Först ut med digital fastighetsmässa

I slutet av maj lanserades Fastighetsarenan, en digital fastighetsmässa som ska främja och utveckla samarbeten och öka kunskapen inom fastighetsbranschen. Här ska seriösa, trygga företag ställa ut sina produkter och tjänster på ett interaktivt sätt.

Den digitala mässplattformen är öppen året runt, alla dagar, alla timmar. Där kan besökarna ställa frågor till utställarna, boka möten, ha möten och på sikt kommer seminarier att anordnas.

Bakom Fastighetsarenan står Fastighetskalendern som är ett register online med fastighetsdata. Derek Wamala-Johnson, vd för Fastighetskalendern, är den som initierade Fastighetsarenan.

– Jag är ordförande i min bostadsrättsförening och vet hur mycket tid folk lägger ner på att googla för att hitta leverantörer, för att sedan ta in offerter. Det tar tid. Och allt för ofta väljs det billigaste anbudet, eftersom man glömmer att tänka långsiktigt. Man tänker inte på att kolla om leverantören är med i någon branschorganisation eller har auktorisation. Det kan straffa sig på sikt när det upptäcks fel och brister i arbetet, säger han.

Derek Wamala-Johnson, vd för Fastighetskalendern, är den som initierade Fastighetsarenan.

Vad är syftet med satsningen på en digital fastighetsmässa?
– Tanken är att samla företag som vill leverera till bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi vill lyfta leverantörer, som ofta är underkonsulter, så att de syns på vår plattform och kan bli kontaktade direkt. Det är enbart företag som tillhör en branschorganisation som får ställa ut. Då har vi i alla fall gjort en första kontroll. Och om det skulle vara så att leverantören inte sköter sig, så har besökarna möjlighet att skicka ett meddelande till oss.

För Plåt & Ventföretagens medlemmar finns ett specialerbjudande. Berätta!
– Ja, Plåt & Ventföretagen har en monter på Fastighetsarenan och ett samarbete med oss, som ger förbundets medlemmar 30 procent på det ordinarie utställarpriset. Villkoret är att företaget i fråga har en monter uppe före juli månads slut. Det är också krav på ett mässerbjudande.

Vilka förväntningar har du på Fastighetsarenan?
– Att göra livet enklare för Fastighetskalenderns medlemmar, som ju är bostadsrättsföreningar med flera. Men också att lyfta fram seriösa aktörer inom fastighetsbranschen som inte enbart konkurrerar med pris. Vi har redan nått upp i 70 utställare på kort tid. Vårt mål är 500.

Hur fungerar Fastighetsarenan i praktiken?
– Utställaren behöver inte bevaka sin monter dygnet runt, utan man får mejl när någon besökare hör av sig. Man kan också se statistik över antalet besök med mera. Det finns ett matchningsformulär, där både utställare och besökare kan fylla i län, ort och bransch som man vill söka på.

Vilken uppgift har ni som ”ägare” av Fastighetsarenan?
– Vår uppgift är att marknadsföra plattformen. Vi har ju kontaktuppgifter till alla bostadsrättföreningar i Sverige via Fastighetskalendern.

Hur marknadsför ni plattformen?
– Bland annat i vårt nyhetsbrev som kommer ut varannan vecka. Jag kommer att kontakta en av utställarna på Fastighetsarenan inför varje utskick för en intervju. Mitt mål är att ge folk en neutral syn på viktiga frågor inom fastighetsbranschen och det är viktigt att få möjlighet att komma ut med sitt budskap som leverantör. Är man osäker på hur man ska ställa ihop en monter på så kan vi hjälpa till, dessutom har jag spelat in korta instruktionsvideor. I montern kan det till exempel finnas en text om företaget, logga, dokument, referensobjekt och filmer med mera. Ladda upp det som redan finns på företagets webbplats och bygg på!

Berätta lite mer om hur montern ser ut och vad den innehåller.
– Den kan jämföras med montern på en fysisk fastighetsmässa. Där har du ofta broschyrer, en skärm som visar film om produkterna eller om bolaget, plus en eller flera företagsrepresentanter. I en typisk monter hos oss finns det rörlig media, dokument och/eller broschyrer uppladdade samt representanter som folk kan chatta med eller mejla till. Bolagsinformation, länkar till sociala medier och referenser hör också till – om man vill. Montern ska vara levande, så man har möjlighet att göra korrigeringar efter hand.

Vad är fördelen med att ställa ut digitalt?
– Som utställare kan du lägga riktade resurser på att följa upp intresserade besökare och utveckla erbjudanden utifrån besökarnas behov. En vanlig mässa är dyr, tids- och personalkrävande och ger oftast lite tillbaka när det gäller försäljning. På Fastighetsarenan kan besökare kolla runt och lyssna till inspelade presentationer eller liveseminarier, delta i chattar eller ladda ner erbjudanden. Allt utan att behöva kliva in i en monter eller tvingas berätta vad personen i fråga är nyfiken på. Fastighetsarenan är en kravlös mötesplats för hållbara fastigheter.

Finns det något som du är speciellt stolt över när det gäller Fastighetsarenan?
– Att jag har tvingat alla utställare att ha minst ett mässerbjudande som bara mässbesökarna kan ta del av.

Vad tror du om fastighetsmarknaden i stort?
– Jag har tro på den. Den privata fastighetsmarknaden är faktiskt lika stor som den kommunala och bostadsrättsföreningar kommer alltid att behöva köpa in tjänster.

Hur är det att lansera något som Fastighetsarenan under en lågkonjunktur?
– Många företag säger, när vi kontaktar dem, att de måste hålla extra hårt i slantarna nu. Men jag är säker på att den här plattformen är betydligt billigare och mer effektiv än en vanlig mässa.

Så vad kostar det att ställa ut på Fastighetsarenan?
– Vi har tre olika nivåer: brons, silver och guld. För 18 000 kronor per år får du ha en kontaktperson i montern, för 30 000 kronor tre kontaktpersoner plus att du får en företagspresentation i vårt nyhetsbrev. Guld innebär att du kan ha fem representanter för företaget, tillsammans med en företagspresentation plus att du får göra ett utskick till alla mässbesökare. Guld kostar 60 000 kronor per år.

Fakta Fastighetsarenan
Digital mötesplats, öppen 24/7 året runt för fastighetsägare och alla i styrelsen för landets bostadsrättsföreningar. På plattformen finns leverantörer av tjänster och produkter som erbjuder det som behövs för att skapa hållbara fastigheter och bostäder. Det är en interaktiv miljö där utställare och besökare möts och kan dela information med varandra utan krav.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!