En pigg 110-årsjubilar

Få tidningar kan stoltsera med att ha funnits till i över ett sekel, men det kan Plåt & Vent Magasinet! Det första numret kom ut 1909 och sedan dess har den trogna läsarskaran hängt med. Så stort grattis till 110-åringen!

1909, knappt tio år efter att Sveriges Bleck & Plåtslageriarbetsgifvares förbund hade bildats, såg det första numret av Plåt & Vent Magasinet dagens ljus. Då hette den ”Tidningen för Sveriges Bleck & Plåtslagaridkare” och en årsprenumeration gick på hela två kronor. Det första, åttasidiga, numret hade en programförklaring som lydde så här:

”Tidningens uppgift skall vara att söka förena och sammanhålla yrkets utöfare å de olika platserna i landet, att hålla dem à jour med förhållandena inom yrket, påvisa de rättigheter och skyldigheter vi som arbetsgifvare äga emot oss själfva, samt emot våra arbetar och emot samhället.”

Ända sedan dess har tidningen fungerat som informationskanal och förbundets ansikte utåt mot medlemmarna. Under de 110 år som tidningen levt har den bytt namn och chefredaktörer ett antal gånger. 1931 bytte den namn till Svensk Bleck & Plåtslageritidning och 38 år senare blev namnet kort och gott Plåtslageri. Under 70- och 80-talet hette den Tidningen Plåt och dagens namn kom till år 2004. Även chefredaktörerna har förstås passerat revy. I modern tid, från 1980 och fram till 2008, har Sven Kristiansen, Angela Värn och Åsa Ragnarsson ansvarat för tidningen. 2008 tog dagens chefredaktör, Tomas Skagerlind över stafettpinnen och är med andra ord inne på sitt elfte år som chefredaktör för Plåt & Vent Magasinet.

– Det är kul att se att vår kära 110-åring är så populär ute bland våra medlemmar, säger förbundets ordförande Jörgen Rasmussen.

Viktig röst till medlemmarna 
– De senaste åren sju-åtta åren har vi lagt lite extra krut på att modernisera Plåt & Vent Magasinet och göra den mer attraktiv för våra läsare. Våra medlemsföretag bidrar också genom att höra av sig med idéer och tips på olika projekt och objekt vi kan skriva om. Allt detta gör att det fortfarande är en väldigt kul tidning att jobba med, säger Tomas Skagerlind.
Förbundets ordförande Jörgen Rasmussen, tycker också att tidningen är en viktig kanal och en röst ut till medlemmarna.
– Det är kul att se att vår kära 110-åring är så populär ute bland våra medlemmar, det ser vi inte minst i våra årliga medlemsundersökningar. Min känsla är också att vi under de senaste åren även har börjat nå ut till en allt bredare målgrupp med till exempel arkitekter, bygglärare och fastighetsägare.
I egenskap av förbundsordförande är det Jörgen som skriver ledartexten i varje nummer. Ett uppdrag som han, trots att det kan vara svårt att hinna med, utför med både stolthet och bravur:
– Jag vet också att många gillar att läsa och fundera kring det som jag skriver i mina ledartexter. Alla kanske inte håller med mig i allt jag skriver, men jag tror att läsarna uppskattar att ta del av mina högst personliga åsikter om allt från bostadspolitik till krångliga regler för svenska företagare.

Viktiga annonsörer
Som i alla tidningar spelar förstås annonsörerna en viktig roll även i Plåt & Vent Magasinet och har gjort så sedan dag ett. Några exempel på hur dessa säljbudskap såg ut förr i tiden ser ni här intill och låt oss stanna vid att även annonserna har utvecklats och hittat en betydligt mer intressant ton. En av dagens frekventa annonsörer är skånska Fastex som annonserar i vartannat nummer med sina infästningsprodukter för plåtslageri och hallbyggnationer.
– Vi är ett litet företag men vi måste självklart synas ändå. Plåt & Vent Magasinet är den enda annonskanal som finns specifikt för just det vi håller på med. Våra annonser i tidningen når rakt in i vår målgrupp och det är mycket värt, säger Åke Fagerlind, säljare på Fastex.
Han menar att annonserna i tidningen är viktiga både för att nå ut med produktnyheter och för att bygga varumärket.
– Om vi är med i 6–7 nummer per år så är jag säker på att alla som har tidningen har sett oss någon gång. Det är viktigt, för även etablerade företag måste ju göra reklam och synas för att inte glömmas bort – titta bara på Coca-cola, säger han med ett leende
Själv läser han gärna tidningen och tycker att reportagen och företagsporträtten tillsammans med produktnyheterna är mest intressanta.
– Det är alltid en bra dörröppnare vid ett säljsamtal, om man har läst samma artikel eller sett samma annons i tidningen, och kan börja prata om den! Det är en jätteviktig kanal för hela branschen och de flesta jag möter säger att de tycker mycket om tidningen och alltid bläddrar igenom den när den kommer.

Full fart framåt!
Under 2010 fick tidningen ett ansiktslyft till dagens utseende och samma år kom den egna hemsidan där varje nummer publiceras digitalt så att läsarna ska kunna ta del av den även på nätet, men också få sig en hel del extramaterial till livs. I samma veva kom Plåt & Vent Magasinets digitala nyhetsbrev som skickas ut till prenumeranterna en gång i månaden.
– Det är många som pratar om att papperstidningarna håller på att dö ut, men vi har inte sett några sådana tendenser. Tvärtom så funkar Plåt & Vent Magasinet fortfarande väldigt bra i det tryckta formatet, vilket bland annat beror på att det är ett format som är lättare att sprida där våra läsare befinner sig. Det vill säga i fikarum och på andra platseer där tidningen kan läggas fram för att fler ska kunna läsa den. Det här gör att varje nummer blir läst av fyra eller fler personer, vilket naturligtvis är kul, säger Tomas Skagerlind.
– Samtidigt tror jag att vi når helt andra målgrupper med vår digitala satsning, så den kommer att fortsätta med samma fart och kraft även under 2020.

Text: Karin Cedronius
Foto: Stefan Evertson & Tomas Skagerlind
Publicerad: 2020-01-02
(Artikeln ursprungligen publicerad i PVMagasinet #12.2019)

 

Hej läsare!
Har du någon idé eller förslag på vad vi kan ta upp och skriva om i Plåt & Vent Magasinet? I så fall får du gärna höra av dig till redaktionen på: pvmagasinet@pvforetagen.se.

 

 


 

Inläggsförfattare: Redaktionen