Nya Amarok får högsta betyg

Som första svenska byggtidning fick Plåt&Vent förmånen att provköra nya Volkswagen Amarok i Kapstaden. Drygt 1000 mil från Sverige, i det sagolikt vackra Sydafrika, fick vi uppleva en helt ny pickup, utvecklad och byggd i ett nära samarbete med Ford.

Amarok var Sveriges mest sålda pickup mellan åren 2012 och 2020. Efter flera år av utveckling är bilen nu tillbaka i ny skrud. Efter många mil på sydafrikanska vägar konstaterar jag att nya Amarok absolut är en bil som kommer fortsätta tillhöra toppen av pickupsegmentet. Ja, det är en bil att längta efter att få äran att köra.

Tre olika modeller

Men du som är intresserad av en Amarok får vänta – åtminstone till sommaren 2023, då den kommer till Sverige. Den kan beställas efter årsskiftet. Bilen har utvecklats i Tyskland och Australien och byggts i Sydafrika. Svenska hantverkare kan välja mellan tre olika modeller, samtliga är dieseldrivna.

Life-versionen har en fyrcylindrig 2,0-liters turbodieselmotor med dubbelturboladdning med 204 hästkrafter och ett vridmoment på 500 Newtonmeter. De som väljer de mer påkostade modellerna Style och Aventura får en betydligt roligare motor: 3,0-liters TDI V6-motor med en effekt på 241 hästkrafter och 600 Newtonmeter.

Den nya 10-stegade automatväxellådan, som är standard för svenska hantverkare, ersätter den 8-stegade automatväxellådan i föregående modell. Permanent fyrhjulsdrift är också standard i Sverige.

” Är du ute efter en premiumpickup är det tjänstefel att inte provköra nya Amarok.”

Aventura – mest påkostade modellen

Vi kör Aventura, den mest påkostade modellen. Jag slås av hur oerhört mjukt bilen går, i såväl stadstrafik som på de slingriga asfaltsvägarna runt Kapstaden. Den är enormt smidig, både på asfalt och på den terrängbana vi kör. En utmanande bana med rejäla gropar och stenar som vill göra allt för att jävlas. Men bilen tar sig förvånansvärt enkelt fram. Väl ute på asfalt igen slås jag av att pickupen är mycket tystgående, i den välisolerade hytten kommer det inte in mycket ljud från vägen och trafiken utanför.

Amarok har upp till sex olika körprofiler (körlägen), som hjälper föraren i olika situationer, till exempel på halt underlag eller i krävande terräng. Nya Amarok är även utrustad med fler än 20 förarassistanssystem. För att nämna några: den adaptiva farthållaren ACC+ (som integrerar vägmärken i den automatiska hastighetsregleringen via kameran) och IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastare.

Nya Amarok är 5,35 meter lång, nästan 10 centimeter längre än föregående modell. Hjulbasen på 327 centimeter motsvarar en ökning med drygt 17 centimeter. Det ger mer utrymmen, något som inte minst märks i baksätet.

Vadningsdjup 800 millimeter

Terrängegenskaperna har också förbättrats. Vadningsdjupet har till exempel ökat 30 centimeter, från 500 till 800 mm.

Bilens pekskärm är 12 tum och är som i Volkswagens senaste modeller lätt att navigera med.

Ljudsystemet från Harman Kardon ger ett bra ljud.

De nya sätena för föraren och framsätespassageraren är nya ergonomiskt utformade säten, som kan justeras elektriskt i flera positioner

Amarok finns med åtta olika färger: enfärgad klarvit, metallicnyanserna Midnight Black, Bright Blue, Light Grey, Dark Grey, Deep Red, Bright Beige och Mid Blue.

Är du ute efter en premiumpickup är det tjänstefel att inte provköra nya Amarok.

Fakta Volkswagen Amarok
Grundpris: Pris ej fastställt.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, uppgift saknas.
Säkerhet: Hög säkerhet.
Motoralternativ: Life: 2,0 l, 4-cylindrig, 204 hk, 500 Nm. Style och Aventura: 3,0 l, V6, 241 hk, 600 Nm, diesel.
Lastutrymme: Tillräckligt utrymme mellan hjulhusen för att lasta en europall på tvären.
Växellåda: 10-stegad aut.
C02-utsläpp i g/km: uppgift saknas.
Max lastvikt/dragvikt: 1 100/ 3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 4WD.
volkswagen-transportbilar.se

Se Amarok Aventura in action på youtube. 

Läs om fyra andra intressanta pickupmodeller.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!