De vill utmana giganterna

Fyra killar, födda mellan 1988 och 1995, ska med en blandning av ungdomlig entusiasm och erfarenhet ta grepp om den traditionella grossistverksamheten för byggnadsplåtslagare och andra yrkesgrupper som jobbar på tak.

– Tanken är att vi ska springa snabbare, vilja mer än våra konkurrenter och vara dubbelt så serviceminded. Vi blir en ”one stop shop” för plåtslagerier, tegel- och tätskiktsentreprenörer och erbjuder ett brett sortiment av sådant som tätskikt, vattenavrinning, taksäkerhet och tätskiktstillbehör, säger Max Brådhe, en av delägarna.

Varför startar ni den här typen av verksamhet? Och just nu? Konkurrensen är stenhård och det är dessutom lågkonjunktur?
– Lite spännande ska det ju vara i vardagen, haha. Allvarligt talat, vi känner varandra sedan gammalt – men har också konkurrerat med varandra inom liknande verksamheter – och någonstans på vägen ledsnade vi på storbolagsdriften. Jag själv satt i ung ålder, efter att vi sålde Bahab Vent & Plåt i Lunda, och hade en jättebra position med god lön och frihet. Men jag fick inte den stimulans som jag behövde. Vi ville alla någonting mer: att känna pressen, kniven mot strupen. Där föddes nog idén till vår grossistverksamhet och vi går helhjärtat in och satsar allt, säger Max.

Han, Johan, Ibbe och Henrik har erfarenhet från bland annat Ruukki, Takhuset, Ahlsell och Areco. Alla fyra har varit med och drivit verksamheter som har sålts av till större aktörer.

Butikens adress är Västberga Allé 60 i Stockholm. Känns den igen? I lokalerna huserade en gång Plåtleverantören AB och det var här som Max hade sitt första sommarjobb. Inte nog med det, även Johan och Ibbe började sin yrkesbana hos Plåtleverantören.

– Vi tyckte att stjärnorna stod i linje på himlen när jag hittade lokalen. Det är ju inte vilken adress som helst, säger Max.

Lokalen är en renodlad butik och lager på 1 800 kvadratmeter. Här ska alla plåtslagare och de som jobbar på tak hitta allt från infästning till tunnplåt från marknadsledande leverantörer. Det ingående lagervärdet är stort, men skulle kunderna sakna någonting så tas det in.

– I dagsläget handlar det om personlig kontakt, att mejla eller ringa. Vi försöker vara tillgängliga i princip alltid. Visst strävar vi efter att jobba med e-handel på sikt, men själva själen hos IBN är vår servicevilja och den nära kontakten, säger Max.

Vad innebär satsningen konkret för Plåt & Ventföretagens medlemmar?
– Att de andra grossisterna konkurrensutsätts av en ung och pigg leverantör som kan bidra till att hela branschen får en skjuts uppåt. Vi fyller en funktion för plåtslagarna eftersom vi siktar på att vara en komplett leverantör med allting för tak. Se på oss som en jordnära leverantör som både hinner och vill lyssna på kundens behov.

IBN smygöppnade redan i början av året och den 23 januari slogs dörrarna upp på vid gavel. Inom kort lanseras en webbplats och ett nyhetsutskick kommer också. Butikens öppettider blir måndag till fredag klockan 06.30–16.00.

– Till våren kan kunderna se fram emot en grand opening, lovar Max och tillägger att han, Johan, Ahmed och Henrik är anträffbara ”dygnet runt”.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!