Jämför den totala kostnaden

För dig som funderar på att sluta köra dieseldrivet och slå till på en eldriven servicebil finns det en hel del saker att tänka på. Joakim Höög och Robert Andén, key account managers på Volkswagen Transportbilar, reder ut frågetecknen.

Joakim Höög, key account manager på Volkswagen Transportbilar.

Vad är det grundläggande att tänka på?
– En transportbil ska kunna utföra det arbete som din verksamhet kräver. Det är också viktigt att tänka på hur och var du ska ladda bilen: hemma, på jobbet eller ute på stan. Glöm heller inte att kontrollera att modellen som du har tänkt köpa klarar riktig snabbladdning, helst över 100 kilowatt, samt att ombordladdaren har kapacitet för att kunna ladda bilen inom rimlig tid via laddbox (7–11 kW). På så sätt blir du inte begränsad under den tid som du äger bilen, eftersom verksamheten kan förändras och därmed körmönstret. Det ger också bilen ett bättre andrahandsvärde inför framtida försäljning.

TCO (total cost of ownership, den totala ägandekostnaden) är viktig, men hur ska man resonera kring den?
– TCO är ett begrepp för att kunna jämföra bilens totala kostnader i förhållande till andra modeller och även mellan eldrivna och fossildrivna bilar. Elbilar har ju fördelar som till exempel lägre bränslekostnader och ingen skatt de första tre åren. En eldriven bil har dock ett högre inköpspris. Med dagens beräkningar och förutsättningar så vinner elbilen mot den fossildrivna bilen. Inte minst om man tänker sig att laddstoppen blir färre med längre räckvidd, samt att de flesta löser merparten av sin laddning hemma eller på jobbet, vilket drar ner elpriserna och därmed laddkostnaderna.

Hur ska man resonera när man ska byta ut sina dieseldrivna bilar mot eldrivna? Byta ut en bil i taget för en mjuk övergång, eller?
– För den som har flera bilar i sin vagnpark är det sannolikt bäst att börja byta ut enstaka bilar till eldrivna modeller. Erfarenheten är att det går snabbt att komma in i och förstå hur det fungerar, att det krävs lite mer planering i början. Att man som maskinentreprenör använder elbil är ett allt vanligare krav från uppdragsgivare. Därför är övergången till eldrivet ett sätt att klara kraven på hållbarhet i upphandlingar.

Vad säger du om räckviddsångest?
– Det är naturligt att många som inte har provat att köra och äga en elbil har räckviddsångest. Men det som är bra med moderna elbilar är just att räckvidden numera ligger på cirka 30–40 mil, enligt den europeiska körcykeln WLTP. Samtidigt är det viktigt att veta att det finns en mängd faktorer som påverkar den verkliga räckvidden, till exempel körmönster, väder, temperatur, last inne i bilen och på släp. Men hastigheten är det som främst påverkar räckvidden.

För få laddpunkter

Robert Andén, key account manager på Volkswagen Transportbilar.

En ständigt aktuell fråga är behovet av fler laddpunkter, där tillgång till snabbladdning är mycket viktig. Samtidigt som allt fler byggare kör en eldriven servicebil finns det för få ställen att ladda på. Ny statistik visar att Sverige tillhör de sämsta EU-länderna när det gäller att nå upp till uppsatta mål gällande antal laddstolpar. Det kom nyligen fram i en rapport från M Sverige, som i flera år har granskat utbyggnaden av laddnätverket i Sverige.

– Den här frågan är såklart komplex och jag vill börja med att säga att jag håller med om att utbyggnadstakten är för långsam för att täcka det behov som vi ser framöver. Samtidigt är ju det fina med elbil att man har möjlighet att lösa mycket av behovet på egen hand – till skillnad från om man har en fossildriven bil. Om utbudet av snabbladdare (+50 kW) är dåligt på ens lokala ort får man försöka sätta upp laddstolpar på företaget eller i hemmet. Det kan vara nog så knepigt, men vi ser att fler och fler fastighetsägare prioriterar den här frågan för att göra sitt erbjudande mer attraktivt för marknaden.

– Det som man ska komma ihåg då är att det behövs inte en laddare per bil eftersom räckvidden i dag är så pass bra. Det räcker att ladda fullt cirka två gånger per vecka och bil för ett normalt körmönster, vilket gör att man kan alternera flera bilar vid samma stolpe. Det blir också betydligt billigare att ladda om man gör det i hemmet eller på företaget jämfört med att snabbladda publikt.

– Jag vill också tipsa om att använda de tjänster som finns för att lokalisera snabbladdare på sin lokala ort. Ibland blir det en sanning att ”det finns inga laddare”. Men börjar man kika på exempelvis chargefinder.com så kan man hitta laddpunkter som man inte visste fanns, helt enkelt.

– Och kör man längre sträckor i tjänsten så hjälper antingen bilen eller WeConnect-appen till att planera körningen fram till målet med de laddstopp som kommer att krävas – baserat på tidigare förbrukning.

Lägre last- och dragvikt

Eldrivna bilar har klart lägre last- och dragvikt än dieseldrivna bilar, i och med att batterierna ökar vikten på elbilarna. Hur ska plåtslagare och ventilationstekniker som har behov av att dra och lasta mycket resonera kring det?
– Jag tror att svaret varierar beroende på vilken modell och bilmärke som man tittar på. För att ta ett exempel från våra egna produkter så har ID. Buzz Cargo en lastförmåga på dryga 600 kilo (max 630 kilo). Det ska man jämföra med motsvarande fossildriven modell som är en Caddy Maxi och den får lasta dryga 700 kilo. Visst är 100 kilo mycket, men drygt 600 kilo täcker de flestas behov givet storleken på bil, skulle jag vilja påstå.

– Dragvikten på eldrivna transportbilar kommer att förbättras när nya drivlinor släpps framöver. Just nu har exempelvis ID. Buzz Cargo en dragvikt på 1 000 kilo, vilket räcker för de flesta. Men om man har ett frekvent behov av att dra mer så är det kanske inte en elbil som man ska satsa på här och nu.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!