10 000 kronor i skatt beroende på vilken modell man väljer. Det jag ser på ökad försäljning i mellansegmentet är att det verkar vara en gyllene medelväg att fler satsar på denna typ av bil i stället på bilar som har högre skatt.

Hur ser efterfrågan ut gällande säkerhet, teknik och digitala förarstöd med mera?
– Det som efterfrågas mycket i dag, av både små och stora företag, är touchskärmar. Säkerhet är också viktigt för kunderna. Adaptiv farthållare, backkamera och autobroms är det också allt fler som vill ha.

Vad händer inom området drivmedel?
– Det händer enormt mycket där och det kommer ständigt nya utsläppskrav för lätta lastbilar.

Utvecklingen av batterier är avgörande för framtiden
Som en effekt av det märker vi att fler och fler vill ha möjlighet att tanka med HVO100, som ett alternativ till fossila drivmedel. Det hänger ihop med att många kommuner har höga miljökrav på underentreprenörernas bilar. Visst skulle vi kunna få se en ökning av HVO i framtiden, men det hänger ihop med skatterabatterna, om de försvinner kommer det svänga över mer till eldrift, och vi vet redan att eldrift kommer att öka allt mer, även på transportbilssidan.
Det är svårt att trendspana, men om fem år tror jag att cirka 50 procent av de lätta lastbilarna kommer att drivas med diesel, resten med batteri och andra drivmedel. Det kommer ta tid att ställa om helt till fossilfria drivmedel, det handlar om kostnad och tillgång till batterier.
Hur utvecklingen av nya effektivare batterier kommer se ut är också avgörande för framtiden.
Om forskarna gör ett stort genombrott och tar fram nya batterier som innehåller mycket energi och kan laddas snabbt påverkar det förstås positivt. Övergången till fossilfria transportbilar hänger så klart även på vad bilarna kostar i inköp. Och tillgången till laddning är förstås också avgörande för framtiden. Här har politikerna ett stort ansvar.
Jag tror också på laddhybrider, där bensin kan användas på landsväg mellan städerna och batteridrift i stadstrafik. Inom några år är jag övertygad om att geofencing kommer att användas i laddhybrider. Geofencing är en digital geografisk zon där uppkopplade fordon kan styras på olika sätt. När bilen närmar sig en miljözon där bara batteridrift får användas slår bilen automatiskt över till det.
Men hur vi än vänder och vrider på det kommer lätta lastbilar fortsätta säljas. De behövs för att Sverige ska fungera.

Text: Anders Myrdal
Foto: Volkswagen
Publicerad: 2020-09-29
(Artikeln ursprungligen publicerad i PVMagasinet #9.2020)

Inläggsförfattare: Redaktionen