Hem Blogg

Plåt & Ventföretagen och Installatörsföretagen föreslår samgående

Plåt & Ventföretagen och Installatörsföretagens medlemmar arbetar med uppdrag som ligger nära varandra och stundtals överlappar. Båda organisationerna är starkt engagerade i frågor som rör hela klimatskalet – allt från säkra takinstallationer inom Trygg Plåt, solcellsmontage till inomhusklimatet.

Som en följd av detta har styrelserna i båda organisationerna nu uttalat en viljeinriktning om att genomföra ett samgående.

– Vår styrelse är övertygad om att detta kommer att skapa stora fördelar för medlemmarna. Vi kommer att bli en del av ett större sammanhang som skapar möjlighet att investera i digital utveckling och påverka politiska beslut både nationellt och inom EU. Våra medlemmars röst får även en större tyngd i branschutvecklingsfrågor genom tillträde till nya forum och arenor, säger Jörgen Rasmusson, förbundsordförande för Plåt & Ventföretagen.

Det arbete som organisationens medlemmar utför har en avgörande roll i moderna fastigheters funktionssätt. Ett område som utvecklas snabbt genom ny teknik och ett alltmer utvecklat regelverk inom hållbarhet och energi.

– Våra medlemsföretag arbetar ofta sida vid sida på arbetsplatser runt om i landet. Det gör det naturligt att även samordna vårt stöd till företagen. Tillsammans blir vi en starkare aktör i samhället, under förhandlingarna i avtalsrörelsen och inom hela samhällsbyggnadsbranschen, säger Johnny Petré, ordförande för Installatörsföretagen.

För båda organisationerna krävs två formella stämmor för att föreningarna ska gå samman.

Plåt & Ventföretagen och Installatörsföretagen är medlemmar i Svenskt Näringsliv.

Stort intresse för årets kongress

Årets kongress slog rekord när det gäller antalet deltagare. Med ombud, medlemmar och förbundspersonal var det totalt 179 deltagare under kongressen som hölls på Växjö Stadshotell.

Under dagen blev det många och intressanta diskussioner och efter omröstning av inkomna motioner och propositioner delgav ordförande Jörgen Rasmusson att styrelsen i samråd med Installatörsföretagen föreslår ett samgående. Målet är att skapa en starkare organisation tillsammans och stärka stödet till medlemsföretagen.

Kongressprotokollet återfinns på pvforetagen.se.

Populär branschfest

De deltog i Leverantörernas afton 2024: Ahlsell, Areco, Belano Maskin, Bevego, Cidan Machinery, CW Lundberg, Dala Profil AB, Fastex, Lindab, Plannja, Prefa, Produktblad Direkt, Profina, Projektportalen, SSAB, Swegon, Säkra, VM Zinc och Volkswagen Transportbilar.

Prylar på jobbet!

Ventilationsaggregat för större fastigheter

NIBEs nya aggregatserie NIBE Flow är avsedd för komfortventilation i fastigheter och är utvecklad efter dagens branschkrav på SFPv och värmeåtervinning. Aggregaten, som tillverkas i Markaryd, är anpassade efter det nordiska klimatet och skräddarsys efter varje projekt. Styrutrustningen är förkonfigurerad för enkel driftsättning och aggregaten finns med gavel-, topp- eller L-anslutning samt med rektangulära och cirkulära anslutningar.

– Vi har gjort en produkt som är helt unik, som möter dagens branschkrav och som ger oss ett försprång in i framtiden. Målet är att skapa enklare arbetsdagar för alla som jobbar med ventilation och hållbara energilösningar, säger Kalle Silén, försäljningschef på NIBE Fastighet.

– Med NIBE Flow har vi nu spetskompetens även inom ventilation och har möjlighet till samdimensionering och samleverans av alla de delar som ditt projekt behöver, från berg till tak, avslutar Kalle Silén.

Dammsugare för hantverkare

Bosch Professional har nyligen lanserat den sladdlösa dammsugaren GAS 18V-12 MC Professional. Likt andra verktyg i Bosch Professional 18V-systemet levererar den prestanda som går att jämföra med sladdanslutna maskiner, vilket bekräftas av dess M-klassificering som innebär att den filtrerar upp till 99,9 procent av allt damm. En dammfri miljö skyddar inte enbart den professionella hantverkaren, utan även verktyg och tillbehör på arbetsplatsen.

Maskinens IPx4-klassning för damm- och stänktålighet gör den lämplig för användning på de allra flesta arbetsplatser, och Biturbo-motorn gör att den med ett 18V-batteri kan generera ett luftflöde på upp till 30 liter per sekund.

En praktisk funktion är maskinens autostartläge, som möjliggörs med den inkluderade sändaren. När sändaren monteras på elverktyget känner den av vibrationer och utifrån det slår den automatiskt av och på maskinen.

Rektangulära kanaler

Bevego har nyligen kompletterat sina rektangulära kanalsystem med EPD, vilket ska ge kunderna ytterligare konkurrensfördelar. EPD är en standardisering som efterfrågas mer och mer, och som visar produktens exakta klimatpåverkan från råmaterial till återvinning.

– Vi tror och hoppas på bra respons nu när vi kan erbjuda EPD även på vårt rektangulära kanalsystem. Det finns ingen lag som kräver det, men vi märker att efterfrågan har ökat markant från våra kunders kunder, berättar Thomas Bengtsson, affärsområdeschef inom ventilation på Bevego.

En EPD används bland annat av arkitekter, byggherrar och andra beslutsfattare för att kunna jämföra produkter och göra ett hållbart val. Den specifika data för två jämförbara produkter kan skilja sig åt beroende på saker som transportsträcka och energikälla vid tillverkning.

Miljövarudeklarerad varselkollektion

Arbetsklädestillverkaren Fristads har nyligen utökat varselsortimentet med miljövarudeklarerade överdelar och skalplagg i konceptet Trofta. Det innebär att professionella användare med behov av extra synlighet på jobbet kan klä sig från topp till tå i arbetskläder med ett mindre miljöavtryck.

Förra året lanserade Fristads helt nya stilkoncept, inklusive två varselkollektioner – Stiby och Trofta.

Samtidigt växer Alnaryd, klädkoncept inom bygg- och anläggning, med flera nya plagg tillverkade av slitstarka och återvunna material, bland annat ett par miljövarudeklarerade hantverksbyxor som finns i både herr- och dammodell. De nya byxorna kommer också att släppas som shorts och piratbyxor.

Även konceptet Haverdal kompletteras med ett par shorts, en softshelljacka samt en skaljacka i dammodell.

Mingel i montern

”Luften är vårt viktigaste livsmedel”

Historien om medlemsföretaget Henriksbergs Verkstäder tar sin början 1946. Då startade Tonny Svenssons farfar sitt företag i villan hemma i Hägersten. Fokus var framför allt på tillverkning av ventilationsbatterier och värmeväxlare till tung industri och en stor del av det som man tillverkade gick på export.

Efter ett antal år klev Tonnys pappa och farbror in i företaget och ytterligare ett tag senare flyttade hela verksamheten till Segeltorp, där den finns än i dag. I samma veva blev fokus alltmer på serviceverksamhet för ventilation och embryot till dagens företag var fött.

1984 var det dags för Tonny själv, då 16 år, att kliva in i familjeföretaget.

– Till en början var det faktiskt lite motvilligt. Jag drömde om att bli snickare eller båtbyggare och hade inte tänkt ta över farsans företag. Men efter ett tag på firman började jag tycka att det här med företagande var riktigt spännande, säger Tonny som i dag är vd.

En blev fyra

Intresset för företagande växte. År 2000 köpte Tonny Svensson ut sin far och farbror och tog över verksamheten. Då var de cirka tio anställda och sedan dess har Henriksbergs Verkstäder vuxit till 25 man. Tonny drev företaget på egen hand fram till för tre år sedan då den nuvarande ägarkonstellationen tog sin form.

– Jag hade mejslat ut företaget och byggt upp det inom de områden som jag ville satsa på och tyckte var lukrativa. Det gick bra och vi växte. Samtidigt förstod jag att om vi skulle växa ännu mer och det skulle bli ett bra, solitt företag så behövde jag ta in några duktiga kompanjoner.

Det tog några år av funderande och ytterligare mejslande innan Tonny Svensson till slut hittade ett team som han verkligen trodde på. Han skissade på en plan och 2021 kallade han sina tre medarbetare och nyckelpersoner i företaget: Mattias Krön, ekonomiansvarig, Thomas Blomdahl, projektledare för service, och Conny Gustafsson, verksamhetschef över service, till ett möte. På mötet presenterade Tonny sitt förslag till ny ägarbild som innebar att de tre skulle ingå som delägare i Henriksbergs Verkstäder.

– Det kom faktiskt som en blixt från en klar himmel, men samtidigt var det aldrig någon tvekan för mig att tacka ja, säger Conny Gustafsson och får medhåll av kompanjonerna Mattias Krön och Thomas Blomdahl.

-– Jag blev stolt, glad och förstås lite nervös över att få frågan men det rådde inga tvivel om att jag ville göra det, säger Mattias och Thomas tillägger:

– Det var ju ett fint kvitto på att Tonny tyckte att vi hade gjort ett bra jobb under åren som vi hade varit här.

Conny Gustafsson är verksamhetschef för serviceavdelningen.

Alltid jobbat som ett lag

För ingen av de tre nya delägarna var några duvungar på området. Conny hade varit på firman sedan 2014, Mattias sedan 2012 och Thomas sedan 2010 och alla hade lång erfarenhet av ventilationsbranschen. Kvartetten har alltid varit tajt och sedan de blev delägare har de vuxit sig ännu starkare tillsammans.

– Vi har alltid jobbat som ett lag, alla har varit involverade i företaget och tagit stort ansvar. Men när vi blev delägare blev det förstås ytterligare en dimension, konstaterar Conny.

För Tonny, som hade drivit företaget ensam i över 20 år, har den nya konstellationen stundom även varit lite av en personlig utmaning.

– Det har varit en lärprocess att släppa vissa bitar och lära mig att lämna över ansvaret, och i stället satsa på andra delar av företagandet, som att coacha och leda på ett kvalitativt sätt med gott ledarskap.

– Efter ett tag på firman började jag tycka att det här med företagande var riktigt spännande, säger Tonny Svensson.

Personalen viktigast

Att driva företag framgångsrikt innebär även att ha en långsiktigt hållbar personalpolitik och här är Tonny Svensson väldigt bestämd. Henriksbergs Verkstäder jobbar sedan flera år med värdegrundsarbete, transparens gentemot personalen och årliga medarbetarundersökningar.

– Vi startade vårt värdegrundsarbete för tio år sedan. Då vi tog hjälp av en extern konsult och gick igenom vad vi har för värderingar, vilken vision vi har och hur väl vi efterlever det. Vi följer upp det årligen, bland annat med medarbetarundersökningar. Det har varit otroligt nyttigt och ett viktigt sätt för oss att utveckla både företaget och vår personal, säger Tonny Svensson och tillägger:

– Det hjälper oss att stämma av hur alla mår, var det eventuellt behöver sättas in åtgärder och om det är något gnissel så upptäcker vi det i tid.

Han får medhåll av Conny som flikar in:

– Personalens mående är ju faktiskt det viktigaste vi har att jobba med, sköter vi inte personalen så har vi inte någon business.

Precis som så många andra i branschen kämpar även Henriksbergs Verkstäder med att hitta personal men det är inte lätt. Bästa sättet är när den befintliga personalen kommer med tips på bra personer, säger Mattias. Under våren kommer företaget även att ta emot två praktikanter som har gått en utbildning till ventilationsmontörer på Movant.

– De ska göra praktik här i 15 veckor. Det är spännande och ett nytt grepp för oss och det hoppas vi på. För om det funkar bra är det ett riktigt bra sätt att få in nytt, duktigt folk som man kan forma från starten.

Mattias Krön är ekonomiansvarig och en av tre delägare i Henriksbergs Verkstäder.

Viktigt värdegrundsarbete

Värdegrundsarbetet är en del av det ständigt pågående kvalitetsarbete som Henriksbergs Verkstäder också lägger stor vikt vid. Bland annat är företaget ISO-certifierat.

– Vi la ner ett jättestort arbete internt för att ISO-certifiera oss och satte ribban högt. Då, för tio år sedan, var vi relativt ensamma i vår bransch om att få dessa kvalitetsstämplar, säger Mattias.

Tonny berättar att han har haft visionen om en ISO-certifiering ända sedan 1990-talet.

– När det kom på 90-talet tyckte jag att det verkade bra och jag hade tidigt en vision om att vårt företag ska sticka ut ur mängden och vara i framkant. En bild vi fortfarande lever efter. Det var tufft att göra jobbet inför certifieringen men i dag kan jag ärligt svara ”Ja, alla dagar i veckan!”, om någon frågar mig: ”Kan du ditt företag?”

Mio Zakrisson och Richard Siljeholm är projektledare med fokus på entreprenader.

Långsiktiga relationer

Henriksbergs Verkstäder har ett brett tjänsteutbud som omfattar service, entreprenad, OVK och energioptimering. De har även kvar en egen verkstad där de reparerar värmeväxlare och gör en del smidesarbeten till egna entreprenader, men tillverkningen av värmeväxlare har de lämnat bakom sig sedan drygt ett år.

Att ha långsiktiga kundrelationer är viktigt och på kundlistan finns framför allt kommersiella fastighetsbolag som SKB och Stockholmshem, men företaget har också ramavtal med Statens Fastighetsverk. För dem har Henriksbergs Verkstäder gjort flera spännande prestigeuppdrag.

– Vi har gjort ventilationsjobb både på Dramaten, Operan och Vasamuseet. Vi är mycket stolta över att ha fått det förtroendet. Det handlar ju om att förvalta vårt gemensamma kulturarv, vilket har sina sidor i form av regelverk och restriktioner. Det ställer stora krav på oss som företag i allt från samordning till utförande och personal, säger Thomas.

– Det är roligt att arbeta med en framtidsbranschsom vår där vi får vara med och bidra till människors hälsa och bättre klimat, säger Tonny Svensson.

Medlemskapet en trygghet

Att vara medlem i förbundet är en självklarhet och en trygghet menar de fyra ägarna. Utöver att kunna få stöd kring entreprenadjuridik, personal- och arbetsrättsliga frågor så har de även nyttjat flera utbildningar och deltagit i webbinarier samt använt sig av de förmånliga försäkringspaketen som medlemmarna erbjuds.

– Förbundet är ett jättebra bollplank för oss och ett bra stöd, säger Mattias och tillägger att Henriksbergs Verkstäder på senare år även har börjat engagera sig alltmer i den lokala Stockholmsföreningen.

– Vi har fått så mycket bra stöd av förbundet under alla år så nu är det dags att vi också hjälper till med det vi kan. Den lokala träffen på Vasamuseet i februari för medlemmar i Stockholmssektionen är ett exempel. Det gör vi gärna mer av framöver, för det är ett jättebra sätt att träffa kollegor i branschen och nätverka.

– Personalens mående är ju faktiskt det viktigaste vi har att jobba med, sköter vi inte personalen så har vi inte någon business, säger Conny Gustafsson (mitten).

Fina framtidsutsikter

Hur ser den här fyrklövern på framtiden då, i en tid då man ständigt hör talas om lågkonjunktur och byggkris? Positivt ändå, ska det visa sig.

– Jag ser ljust på framtiden, även om konjunkturen är vad den är och vi är ödmjuka inför den. Vi är inne i ett av företagets bästa år där vi har satt ett antal nya ramavtal, vilket visar att vi är på rätt väg. Så vi ägare är väldigt taggade på att fortsätta resan framåt med vår personal, som är det viktigaste vi har, säger Mattias och de andra tre nickar i samförstånd.

Vd Tonny Svensson avslutar med några filosofiska ord kring den produkt som Henriksbergs Verkstäder arbetar med dagligen – nämligen luften vi andas.

– Luft är som livsmedel, det viktigaste livsmedlet vi har och som vi inte klarar oss utan. Därför är det så roligt att arbeta med en framtidsbransch som vår, där vi får vara med och bidra till människors hälsa och till bättre klimat.

Fakta Henriksbergs Verkstäder
| Grundades:
1946. | Ort: Segeltorp, Huddinge. | Antal anställda: 25. | Ägare: Tonny Svensson, Mattias Krön, Thomas Blomdahl och Conny Gustafsson. | Typ av uppdrag: Service, entreprenad, OVK och energioptimering. | Typ av kunder: Statens Fastighetsverk, fastighetsförvaltare, bostadsrättsföreningar och kommersiella fastigheter. | Årsomsättning: Cirka 45 miljoner kronor. | Webbplats: hv-vent.se.

Räntesänkningar, bostadskris och lågt barnafödande

Antalet konkurser inom byggindustrin steg med hela 58 procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Totalt gick 597 byggbolag i konkurs mellan januari och mars och det har satt press på både företag och anställda.

Riksbankens första räntesänkning, som var ett efterlängtat faktum, markerar ett viktigt steg mot att stabilisera ekonomin. Med en förväntad styrränta på tre procent vid årets slut och ytterligare sänkningar under 2025 ser vi en möjlighet till återhämtning. Lägre räntor kan stimulera bostadsbyggandet och ge företag bättre förutsättningar att planera och investera. Försäljningen av bostadsrätter ökar sakta och priserna börjar stiga igen, särskilt i storstäderna. Enligt Byggföretagens konjunkturprognos förväntas antalet påbörjade bostäder öka från 25 600 under 2024 till 30 000 under 2025.

Färre bostäder behövs

En annan vinkling av krisen är det rekordlåga barnafödandet. SCB:s nedskrivning av befolkningsprognosen är att befolkningstillväxten kommer att minskas från 50 000 till 24 000 per år fram till 2030. Det innebär att behovet av nya bostäder inte blir lika stort som tidigare har antagits. Vi kan inte bortse från att lågt barnafödande påverkar bostadsefterfrågan på kort och lång sikt. Även minskad invandring förväntas till följd av politiska beslut och bidrar ytterligare till den lägre befolkningsökningen.

Det är viktigt att notera att det råder delade meningar om de exakta behoven. Boverket uppskattar behovet till 67 300 bostäder årligen, medan analytiker från både Nordea och Swedbank menar att en mer realistisk siffra är omkring 30 000 nya bostäder per år. Denna skillnad måste hanteras med försiktighet och noggrann analys för att undvika felaktiga politiska beslut.

Fokus på hållbarhet och innovation

För byggbranschen innebär dessa utmaningar att vi måste anpassa oss till en ny verklighet. Vi kan sannolikt inte förvänta oss att återvända till toppåren när det byggdes över 70 000 bostäder årligen. I stället måste vi fokusera på hållbarhet och innovation för att möta framtidens behov. Att investera i gröna teknologier och främja den cirkulära ekonomin är avgörande för både vår bransch och samhället i stort. I detta sammanhang är det extremt viktigt att vi alla deltar i det kommande EU-valet. Detta för att skapa gynnsamma marknadsförhållanden som stödjer hållbara val.

På sidorna 36–38 kan du läsa om Tobias ”Kingen” Karlsson, en före detta plåtslagare med många talanger särskilt som musiker och låtskrivare. Nu har han släppt en ny version av sin plåtslagarlåt ”Hammare, sax och tång” på Spotify.

Trots de utmaningar som vi står inför finns det en stark tro på framtiden inom våra branscher och våra medlemsföretag. Genom att ta oss an den gröna omställningen kan vi bidra inte bara till branschens ekonomiska tillväxt utan även till Sveriges!

Jörgen Rasmusson
förbundsordförande i Plåt & Ventföretagen,
och vd i AB Lödde Plåt, Lund,
jorgen@loddeplat.com

Årets plåtslagare 2024 – en eftertraktad och väl fungerande arbetsduo

Joakim Mauritzsson och Michael Jönsson har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets plåtslagare”. Det var två glada och rörda plåtslagare som tog emot priset under evenemanget Leverantörernas afton i Växjö Konserthus, inför en stor mängd plåtslagarkollegor och branschleverantörer.

I vanliga fall brukar utmärkelsen delas ut till en person, men denna gång hade juryn alltså svårt att skilja de två bästa kandidaterna åt, och därför fick både Michael Jönsson och Joakim Mauritzsson komma upp på scenen för att ta emot medaljer, diplom, blommor samt ett stipendium på vardera 12 500 kronor av stiftelsens ordförande, Thord Blomquist.

– Jag är förstås oerhört glad över att få ta emot detta pris och jag har egentligen bara en sak att säga och det är tack. För det känns verkligen fint att få en uppskattning i form av detta pris, sa Michael Jönsson.

Stor ära!

Och kollegan, Joakim Mauritzsson, höll med:

– Det är jättekul och en stor ära att få denna utmärkelse. Jag uppskattar också att vi fick dela på priset eftersom jag och Michael har jobbat så tätt ihop och samarbetat med flera olika objekt.

Deras gemensamt utförda uppdrag har blivit mycket lyckade och resulterat i att plåtslagarduon har blivit extra eftertraktade av beställarna. Michael och Joakim har till exempel utfört tekniskt krävande arbeten på objekt som Malmö Rådhus, Malmö stadsbibliotek samt ett fantastiskt arbete med lackad aluminium på Caroli kyrka i Malmö.

Efter avslutad gymnasieutbildning år 2002, började Michael Jönsson på Plåtexpressen i Malmö för att därefter börja sin nuvarande anställning på Helsingborgs Byggplåt.
Företaget har genom åren tagit emot mycket beröm från beställare och besiktningsmän gällande Michaels arbeten och det är många som har velat rekommendera Michael Jönsson till Årets plåtslagare 2024.

Thord Blomquist delade ut priset ”Årets plåtslagare 2024” till Michael Jönsson och Joakim Mauritzsson.

 

”Levererar alltid kvalitet”

Joakim Mauritzsson inledde sin yrkesbana på BPA plåt i Helsingborg, flyttade sedan till Plåtexpressen i Malmö för att 2007 börja sin nuvarande anställning på Helsingborgs Byggplåt. Joakim beskrivs vara företagsam, driven och lösningsorienterad, och både Joakim och Michael har dessutom varit delaktig i utbildning av företagslärlingar.

Joakim och Michaels arbetsgivare, Jimmy Wallberg, vd på Helsingborgs Byggnadsplåt, kommenterar utmärkelsen:

– Det känns fantastiskt kul att båda två fick utmärkelsen, de är de värda, och jag är naturligtvis mycket stolt över att Michael och Joakim är anställda hos oss, säger Jimmy Wallberg.

– Båda två har en mycket hög kompetensnivå och de levererar alltid med samma fina kvalitet och med ett slutresultat som håller högsta klass.

Caroli kyrka i Malmö.

Fakta Årets plåtslagare
Det är Stiftelsen Plåtslagaryrkets fond som varje år utser en yrkespersonlighet värd titeln ”Årets plåtslagare”. Utmärkelsen är till för att främja yrkeskunnandet och vinnaren ska bland annat ha utfört: ”Förtjänstfulla insatser som kännetecknas av ett stort yrkeskunnande och arbetsinsatser av hög plåtslageriteknisk kvalitet.” Stipendiet delas ut i samverkan och med lika delar från Stiftelsen Plåtslagaryrkets Fond, Plåt & Ventföretagen och Lindabfonden.

Fakta Helsingborgs Byggplåt
Helsingborgs Byggplåt, som grundades 2005, var från början ett traditionellt plåtslageri som år 2010 utökade tjänsteerbjudandet till att även inkludera papptak, takpannor, shingeltak med mera. För att bredda kompetensen inom tak och tätskikt ytterligare startades två år senare, Bra Tak Entreprenad Skåne AB. I dag är Helsingborgs Byggplåt en totalentreprenör för husets yttre skal med tak, fasad och fönster. Företagsgruppen omsätter i dag cirka 120 miljoner och har ett 50-tal medarbetare.

Företaget har kontor och verkstad i både Helsingborg och i Malmö och utför totalentreprenader i hela Skåne. Läs mer Helsingborgs Byggplåts hemsida!

”Bredd, personkemi och eget ansvar gör oss starka”

Styr & Regler Ventilation AB projekterar och installerar luftbehandlingssystem för ny- och ombyggnad och tar hand om eftermarknaden med hjälp av egen servicepersonal. Företaget ägs och drivs sedan 2020 av Eric Söderström och Adam Jonsson. Det finns också en tredje delägare, som inte är involverad i den dagliga driften.

– Vi tog över precis före pandemin. Det var en brant inlärningskurva, där vi som flest var nio medarbetare. Men vi har en stor och lojal kundbas och vi utför allt från servicearbeten, injusteringar och OVK till mindre ombyggnationer och rotjobb, säger Adam Jonsson.

Samtliga typer av entreprenader inom luftbehandling är välkomna. Det har lett till att Styr & Regler Ventilation AB har både stora och små uppdrag från olika typer av kunder. Företaget bistår under hela processen från konstruktionshandlingar till färdig anläggning och alla konstruktioner CAD-ritas. Det är fullt upp att göra, så fullt upp att Styr & Regler Ventilation har nyrekryterat och dessutom söker fler medarbetare.

– I dag har vi sex anställda, varav en på halvtid inom administration. Eric och jag hjälps åt i det dagliga. Jag har ett slags huvudansvar för servicesidan och Eric för entreprenaddelen, säger Adam.

Numera blir det många administrativa uppgifter för delägarna Adam Jonsson och Eric Söderström. Men de är också gärna ute på jobb eftersom de inte vill tappa känslan av det praktiska arbetet. Här tillsammans med Riitta Jonsson.

Hoppas på ett bra 2024

Ägarna menar att det egentligen är för tidigt på året för spådomar, men tror på ett riktigt bra 2024 utefter orderingång och en förhoppningsvis stigande konjunktur.

Utan tvekan har de satsat på ett brett koncept. Det går ut på att sälja kompletta ventilations- och komfortsystem, styrsystem och anläggningstillbehör och ansvara för upphandling och installation, intrimning och justering av luft och värmemängder, för att i nästa skede ta hand om anläggningarna på bästa ekonomiska sätt.

– Vi är små men väldigt breda och vi har ett inarbetat namn. Vi låter medvetet våra medarbetare ta mycket eget ansvar och ger dem också en stor frihet. Det tror vi är nycklar till framgång, säger Adam.

– Vi låter våra medarbetare ta mycket eget ansvar och ger dem också en stor frihet. Det tror vi är nycklar till framgång, säger Adam Jonsson.

Mer persontid än tidigare

Kunderna är större byggbolag, bostadsrättföreningar, servicekunder och privatpersoner. De olika kundgrupperna kräver olika perspektiv, där den största skillnaden ligger i planeringen.

– Stora kunder har strikta tidsplaner. Fler hyresgästanpassningar och marknadens ökade intresse för energieffektivisering har lett till att det går åt mer persontid nu än tidigare. Jag tror ändå inte att alla förstår fullt ut hur mycket man kan spara bara genom att byta fläktar. En sådan åtgärd betalar sig på två till fem år, säger Eric.

Marknadsföringen av företaget sker genom annonser i söktjänster, via kontakter, genom medlemskapet i Plåt & Ventföretagen och med reklamplats hos lokala organisationer. QR-koder som leder till webbplatsen sätts upp hos servicekunder och sociala medier hjälper till i profileringen.

– Vi är bra på att sälja in oss själva och brukar få höra att vi är duktiga och ger ett bra intryck. Eftersom vi är så breda kan alla på företaget förmedla mycket om många saker. Montörerna är klippor på det som de utför och servicemontörerna klippor på det de gör. Det gör oss till the A-team, säger Adam.

– Jag tror inte att alla förstår fullt ut hur mycket man kan spara bara genom att byta fläktar, säger Eric Söderström.

Miljöhänsyn blir allt viktigare

Under 2023 hade Styr & Regler Ventilation AB många förfrågningar och diskussioner om återbruk.

– Återbruk och miljötänkande blir alltmer aktuellt. Fler företag utarbetar miljöpolicyer och kommunerna har sådana sedan länge. Generellt har allting blivit bättre, från sorteringen på byggarbetsplatser till fler och bättre certifieringar, säger Eric.

Att byta fläktar är antagligen den bästa miljöåtgärden inom ventilation just nu, menar han. Det är fort gjort och genererar stora miljövinster snabbt. Höljena på gamla ventilationsaggregat är det sällan fel på, vilket betyder att de kan återbrukas. Men när det kommer till sådant som ventilationsdon och ventiler är återbruk inte självklart.

– Ventiler och don går ibland att putsa upp och återanvända, men det tar tid att plocka ner och göra rent. Det kan bli dyrt. Vinsten beror på vilka åtgärder som krävs och på möjligheten till återbruk utifrån sådant som täthetsklasser.

Miljöcertifieringar är ofta projektbundna och ventilationsbranschen använder generellt mycket plåt. Överbliven plåt som inte går att återbruka går till återvinning. Aggregat som kan användas igen vid ombyggnationer sparas på lagret.

– Så det är ganska enkelt för oss. Snickare använder ju fler material och måste sortera mer, säger Adam.

Uppskattad omväxling

Att tänka till och diskutera, finurla lite och utmana sig själv är det som gör jobbet roligt, tycker Eric. Innan han tog över företaget var han montör och Adam var servicetekniker.

– Adam och jag har administrativa uppgifter numera, men vi är också ute på jobb. Jag uppskattar variationen – ena dagen är det tio minusgrader, andra dagen kryper du i trånga utrymmen eller tänker energibesparingar. Jag vill nog aldrig sluta skruva, det är också mycket lättare att räkna på jobb när du är van att vara ute i jobb. Man blir ödmjuk och up-to-date, säger Eric.

Även Adam uppskattar det variationsrika jobbet och ger ett exempel: en gammal fastighet hyresgästanpassades till restaurang, något som ledde till kreativa lösningar på plats och många specialanpassningar.

– Allt blir inte som på papperet. Det kan vara kul, men samtidigt stressigt om det är ont om tid. När man har löst det hela känns det däremot väldigt trevligt, säger Eric och Adam instämmer.

En känd sanning är att en arbetsplats måste vara samspelt för att fungera bra. Gruppkänsla är en viktig faktor. Därför har Eric och Adam helt från första dagen som ägare haft en viktig regel:

– Vem som än kommer in som ny så ska han eller hon gå ihop med den befintliga gruppen. Kemin med de andra på jobbet är minst lika viktig som att du är extremt bra på det du gör, säger Eric.

– Jag vill nog aldrig sluta skruva, det är också mycket lättare att räkna på jobb när du är van att vara ute i jobb, säger Eric Söderström.

Frihet under ansvar

Att ge alla på företaget mycket ansvar och samtidigt stor frihet är en annan viktig del av en fungerande arbetsplats.

– Om vi kan ge ansvar och personen i fråga kan ta det ansvaret så har vi inga problem med friheten. Frihet och ansvar går hand i hand. Det är mer ordning nu än när jag var servicetekniker, haha. Serviceteknikern har sina listor och sköter dem på ett sätt som fungerar för honom. Vi får definitivt ett bättre slutresultat med frihet under ansvar.

Föga förvånande så finns den enda kvinnan på företaget inom löneadministrationen och hon jobbar halvtid.

– Under alla mina år i branschen har jag bara sett en enda kvinna som arbetar som montör eller servicetekniker, säger Eric.

Adam tillägger:

– Det vore bra om det fanns kvinnor i yrket och jag tror att en jämnare könsfördelning är på väg till andra yrken. Men, tyvärr, eftersom nästan inga personer över huvud taget söker jobb inom ventilation och jobbet är mansdominerat så innebär det automatiskt noll tjejer in.

Var är de unga?

Att det är få sökande till ventilationsbranschen förvärras av att rekryteringen av unga är svår. I vintras spelades en musikvideo in för att locka unga att jobba med ventilation, men Adam märker ingen förändring ännu i attityden till yrket hos de unga.

– Det är svårt att få tag i ungdomar. De som går yrkesskolor väljer andra hantverksyrken som rörmokare och plåtslagare.

Ventilationsbranschen har ingenting som motsvarar exempelvis branschreglerna Säker vatteninstallation eller auktorisationen Trygg plåt. Adam tror att det kan vara en anledning till att ventilation har lägre rang.

– Ingen kräver en certifierad ventilationsmontör i upphandlingar. Men alla är certifierade hos oss.

– När det inte finns några riktiga, påtagliga krav blir lönen lägre än för andra yrkesgrupper. Ventilation är inte så glorifierad, men oerhört viktig. Den blir dessutom allt viktigare, med tanke på behovet av energibesparingar, ren luft och minskade driftkostnader, säger Eric.

Båda skulle gärna se att det ställdes högre krav på yrket. En början är att alla beställare begär att en certifierad ventilationsmontör ska utföra jobbet.

– Jag vet inte varför folk tror att vem som helst kan fixa ventilationen. Det finns ju täthetskrav, brandklasser med mera att följa och vi rättar inte sällan fel som andra yrkesgrupper har gjort. Om det blir rätt från början tjänar alla på det, säger Adam.

När Styr & Regler Ventilation tar sig an en totalentreprenad innebär det att de ställer en garantitid, med servicebesök och uppföljning. I dessa fall är målet att samma person som har monterat följer upp kunden.

– Det är en stor fördel för slutkunder. Likaså att vi erbjuder serviceavtal efter garantitiden med full koll på anläggningen, säger Adam.

– Det är viktigt med högt i tak för nya idéer eftersom det leder till förbättringar. Att säga ’så har vi alltid gjort’ är förkastligt, säger Adam Jonsson.

Aldrig ”så har vi alltid gjort”

Företaget är fortfarande relativt litet och har inte hunnit utforma policyer eller regler för allt.

– Men vi har väldigt öppna diskussioner om allting. Jag tror att om vi var fler kunde det behövas tydligare riktlinjer. Oavsett är det viktigt med högt i tak för nya idéer eftersom det leder till förbättringar. Att säga ”så har vi alltid gjort” är förkastligt, säger Adam.

Varje måndag hålls möte för alla på företaget med syftet att inkludera och informera. För att balansera arbete och avkoppling samt stärka sammanhållningen försöker de två delägarna hitta på så mycket roligt som det hinns med. Ölprovning, kryssning, städdagar med grillning och lekar är exempel på aktiviteter som har genomförts tillsammans med övriga kollegor.

Bortsett från nuvarande och framtida behov av fler montörer och servicetekniker till företaget finns ett behov av intern utbildning i CAD. I dag är en person avsatt för att jobba med CAD-ritningar men det hade varit önskvärt att fler medarbetare kunde programmet, menar Eric och Adam.

– I övrigt är planen att försöka hålla vår tillväxt lokal, framför allt för de anställdas skull. Det kostar pengar, det kostar miljö och det kostar på att pendla långt i flera månader.

 

Fakta Styr & Regler Ventilation AB
Startades 1987 av två grundare som var cheferna till Eric och Adam. 1991 utökades antalet delägare till tre personer. 2020 fick alla dåvarande fem anställda chansen att ta över företaget, något som slutade med att Adam och Eric köpte det. I början var företaget inriktat mot styrteknik/elteknik. I dag varken levererar eller monterar Styr & Regler Ventilation AB några styrningssystem, men felsöker. Vid behov av åtgärd kontaktas underentreprenörer. Omsatte 10 miljoner kronor år 2023. Har haft samma lokaler i 20 år, som hyrs. Stort lager och stort kontor.

Eric och Adam i korthet
Eric är född 1989 och Adam 1990. De har gått i skola tillsammans och umgås av och till på fritiden. Adam gick estetisk linje på gymnasiet men har alltid varit teknikintresserad. En period arbetade han med växthus och underhåll. Han har ”alltid” mekat med värmepannor, pneumatik och annat och hamnade som en följd av det på Styr & Regler Ventilation AB för åtta år sedan. På fritiden dyrkar han sitt musikintresse och kör på bana med sin sportmotorcykel – som han för övrigt älskar att meka med. Är sambo och har ett barn. Bor i Tystberga i Nyköping, men har planer på att flytta närmare jobbet. Eric jobbade med betong på Skanska efter gymnasiet. Sonen till delägare nummer tre är kompis med Eric och det var på det sättet Eric kom in på Styr & Regler Ventilation AB. Han upptäckte snabbt att han var bra på ventilation och blev kvar. Flera gånger i veckan tränar han ett flicklag i ishockey, men spelar inte själv längre på grund av tidsbrist. Bor i Järna, strax utanför Södertälje, tillsammans med sin fru och deras två barn.

Så får du betalt i osäkra tider

Oliver Bucaro är jurist på Allt om juridik och ägnar sig åt entreprenadrätt och offentlig upphandling. Han är specialiserad på att hjälpa små och medelstora företag i entreprenadbranschen med juridisk rådgivning.

Enligt Oliver Bucaro finns det ett grundläggande ”knep” för att få betalt för sina utförda jobb: att skriva ett bra avtal redan från början.

– När du har ett väl reglerat avtal har du mycket mer på fötterna för att kunna kräva betalt av dina kunder.

Oavsett om uppdraget är för en privatperson eller för ett stort byggbolag är det viktigt att avtalet innehåller en tydlig beskrivning av det arbete som ska utföras och till vilken kostnad.

– Vad ingår i priset och vad ingår inte? Båda delarna är lika viktiga att få med. Men även en skrivning om vad som förutsätts i entreprenaden. Vad händer till exempel om det finns föroreningar eller annat som måste röjas innan jobbet kan påbörjas? Allt sådant ska vara med i avtalet, säger Oliver Bucaro.

Alltid skriftligt

Ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten, ÄTA-arbeten, är ofta föremål för tvister vid betalning. Därför är regelbunden uppföljning av utförda arbeten så viktig, påpekar Oliver Bucaro. Och det räcker inte med enbart muntliga överenskommelser och en handskakning.

– Ofta pågår jobben under väldigt lång tid och det är inte ovanligt att det dyker upp ÄTA-arbeten under tiden. Då gäller det att vara vaksam och sköta all formalia kring dessa arbeten. Missa inte att underrätta beställaren om att det har tillkommit arbete som kommer att kräva extra betalt.

Se alltid till att alla överenskommelser som tillkommer mellan dig och kunden under entreprenadens gång är skriftliga.

– Även om det förstås är bäst med ett riktigt, skriftligt avtal så räcker det faktiskt med ett sms eller mejl, bara det är tydligt vad man kommer överens om, vilka ÄTA-arbeten ni har utfört samt vad de ska kosta. I kommersiella entreprenader kommer man ofta överens i förväg om hur underrättelser om ÄTA-arbeten ska ske. Det regleras då i avtalet, och det är viktigt att man följer den överenskomna ordningen.

Det är extra noga när det kommer till privatpersoner där det inte alls är ovanligt att kunden säger i förbifarten: ”När ni ändå är här kan ni inte passa på att även göra den här grejen?”

– Och tänk på att fakturera alla ÄTA-arbeten löpande snarare än att komma med en stor lunta fakturor i slutet av entreprenaden. Det gör också att det blir mindre utrymme för tvister, säger Oliver Bucaro.

Avrådan

Att avråda konsumenter från vissa jobb är en annan viktig del i ett avtal, som ofta missas.

– Till privatpersoner har man skyldighet att avråda från vissa arbeten, till exempel om kunden vill göra avsteg från fackmässiga arbeten eller vill ha konstiga lösningar. Då ska man alltid avråda. Skulle kunden ändå propsa på att du gör jobbet så måste du se till att fylla i en skriftlig avrådan i avtalet, då har du i grunden rätt att få betalt för jobbet oavsett utfallet, säger Oliver Bucaro och tillägger:

– Men mitt absoluta råd är att aldrig utföra arbeten som du inte själv blir nöjd med, det bäddar bara för problem. För om du inte själv blir nöjd är risken stor att kunden inte heller blir det. Så det gäller att värdera uppdragen som man får, även om det är svåra tider och man behöver få in jobb.

Faktureringen

Det finns några grundläggande saker att hålla koll på när du får in ett nytt uppdrag för att fakturering och betalning ska löpa smidigt. Börja med att kolla upp att företaget är registrerat för F-skatt. I sämre tider blir allt fler företag avregistrerade och då uppstår en del problem vid fakturering och betalning av fakturor.

– Sedan råder jag alltid att man kollar upp nya kunder både hos något av de stora kreditinstituten och i sitt eget nätverk. Hör med personer i ditt nätverk om de känner till något om kunden. Har det till exempel varit tjafs kring betalningar, konflikter kring ÄTA-arbeten, börjar de säga upp personal eller kanske överlåta fakturor och liknande? Då är det en anledning att dra öronen åt sig.

När det gäller privatkunder är det lite klurigare att kolla upp dem. Men det går alltid att göra en kreditupplysning, påpekar Oliver Bucaro.

En längre version av denna artikel går att läsa i PV-magasinet nummer 2, som medlemmar samt prenumeranter kan hitta i vårt digitala tidningsarkiv. 

APLICATIONS

Här är 2024 års finalister i SM för unga plåtslagare

Den 23–26 januari hölls uttagningstävlingar till ”SM för unga plåtslagare” i 20 gymnasieskolor runtom i landet, där 101 plåtslagarelever deltog. Varje skola skickade sedan...

SENASTE NYTT