Är du förberedd på att lämna över stafettpinnen?

Att överlåta sitt företag till den yngre generationen, eller sälja det, är inte bara ett känslomässigt tufft arbete. Det är även ett komplext jobb som kräver en stor insats i tid och kunskap – såväl juridisk som ekonomisk. Nu kan företagare få hjälp av den ideella organisationen Connect.

Anders Gothefors, vd på Connect Norr.

I Sverige finns det idag 240 000 företag som måste ägarskifta inom sju år på grund av att deras ägare ska gå i pension. Cirka 40 procent av dem är aktiebolag. Bara i de fyra nordligaste länen finns det ungefär 17 000 företag med ett stundande ägarskifte. Om dessa företag inte lyckas hitta nya ägare till sin verksamhet betyder det inte bara att många livsverk går i graven utan också att flera arbetstillfällen försvinner.

Den insikten fick Anders Gothefors, som är vd på den ideella affärsutvecklingsorganisationen Connect Norr, att för två år sen ta fram konceptet CoCoon i samarbete med organisationen Coompanion. CoCoon är ett projekt som delfinansieras av EU och som erbjuder företag i Sveriges fyra nordligaste län experthjälp vid ägarskiften för den symboliska summan på 6000 kronor.

“Vi hjälper till så att företaget blir moget för ett ägarskifte.”

– Oavsett orsaken till ett ägarskifte så är frågorna ofta många. Hur hittar jag intressenter? Vilka olika lösningar finns det? Hur mycket kostar det och – kanske viktigast av allt – hur gör man? Det ledde till att vi startade arbetet med ägarskiften. Vår ambition är att hjälpa så många som möjligt att få en bra övergång när det är dags för ägarskifte, säger Anders Gothefors.

Cocoon är till för aktiebolag med minst tre anställda och minst tre miljoner kronor i omsättning, som planerar för ett ägarskifte inom den närmaste fem- till sjuårsperioden. I dagsläget erbjuder Connect sina tjänster för företag i norra Sverige, men har som ambition att utvidga till hela Sverige inom de närmaste åren.

Varför behövs ni och vad är alternativet?
– Att göra en ägarförändring helt utan extern hjälp är mycket svårt. Det finns flera exempel på ägarförändringar som inte har blivit bra, såväl skattemässigt som juridiskt. Visst finns det exempel på bolag som inte gör något alls inför ett skifte, eller som i bästa fall kanske använder en revisor för att skriva avtal. Men det är så mycket mer som man bör göra inför ett ägarskifte och som vi kan hjälpa till med.

Hur går det till att anlita er?
– Det börjar alltid med ett möte mellan oss på Connect/Coompanion och företaget, där man får berätta om sina utmaningar och önskemål inför ägarbytet. Alla företag som vi tar oss an får sen en affärsutvecklare hos oss som ansvarar för just dem och blir deras bollplank under resans gång. Allt arbete sker med full sekretess.

“I processen ingår en genomgång av företaget tillsammans med en expertpanel från näringslivet.”

I processen ingår en genomgång av företaget tillsammans med en expertpanel från näringslivet, som under ett par timmar går igenom företagets förutsättningar för ägarförändringen. Efter det får företaget en rekommendation på vilka tre områden som de är bäst förtjänta att få hjälp inom. Det kan vara allt från juridik och skattefrågor till värdering eller marknadsföring.

– Till varje område, eller modul som vi kallar det, får företaget tio experttimmar där experterna arbetar i nära samarbete med företaget. Det arbetet resulterar i en rapport med rekommendationer. Utöver detta görs även en hållbarhetsanalys och som slutresultat får företaget en tolvsidig rapport med rekommendationer som kan ligga till grund för det fortsatta arbetet med ett ägarskifte, säger Anders Gothefors och tillägger:

– Hela processen avslutas med en tvåtimmars sittning där vi blickar framåt och sammanfattar insikterna och går igenom hur bolaget är rustat för nästa steg.

Vad behöver man som företagare göra själv?
– Du ska vara beredd att lägga ned 40–60 timmar under fyra till sex månader. I den tiden ingår allt från att ha möten med expertgruppen till att ta fram en verksamhetsplan och en företagspresentation.

Anders Gothefors poängterar att Connect inte är med och genomför själva ägarskiftet, utan enbart är med och förbereder företagen för det.

– Vi hjälper till så att företaget blir moget för ett ägarskifte och ser till att de har koll på alla viktiga delar som behövs för att det ska gå bra. Sen är det marknaden som tar över när väl ägarskiftet ska ske.

Vilket är ditt bästa råd till företagare som står inför ett stundande ägarskifte?
– Börja i god tid, vänta inte till den dagen du ska sälja, för det tar mer tid än man anar att göra ett ägarskifte – ofta mellan tre och fem år. Och ta hjälp av flera experter inom många olika områden.

Text: Karin Cedronius
(Artikeln ursprungligen publicerad i PVMagasinet #4.2021)

 

Detta är Connect

Connect Sverige Region Norr är en ideell organisation som sedan år 2000 bidrar till fler jobb i norra Sverige: Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. Föreningens bidrag till arbetstillfällen sker genom hjälp till ”start-ups” samt små och medelstora företag så de kan växa snabbare och effektivare. De driver också ett arbete speciellt riktat till bolag som står inför ägar- och generationsskiften: CooCon. Allt arbete sker inom ramen för Connect Norrs eget aktiebolag.

CoCoon passar för aktiebolag …

… med tre eller fler anställda.
… som omsätter minst tre miljoner kronor eller mer.
… vars ägare funderar på att sälja företaget inom den närmaste femårsperioden.

Mer information finns på www.agarskiften.se

Föregående artikelPrylar på jobbet!
Nästa artikel”Det bästa vi kunde göra”
Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!