Hypad elpickup lever upp till förväntningarna

Ford F-150 Lightning är ett starkt bevis på att klimatomställningen har börjat röra på sig även i pickupsegmentet. Som bensinmodell har Ford F-150 varit USA:s mest sålda bil 46 år i rad. Plåt & Vent Magasinet fick som en av de första byggtidningarna äran att provköra Ford F-150 Lightning i ett vintrigt Stockholm.

Det är ännu inte bestämt om Ford F-150 Lightning kommer till Europa och Sverige. Det hänger på hur orderbanken i USA ser ut. I dagsläget är kön mycket lång, med en leveranstid på 15 månader. Att ta kapacitet från USA för att leverera bilen till Europa är i nuläget inte sannolikt. Men det kan förstås förändras om köptrycket i USA mattas av.

0–100 på 4,5 sekunder

Det innebär så klart en enorm utmaning att bygga en batteridriven pickup som lever upp till alla höga krav. Men jag tycker att Ford har lyckats.

Bilen jag kör är utrustad med dubbla elmotorer med totalt 580 hästkrafter. Trots bilens vikt på drygt 2 700 kilo sprätter den i väg i ett hiskeligt tempo. 0–100 tar drygt fyra sekunder. Det är en fantastisk känsla att förflytta sig så fort med en så tung pjäs.

Jag slås av hur tyst det är i hytten i en bil som är mycket skön att köra. Räckvidden är riktigt bra med det stora batteripaketet som ger en räckvidd på 514 kilometer och baseras på det amerikanska systemet EPA. Det gör det mer sanningsenligt än WLTP. I genomsnitt mäter EPA 11 procent kortare räckvidd än WLTP och baseras på verkliga tester på 55 procent landsväg och 45 procent stadskörning.

Mest påkostade modellen

Det är i början av februari och körförhållandena, med bilen som det har snackats om i flera år, är inte de allra bästa. Det har nyligen slutat snöa och temperaturen pendlar mellan nollan och några plusgrader. Och visst, jag måste erkänna att det här är något som jag har sett fram emot i flera år.

När jag sätter mig i en av de mest hypade bilarna inser jag att nästan sex meter längd och cirka 2,5 meter bredd är stort. Men märkligt nog, trots storleken och en vikt på 2 730 kilo känns bilen lätt att manövrera.

Jag kör Lightning Platinum, en prototyp för den amerikanska marknaden, som har registrerats i Storbritannien. Det är den mest påkostade modellen med extra allt. Eller vad sägs om en 15,5 tums skärm med Bang & Olufsen-system på 1 080 watt och 18 högtalare?

”En klassisk bensin-pickup som batterimodell – utrustad med det som hantverkare vill ha.”

Bekväma sovplatser

Du som får campinglust kan skippa tältet eller husvagnen. Det går nämligen att fälla förar- och passagerarstolen till två sängar. Interiören påminner mycket om den i Ford Mustang Mach-E. Utvändigt skiljer den sig en hel del formmässigt från bensinmodellen av Ford F-150, där grillen och lyktorna med mera har fått en egen design.

Bilens batterikraft är minst sagt imponerande och har 10 uttag som kan användas för att ladda elhandverktyg med mera. Energin som finns i batteriet kan förse en 100 kvadratmeter stor villas elbehov i tre dagar!

Under ”motorhuven” finns ett utrymme på 400 liter, baktill är utrymmet så stort som 1 500 liter. Maxlasten är 885 kilo och dragvikten 4,5 ton med behörighet för E-körkort.

Lägre vikt efterlyses

I takt med batteriutvecklingen hoppas Ford, precis som alla andra tillverkare, att batterierna väger mindre och levererar mer energi. Det krävs för att få ner vikten på bilen och öka både last- och släpvagnsvikten.

Ford har lyckats bygga en klassisk bensin-pickup som batterimodell – utrustad med det som hantverkare vill ha. Mycket lull lull, alltså. Precis som det är i bensinmodellen av Ford F-150.

Priset, om den kommer till Sverige, är av naturliga skäl ännu inte fastställt. Men Platinum lär antagligen landa på drygt 1,5 miljon kronor.

Ford F-150 Lightning Platinum
Grundpris: Ej fastställt. Lastutrymme: 5 911/2 440/1 999 mm. Max lastvikt/dragvikt: 885/4 500 kg (E-körkort). Växellåda: Aut. Räckvidd: 514 km (EPA). Motor: Fram och bak, 580 hk/775 Nm. Batteri: 131 kW. Strömförbrukning (blandad körning utan last): Uppgift saknas. Snabbladdning: Ja, 150 kW, 42 minuter, 10–90% av batteriets kapacitet. Info: ford.se.

Plus och minus
Fantastisk körglädje. Lång räckvidd. Klimatsmart val. Grymt bra digitala förarstöd. – Ett befarat mycket högt inköpspris.
– Tung bil ger låg last- och dragvikt. – Mycket stor bil svårt att hitta p-plats.


MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!