Kampanjens syfte är att informera om hur inomhusklimat och ventilation fungerar. Målgruppen är främst journalister och allmänheten. Kampanjen sker främst digitalt. Men också fysiskt på 750 busshållplatser runt om i landet, samt även i form av en muralmålning på Drottningholmsvägen i Stockholm, en stor vepa på Magasinsgatan i Göteborg och även en stor vepa i Malmö.
Britta Permats, vd på Svensk Ventilation, berättar att hon får fler och fler frågor om inomhusklimat och ventilation, både från journalister och från privatpersoner. Förmodligen för att intresset för hälsosam och energieffektiv ventilation har ökat i Sverige, men även pandemin har bidragit till att frågan lyfts. De som arbetar hemifrån tillbringar stora delar av sin dag i hemmet, vilket gjort att allt fler börjat funderar över sin ventilation.
– Som en förlängning av Hur andas ditt hus? hoppas jag att vi nästa år kan arbeta vidare med fokus mot politiken. Vi har arbetat mot politiken tidigare, och nu har vi en del punkter som vi vill lyfta och arbeta med för att genomföra en förändring. Vi anser till exempel att det behövs mer forskning på inomhusklimat, och man behöver se över OVKn. Idag kan man faktiskt ha en godkänd OVK utan att inomhusluften är särskilt bra. Det hoppas vi på att kunna förändra, säger Britta Permats i ett pressmeddelande. //
Mer information finns här: www.andasfriskt.se.