”Kostnadsökningar försämrar möjligheterna för mig att utveckla företaget”

Varför ska man straffas ekonomiskt för att man väljer ett miljövänligare bränsle? Det undrar Fredrik Gustafsson, vd på Grubbe Ventilation i Umeå, som är mycket kritisk till de kraftigt ökande kostnaderna för både drivmedel och elström. Han saknar förståelse från ledande politiker för de mindre företagens situation.

Fredrik Gustafsson, vd Grubbe Ventilation AB.

Grubbe Ventilation AB har 17 anställda och omsätter cirka 30 miljoner kronor. Vd Fredrik Gustafsson saknar en förståelse från ledande politiker för de mindre företagens situation när bränsle- och elpriser skenar.

– Dessa kostnadsökningar försämrar möjligheterna för mig att utveckla företaget, och öppnar för ännu mer av oseriös utländsk konkurrens.

Framför allt retar Fredrik Gustafsson upp sig på bränslepriserna, och det faktum att man faktiskt straffas ekonomiskt om man väljer ett miljövänligare alternativ.

– Sedan sju år tillbaka kör vi våra bilar på HVO100-diesel, vilket innebär att vi minskar utsläppen av växthusgaser med 88 procent. För detta får vi betala fyra kronor mer per liter än om vi hade kört på fossil diesel. Till en början var det en krona dyrare med HVO100, vilket var helt fel det också. Men fyra kronor är ju alldeles uppåt väggarna. Jag begriper inte hur våra styrande politiker tänker.

60 000 kr ökad årskostnad

Priset på HVO100 var i mitten av januari drygt 24 kronor. För Grubbe Ventilation innebär den senaste tidens bränsleprishöjningar en ökad årskostnad på cirka 60 000 kronor.

Kan ni ta ut de här kostnadsökningarna av kunderna?

– Vi kan höja lite grann, men absolut inte så att vi kompenserar oss fullt ut. Och samtidigt har våra stålpriser fördubblats på nio månader.

Att gå över till elbilar är inget realistiskt alternativ, enligt Fredrik Gustafsson, eftersom dessa rent fordonstekniskt ännu inte är anpassade för västerbottniska förhållanden.

– Vi har uppdrag i inlandet – Storuman, Lycksele och ibland i Tärnaby – 36 mil från Umeå. Vi måste veta att vi kan ta oss tillbaka utan att bli stående över natten mitt i vintern. Dessutom är det få elbilar med dragkrok som får dra mer än 750 kilo, och vi behöver kunna dra 1400 kilo.

Elkostnaderna har ökat även i norr, om än i något blygsammare omfattning än söderut. För Grubbe Ventilation handlar det om en merkostnad på cirka 50 000 kronor på årsbasis. Och Fredrik Gustafsson har intrycket att politikerna inte heller här har allvaret i situationen riktigt klart för sig.

”Vi måste säkra inhemsk elproduktion”

– Visst, vi har lägre elpris och lägre elskatt här i norr, men vi har också betalat ett högt pris tidigare i form av förstörda älvar. Nu vill man dessutom förstöra mer av vår natur här uppe genom att bygga stora vindkraftsparker. Samtidigt använder kommuner söderut sitt veto mot att det byggs vindkraft där elbehovet är störst.

– Vi måste givetvis säkra en stabil inhemsk elproduktion för hela landet. Men risken är att när de stora investeringar som nu görs, i Northvolts batterifabrik i Skellefteå och i Green Steels anläggning för fossilfritt stål i Boden, är klara så finns det ingen el kvar här uppe i norr att överföra söderut. Och därmed kommer det inte behövas någon utbyggnad av stamnätet mellan norr och söder, som man nu planerar.

Fredrik Gustafsson har svårt att se hur vi ska kunna tillgodose vårt framtida behov av elström utan att blicka mot kärnkraften.

– Kärnkraft kan vara farlig, men får väl ändå anses vara en ren och säker energikälla. Och det måste ju vara bättre att vi bygger kärnkraftverk här i Sverige, med våra säkerhetskrav, än att det görs i länder där säkerheten är betydligt sämre. //

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!