En veteran blickar tillbaka – och framåt

Nisse Nyström är en känd branschveteran och somliga talar till och med om honom som smått legendarisk i plåtslagarkretsar. Vi fick ett samtal med Nisse, som på sin tid drev NN-Bolagen och Rostfria Tak, om hans tankar kring plåtslagerihantverket då och nu.

Nisse Nyström, som har hunnit fylla 82 år, är en välkänd profil för den äldre generationens plåtslagare. Han grundade och drev NN-Bolagen som fanns i Stockholm, Västerås och Uppsala samt Rostfria Tak i Fagersta och var bland annat med och klädde in Globen i slutet av 80-talet. Som mest hade han cirka 100 medarbetare anställda i sina företag.

Nyligen var Nisse och ett gäng andra plåtveteraner på studiebesök hos LW Sverige AB i Tyresö. Där fick de ta del av hur ett modernt plåtslageri kan jobba i dag, med bland annat CNC-styrda robotar i verkstaden och olika team som jobbar enbart med antingen tillverkning eller montering.

Vad tyckte du om det nya arbetssättet som ni såg i LW Sveriges anläggning?
– Det var intressant att se. Den avancerade, högteknologiska nivån på maskinparken var något helt annat än på min tid. Men jag tror att det är nödvändigt att gå den här vägen om man vill växa och bli stora i dag. Då måste man jobba mer industriellt, med moderna maskiner och en annan uppdelning av arbetskraften. Jag tror på arbetssättet som vi såg vid studiebesöket, där de har ett team som tillverkar det mesta inne i verkstaden, med CNC-styrda maskiner som gör exakta mått, och ett annat team som åker ut på plats och monterar de färdiga elementen. Då blir det struktur och det går snabbt och effektivt, säger Nisse Nyström och fortsätter:

– Men jag tror också att det hantverksmässiga kommer att leva kvar när det handlar om mer komplicerade jobb som kräver plåtslagarexpertis och ett mer traditionellt arbetssätt. Så båda delarna behövs.

Vilka är de största skillnaderna nu jämfört med då du var aktivt i yrket?
– Förutom de moderna maskinerna och verktygen, som ser helt annorlunda ut i dag och fungerar mycket bättre, så är det nog hur man behandlar sin personal. Förr var det inte alls lika noga, men numera måste man hålla sina medarbetare på god fot och det har ju LW Sverige verkligen lyckats med. De har fina personalförmåner, som en egen padelbana och annat. Medarbetarna är det viktigaste som man har i ett företag och dem måste man värna om.

Säkerheten bättre med tiden

Något annat som har blivit betydligt bättre med tiden är säkerheten för alla som arbetar på tak, påpekar Nisse Nyström. Han minns med förskräckelse hur det var på hans tid, då säkerhetsarbete mest sågs som ”ett nödvändigt ont”.

– Det var tyvärr inte i närheten av samma säkerhetstänk när jag började jobba som plåtslagare. Då kunde arbetsgivaren förhandla med personalen så att de fick lite extra pengar om de struntade i säkerhetslina eller gjorde något riktigt farligt arbete. Det är hemskt men så var det, säger han och tillägger:

– Det var inte ovanligt att byggmästaren började riva ställningarna innan man ens var klar uppe på taket. Jag var med om att det hände och när man frågade vad de sysslade med fick man svaret: ”Du skulle ju ha varit klar nu.” Nej, det är skönt att det har blivit bättre och att säkerhet får lov att kosta i dag.

Apropå medarbetare så vittnar många medlemsföretag om problem med att hitta kompetent personal. Hur var det på din tid, hade ni samma rekryteringsproblem då?
– Ja, så har det varit i alla tider. För vår del så löste vi det genom att försöka rekrytera folk en bit utanför Stockholm, i Mälardalen, Gävle, Västerås och Fagersta. På så vis kunde vi också vara med och tävla om jobben, men det var inte enkelt alla gånger.

Nisse Nyström påpekar också att han tror att branschen som helhet måste bli ännu bättre på att göra reklam för yrket, inte minst gentemot yngre personer som står inför ett yrkesval.

– Där har vi nog en del att jobba med, både att berätta om yrket som sådant och om säkerhetstänket som är nuförtiden.

Tidrapporteringen underlättar

Av de tekniska landvinningar som skett sedan Nisse Nyström drev sina företag är de mobila tidrapporteringssystemen något som han önskar att de hade haft tillgång till förr.

– Det hade sparat mycket tid och bekymmer. Förr var det inte ovanligt att gubbarna missade att skriva upp sin arbetade tid och det ledde till att vi förlorade pengar eftersom kunderna inte betalade för tiden som mina gubbar hade lagt ner, om den inte var nedskriven och godkänd av platschefen. Så när rapporteringen är dålig går många sköna tusenlappar förlorade. Jag tror att tidrapportering i mobilen dels gör att fler kommer ihåg att rapportera, dels blir det tydligare för alla inblandade.

På tal om mobiler är kamerafunktionen i telefonen en annan funktion Nisse gärna hade haft på sin tid.

– Tänk att kunna fota allt som man gör på taken, för dokumentation. Det är riktigt bra och något som man skulle ha haft när jag höll på!

Har du något gott råd att skicka med till dagens plåtslagare efter alla år i branschen?
– Ett råd jag gärna ger är att alltid vara väldigt noga när man räknar på jobb, och att alltid ha med en klausul om att när det tillkommer tilläggsjobb så kostar det extra. Annars kan man lätt förlora stora pengar.

– Ett annat tips är att vara försiktig med att pruta. Jag har en gammal affärsbekant som gärna berättar om hur jag alltid var väldigt snabb på att ta i hand på en affär – så att han inte hade en chans att pruta. För inget är så dyrt som att skänka bort ett antal tiotusen genom att låta kunden pruta! //

Föregående artikelTrygg plåt fyller fem år
Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!