Företagarens vanligaste misstag – så undviker du dem

Utgå alltid från kunden, skynda långsamt och lägg inte för mycket tid på att planera framtiden om du vill skapa ett lönsamt företag. Det menar Rune Andersson, nu aktuell med boken ”Sätt rätt pris och bygg lönsamma företag”, Ekerlids förlag, där han har samlat sina bästa företagstips efter att ha arbetat i toppen av det svenska näringslivet i decennier.

Vad hoppas du att läsaren ska ta med sig efter att ha läst boken, Rune Andersson?
– Att du som företagare eller entreprenör alltid måste utgå från kunden. Jobbar du mot privatkunder så är servicen ännu viktigare. Svara i telefon, korrigera de fel som uppstår omedelbart och ge alltid det lilla extra. Du måste bygga ett bra rykte, särskilt som småföretagare, och då kan du till och med ligga lite högre i pris än dina konkurrenter.

Hur vet man vilket prissättning som fungerar?
– Vi prissätter fel i dag och börjar räkna i fel ände, med inköpspris, marginaler och egna kostnader. I stället borde vi vända på det: Vad är kunden beredd att betala? Går inte kalkylen ihop kanske vi inte borde genomföra vår idé.

– Tänk också på att inte lägga dig på en för låg nivå prismässigt bara för att du får sälja stora volymer. De stora kunderna pressar ofta priserna och tar du inte hand om de små blir de snart utkonkurrerade. Då har du endast kvar storkunder som betalar lågt. Det blir inte ett bra företagsklimat för någon.

”En tillväxt på fem till tio procent årligen räcker alldeles utmärkt.”

Du har gedigen erfarenhet av näringslivet efter att ha arbetat i toppen under flera decennier. Vilka är dina största misstag?
– Att jag har låtit vd:n få för många chanser. Det är svårt i stunden men om vd:n inte tar företaget framåt på ett bra sätt måste du låta personen avgå. Så fort som möjligt. Det handlar om att ta tag i problemet snabbt. En av de viktigaste uppgifterna för en styrelse är att tillsätta och också avsätta en vd.

Hur bygger man ett framgångsrikt och lönsamt företag?
– Mitt allra främsta råd är att lyssna på dina kunder, lägg stor del av din tid på det. Som vd måste du hela tiden ha örat mot rälsen samt jobba nära både säljavdelningen och marknadsavdelningen. Vd:n ska fungera som en intern representant för kunderna.

Du skriver i boken om att planera för att parera. Hur menar du?
– Det handlar om att inte lägga en massa tid på prognoser och bedömningar av hur det kommer att se ut om två år. Det kan vi aldrig veta med säkerhet. I stället måste du vara på tårna och kunna reagera snabbt om något oväntat, som större samhällskriser, inträffar. Då vill du kunna agera, inte ha slösat en massa tid på budget.

– Jag har i mina företag alltid begärt veckorapporter på orderingången. Då ser jag direkt avvikande mönster och när något förändras samt trender. Det ger mig möjlighet att snabbt agera på marknaden och parera eventuella förändringar.

– Det handlar också om att ha en stark balansräkning och inte låna för mycket pengar. Du behöver alltid sträva efter en stabilitet i företaget och dess ekonomi. Saker kan inträffa snabbt, såsom situationen i Europa nu med Ryssland och Ukraina vilket påverkar hela världsekonomin. Då är det bra att ha varit försiktig och inte sitta på för stora skulder.

”Som vd för ett företag får du helt enkelt stå ut med att det blir fel ibland.”

Du diskuterar även styrelse och ledning i boken och hur man ska tänka kring dessa roller. Vilka är dina bästa tips?
– På större bolag sitter all kompetens i ledningen. Styrelsens viktigaste roll är att tillsätta och avsätta vd:n samt bolla idéer. På mindre bolag är vd:n ofta ensam och har en styrelse som stöd. Jag har alltid förespråkat att en styrelse inte behöver ha fler än fem medlemmar. Då är styrelsen också aktiv och jobbar tillsammans i mycket större utsträckning än om de är fler.

Hur viktigt är det ta hjälp utifrån för en företagare som driver ett litet eller mellanstort företag?
– Är det en duktig entreprenör så kan nog företaget klara av att växa ganska länge. Men det är viktigt att rannsaka sig själv och vara ärlig kring vilka styrkor man har och vad man behöver hjälp med. Även om du inte har behov av en styrelse så är det bra att ta in utomstående konsulter som kan komplettera dina kunskaper. Då brukar det också bli mer ordning och reda eftersom du behöver ha möten och fatta beslut i frågor som driver företaget framåt.

Kan det inte vara svårt att släppa kontrollen till någon annan om det handlar om det egna företaget?
– Absolut. Men det är också nödvändigt för att verksamheten ska fungera. Som vd för ett företag får du helt enkelt stå ut med att det blir fel ibland. Du ska fokusera på de stora frågorna som berör stora delar av företaget. Andra får ta hand om de mindre. Det är viktigt att kunna skilja på stort och smått. Slösa inte tid på att kontrollera småsaker utan delegera och ta hand om de stora frågorna själv.

– Ett företag ska fungera som ett självspelande piano, det lärde jag mig under min tid på Electrolux. Det är en klok metafor.

”Skynda långsamt är alltid mycket bättre.”

Om ett företag vill växa, är den snabbaste vägen att förvärva eller växa organiskt?
– Det är alltid bättre att växa organiskt. Köper du upp ett företag så är det alltid ett vågspel. Du får en ny företagskultur att hantera och det är alltid någon som säger upp sig eller blir besviken. Så att skynda långsamt är alltid mycket bättre. En tillväxt på fem till tio procent årligen räcker alldeles utmärkt.

Runes 3 bästa tips till företagare
• Vänta inte med att avsätta en vd som inte fungerar. Agera direkt.
• Se till att vd:n jobbar nära marknaden, har helikopterperspektiv på hela verksamheten och står med örat mot rälsen för att vara nära kunderna.
• Räkna, räkna, räkna. Testa olika lösningar och vänd på siffrorna. Det går inte att komma ifrån att du som företagsledare måste tänka mycket i siffror. Kan du inte själv så se till att ta hjälp. Bra räkenskaper är grunden för kloka beslut.

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!