Modernt landmärke i stålskrud

Nya Life City, vars metallfasad är ritad av Gatun arkitekter, ska bli den nya mötesplatsen för alla som arbetar i Hagastaden. Här passerar dagligen 200 000 personer och trafikanterna på E4:an kör bokstavligen under byggnaden. Byggherre är Atrium Ljungberg och metallen kommer från FMH Stainless.

Daniel Rönnquist, ansvarig arkitekt på Gatun.

I hjärtat av Hagastadens snabbt framväxande life science-kluster, ovanpå E4:an, bygger just nu Atrium Ljungberg en spektakulär byggnad i glas och metall. Life City ska bli områdets självklara mötesplats för alla som arbetar och är verksamma i Hagastaden.

En så central byggnad kräver förstås en unik inramning. Gatun Arkitekter, som har ritat fasaden, har därför valt ett material som inte bara är vackert och iögonfallande utan också extremt hållbart: rostfri Rimexplåt.

En så central byggnad kräver förstås en unik inramning. Gatun Arkitekter, som har ritat fasaden, har därför valt ett material som inte bara är vackert och iögonfallande utan också extremt hållbart: rostfri Rimexplåt.

– När vi arbetade fram gestaltningen av Life City hade vi en idé om en gnistrande metallfasad som byter karaktär när ljuset förflyttar sig under dygnet. Lösningen blev att klä in glashuset med ett raster av perforerade, skjutbara metallsolskydd i Rimexplåt. Det ger ett levande intryck när ljuset speglar sig och fasaden förändras timme för timme, säger Daniel Rönnquist, ansvarig arkitekt på Gatun, som tillsammans med sina kollegor Barbara Gensler, Fredrik Axelsson och Martin Lundin har ritat fasaden.

Rastret är perforerat i ett intrikat mönster och fungerar både som reglerbart solskydd och utsmyckning. Perforeringen är delvis anpassad för att ta bort mest solinstrålning upptill i solskyddet, där det därför är ett tätare mönster. Mönstret öppnas alltmer ju lägre ner i byggnaden man kommer. Perforeringen är dessutom gjord i tre olika versioner, med olika täthet, där hörnen på varje solskydd är tätare för att förbättra inneklimatet i byggnaden.

Men varför föll valet på just Rimex, ett material som ännu inte är så vanligt på fasader i Sverige?
– Idén med det perforerade solskyddet var bärande redan från start och vi hade tidigt en bild av en fasad i mässing- eller bronskulör. Efter att ha tittat på ett antal olika material föll valet på Rimex eftersom det dels har de estetiska egenskaper som vi var ute efter och dessutom är extremt hållbart. Det var viktigt eftersom miljökraven är mycket höga på denna byggnad som kommer att klassas som Breeam, säger Daniel Rönnqvist.

Familjeföretaget FMH Stainless står för leveransen av materialet, som kommer från Rimex i England. Den laserskurna perforeringen och monteringen av kassetterna är gjord av det litauiska företaget KG Construction. Anders Fredlund, ägare på FMH Stainless, har stor erfarenhet av materialet och berättar att det är både beständigt och så gott som underhållsfritt. Den speciella ljusåtergivningen gör Rimex särskilt unikt, menar han.

– Den stora charmen, utöver hållbarheten, är hur kulören skiftar över dygnet och i olika ljus. Detta kallar engelsmännen ”vibrant colour”, eller vibrerande kulör, vilket är lätt att förstå när man tittar på det, säger han och tillägger att det är tjockleken på stålets kromoxidskikt som påverkar kulöruppfattningen eftersom Rimex inte har några pigment över huvud taget.

– Det är också en av anledningarna till att kulören är så beständig. Den kan inte blekna, flagna eller gulna. Det enda som behövs är en tvätt med några års mellanrum beroende på luftkvaliteten. Sen håller den sig lika fin i hundratals år. Många gånger kommer man långt med vanlig regntvätt, säger Anders Fredlund.

Stora utmaningar i bygget
Som i alla projekt har det varit en del utmaningar, berättar Daniel Rönnquist. En byggnad som står ovanpå en starkt trafikerad motorväg, där tusentals bilar passerar varje dygn, måste uppfylla höga ljudkrav. Dessutom får inte fasaden vara för tung eftersom hela huset är en slags brokonstruktion. Placeringen gjorde även att byggnadsställningar var uteslutet och att arbetet med byggkran hade stora begränsningar.

– Jag är nästan chockad att vi lyckats uppfylla allt, säger Daniel Rönnquist skämtsamt och tillägger att han är väldigt nöjd med valet av fasadmaterial och slutresultatet.

Även om inget svenskt plåtslageri har varit involverade i själva fasadarbetet har däremot medlemsföretaget Westerlunds Tak och Fasad AB gjort både arbetena med krönplåt på taket samt alla anslutande plåtarbeten vid taklanternin och genomföringar. Arbetet pågår fortfarande och första etappen av åtta är nu klar. Bengt Westerlund, delägare av Westerlunds Tak och Fasad AB, berättar att det är ett väldigt speciellt jobb där tajmingen är a och o, eftersom man inte får ha mer än en veckas material uppe på taket på grund av säkerhetsriskerna.

– Eftersom byggnaden ligger där den gör, ovanpå E4:an, och det blir mycket blåst måste vi spänna fast allt material och alla verktyg i vajrar när vi jobbar uppe på taket. Så även om själva arbetena är sådant som vi gör ofta så är själva arbetssättet lite annorlunda.

Han tycker att det är roligt att vara med och jobba på ett så speciellt projekt.

– Byggnaden är ball, lite annorlunda, så det är kul att vi kan vara med på ett hörn och bidra till ett sånt landmärke!

Text: Karin Cedronius
Foto: Atrium Ljungberg, Gatun Arkitekter och ON Arkitekter
Publicerad: 2020-11-20

(Artikeln ursprungligen publicerad i PVMagasinet #10.2020)

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!