Här får spillbitar och utbytta delar nytt liv

Hos Sandströms Elfirma tar man vara på allt som går, precis som man gjorde på farfars tid. "Vi firar 103 år i år, så vi gör som vi alltid har gjort: Tar vara på det som går och återanvänder i möjligaste mån", berättar Ebba Sandström.

Ebba Sandström menar att alla kan skapa en mer hållbar företagsverksamhet, även mindre företag.

Som litet hantverksföretag kan det kännas svårt att jobba hållbart. Men Sandström Elfirma i Skoby, strax utanför Rosersberg i Sigtuna kommun, visar att det går. De utför i huvudsak elinstallationer och elservice i närområdet. Utöver kontor finns även ett lager och en verkstad i lokalerna där företaget huserar. På lagret läggs restdelar och utbytta produkter som fortfarande kan användas i nya sammanhang. I verkstaden renoveras och testas elprodukter innan de får en ny ägare.
– För oss är det självklart att jobba på det här sättet, så vi tänker inte ens på det. Om en kund vill byta ut något som fortfarande fungerar, varför ska vi inte kunna återanvända det i stället för att kasta? menar Ebba Sandström, arbetsledare samt miljösamordnare och dotter till Magnus Sandström som är företagets vd sedan början av 1990-talet och tredje generationen som driver firman.

På kontoret finns en vägg med elektriska föremål från svunna tider som visar utvecklingen i branschen. Det är ett roligt sätt att lyfta både företagets och branschens historia.

Sparar spillbitar och hela produkter

På lagret är det ordning och reda. Var sak har sin plats och ibland går det att hitta riktiga guldklimpar här.
– Är det en äldre modell av anläggning, kan det ibland vara svårt att hitta nya reservdelar. Har vi då tur finns materialet på vårt lager och kunden slipper betala för en helt ny anläggning. Dessutom förlänger vi livet på den anläggning som redan finns, i stället för att det ska gå till återvinning, säger Ebba.
Även när det kommer till spillbitar försöker Sandströms att spara så mycket det går.
– Ibland kan det bara behövas en skarvbit kabel. I stället för att varje gång klippa sönder en ny kabel använder vi skarvbitar som har blivit över i andra projekt. Vi kan inte spara allt, men vi försöker så gott det går, berättar hon.

Hållbart och ekonomiskt lönsamt

Att tänka hållbart är något som går igen hos alla anställda. På verkstaden möts företagets montörer och byter erfarenheter samt hjälps åt att lösa problem.
– Vi ser tydligt hur det tar emot för våra montörer att kasta något som är fullt fungerande. Om vi i stället kan tillvarata det som annars skulle kastas, renovera upp det och sälja igen till en kund, som då får ett lägre pris än om de hade valt en helt ny produkt, ser vi bara som positivt, berättar Ebba.
Att det är ekonomiskt lönsamt att lägga tiden på arbete i verkstaden och underhålla lagret, är Ebba övertygad om.
– Vi har inga direkta siffror, då det är så självklart för oss att jobba på det här sättet. Men att vi slipper åka flera gånger per dag till grossister, eftersom vi kan hämta det som vi behöver från vårt egna lager, är så klart något som vi spar både restid och miljö på. Det är bra för både kunden och oss. Dessutom möjliggör lagret att vi slipper spara material i bilarna. Det minskar risken för att material blir förstört när det skramlar runt i skåpbilen och vi får även en bättre överblick på vad vi faktiskt har för produkter inne.

På lagret är det ordning och redan. Var sak har sin plats och mindre produkter förvaras i hemmasnickrade lådor – även de av återvunnet material.

Börja litet och låt det växa

Ebbas råd till andra mindre hantverksföretag är att börja i det lilla.
– Oavsett om du är plåtslagare, ventilationstekniker eller elinstallatör, finns det något som du kan göra. Börja med att ta hem en sak varje dag, som du anser går att återanvända. Då börjar du tänka på rätt sätt och förr än du anar kommer du att se nya användningsområden för det som du tidigare bara har kastat.
Det som inte går att återanvända sorteras noga för återvinning. En del produkter lämnar Ebba till en lokal dagverksamhet i kommunen, som tar tillvara de ädelmetaller som finns i produkten. Resten sorteras noga.
– Det är också en ekonomisk fråga. Ju mer vi återvinner och sorterar, ju lägre blir våra sophämtningskostnader. Så länge rutinen finns där, är det inget merjobb. Det är nästan lättare att som småföretag göra skillnad, än för de stora. Vi är närmare våra anställda och förändringar är lättare att få igenom. Det kan låta klyschigt, men många bäckar små kan verkligen göra skillnad, avslutar Ebba. //

 

Ebbas tips för ett mer hållbart byggföretag
1. Återanvänd. När du plockar ner produkter eller material hos en kund, fråga dig själv om det går att använda någon annanstans.
2. Spara. Sätt upp ett mindre lager. Unika produkter, som i vårt fall äldre elcentraldelar, ger dig möjlighet att ge bättre service till kunden och sparar dessutom pengar.
3. Laga. De produkter som har mindre skador går ofta att laga. När vi reparerar lamparmaturer blir de som nya. Att kunna sälja en begagnad, fungerande produkt ger både ett lägre pris för kunden men också ekonomisk vinning för ditt företag.
4. Spara spill. Behöver du bara skarva en plåt eller ventilationstrumma? Varför inte använda tidigare spillbitar i stället för att förstöra en ny? Vi skarvar med kabelspill så ofta det går.
5. Återvinn. Det går inte att spara allt, det inser vi också. Det som måste kastas sorteras noga och går till återvinningen. Minskade sopkostnader för oss och bättre för miljön

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!