Nya möjligheter för ventilationsbranschen att rekrytera

Från och med i höst kan gymnasieskolornas VVS- och fastighetsprogram erbjuda en ny inriktning mot ventilationsmontör under det andra studieåret. Det innebär stora möjligheter för ventilationsföretagen, men också ett ansvar.

Det säger Camilla Kjellson, Plåt & Ventföretagens företagsrådgivare i Växjö. Hon arbetar tätt mot skolorna i regionen för att informera om möjligheterna när det gäller yrket, och lika tätt mot medlemsföretagen.
– Det har tagit många år att få den här inriktningen igenom systemet ända upp till regeringen och det är väldigt bra att möjligheten nu öppnas. Bristen på ventilationsmontörer och ventilationstekniker är stor. Nu har branschen tillfälle att hjälpas åt för att på sikt få fler utbildade ventilationsmontörer, förklarar hon.

Eleven är ute mer än halva utbildningstiden på praktik, så det måste finnas APL-platser. Allt som har med yrket att göra sker på lärlingsplatsen, eftersom inriktningen mot ventilationsmontör är en så kallad lärlingsförlagd utbildning. I skolan består undervisningen endast av gymnasiegemensamma ämnen.

”Om jag tar mitt ansvar blir vi fler”

– Jag menar att det är jätteviktigt att medlemsföretagen över hela landet hjälper till och tar emot APL-elever. Man kan tänka: ”Om jag tar mitt ansvar blir vi fler”, säger hon och fortsätter:

– Vi pratar samtidigt med gymnasieskolorna och försöker få dem att ta in ett lämpligt antal elever så att alla kan få praktik.

Teori lärs bäst i skolan och yrket i praktiken på APL-platsen. För bästa resultat behöver eleven inkluderas i den gemensamma arbetskulturen. Eleverna behöver få kika runt lite till att börja med, lära sig verktygen och arbetssätten.

Ber om öppna dörrar trots pandemin

Coronapandemin har lett till att det har blivit svårare för Camilla att besöka skolor för att informera om inriktningen och diskutera praktikplatser. Även när det gäller fysiska företagsbesök har det varit besvärligt.
– Vi har bearbetat våra medlemsföretag länge och intresset för att ställa upp är stort. Men det är ännu viktigare i den rådande pandemisituationen att så många företag som möjligt välkomnar APL-elever, säger hon.

Camilla får ofta frågan om hur mycket eleverna kan när de kommer ut på praktik. Svaret är att teori ska läras i skolan och yrket i praktiken ska läras ut på APL-platsen. För bästa resultat, både för elev och APL-företag, måste eleven inkluderas i den gemensamma arbetskulturen vid fikaraster, hämtning av material och så vidare. Det kan mycket väl vara första gången som han eller hon är på en arbetsplats. Eleverna behöver få kika runt lite till att börja med, lära sig verktygen och arbetssätten.

”Ganska snart kan eleverna, exempelvis, vara med och montera kanaler.”

– Ganska snart kan eleverna, exempelvis, vara med och montera kanaler. Men man får samtidigt inte glömma att de är på företaget för att lära, inte för att vara en full tillgång, förklarar Camilla.

De medlemsföretag som är tveksamma – på grund av att företaget är litet, har mycket att göra, lite att göra eller av andra anledningar – bör tänka om. Ofta får företagen ut mer än vad de tror av att ha APL-elever, säger hon övertygat.
– Det är visserligen tidkrävande i början, men kan snabbt gå över till en lyckad rekrytering. Dessutom känns det bra på ett personligt plan att visa vad man kan och upptäcka att kunskapen tas upp.

Tidigt ute i Växjö

Malin Arvidsson, programansvarig för VVS- och fastighetsprogrammet och lärare på Teknikum.

I Växjö, på gymnasiet Teknikum, är redan nu en elev ute på arbetsplatsförlagt lärande.
– Vi började lite i förtid, på uppmaning av förbundet och lokala företag, säger Malin Arvidsson, programansvarig för VVS- och fastighetsprogrammet och lärare på Teknikum.
Hon hoppas att också att några av dem som går ettan nu kommer att välja den lärlingsförlagda ventilationsinriktningen till årskurs 2.

– Tyvärr har det varit väldigt svårt att få besöka företag under pandemin. Eleverna vet inte riktigt vad en ventilationsmontör gör – det är en okänd bransch för ungdomar och de behöver få veta mer för att välja inriktningen.

Eftersom Malin har ansvaret för programmet i helhet och för lärlingarna jobbar hon sig nu igenom utbildningsmaterialet ”Frisk luft” tillsammans med Farah Musa som har APL på Assemblin Ventilation.

”Han tycker att det är jättehärligt att vara på en arbetsplats, även om det var lite svårt och ovant i början.”

– Han tycker att det är jättehärligt att vara på en arbetsplats, även om det var lite svårt och ovant i början. Riktigt roligt blev det när han började lära sig yrket. Företagen som tar lärlingar får chansen att forma sina framtida medarbetare utifrån de behov som finns på respektive företag. Det är en förmån, som jag ser det, säger Malin Arvidsson. //

 

Fakta APL
Arbetsplatsförlagt lärande, APL, ger eleven gymnasiepoäng. Gymnasieskolan söker bidrag för den lärlingsförlagda utbildningen som sedan betalas ut till de företag som väljer att satsa på en lärlingselev. Om APL-handledaren går Skolverkets APL-handledarutbildning utgår också ersättning. Hör med Skolverket eller den aktuella gymnasieskolan för att få full översikt.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!