Plåt och graffiti ska locka unga till yrket

Alla i branschen vet att det behövs många fler plåtslagare. Ett återkommande initiativ för att exponera plåtslageriyrket, och locka unga människor i Stockholm till branschen, är att lyfta ner plåten från taken och visa den i alla dess former på gatan. Under Stockholms kulturfestival i mitten av augusti möttes graffiti och plåt i det uppskattade konstverket ”Stockholm stolta stad 2.0”.

Den tio meter långa tavlan, som egentligen består av tio olika konstverk, drog blickarna till sig ovanför Sergels torg vid Stadsteaterns fasad. Nyfikna förbipasserande stannade för att titta och ställa frågor till plåtslagarna om konstverken.

Det här var fjärde gången som initiativtagaren och projektledaren Björn Hammar hade samlat ihop flera plåtslagarfirmor som exponerade olika typer av material. Fem plåtslagerifirmor har tillverkat grunden till tavlorna i olika material.

Foto: Anders Myrdal
Foto: Anders Myrdal

Snillrik kombo

Skillnaden mot tidigare initiativ, med paviljonger på olika platser i Stockholm, var att det här kombinerades med graffitikonst. En udda men snillrik idé för att dra åt sig uppmärksamhet och visa vad som faktiskt går att göra med olika metaller. Initiativet är ju också ett levande bevis på att plåtslageriyrket i allra högsta grad är kultur. Inte bara ett hantverk.

– I grunden är det här ett rekryterings- och utbildningsprojekt med målsättningen att det ska bli fler plåtslagare som kröner våra tak. Det handlar om att göra något för att säkra återväxten. Plåt är en del av samhället och det är en svensk tradition att ha plåt på taken, berättar Björn Hammar övertygande.

Hans tanke är att i framtiden också få med andra hantverksyrken till liknande initiativ. Det är, som de flesta vet, inte bara brist på plåtslagare utan också en rad andra yrken inom hantverksskrået.

Foto: Anders Myrdal

Skriande behov av plåtslagare

– Men det vi med säkerhet vet är att det i Stockholm behövs 400–500 plåtslagare, i hela Sverige är den siffran 3 500–4 000. Så jobb finns det och det är ett väldigt skapande och positivt bekräftande yrke. Plåtslageriyrket passar dessutom lika bra för tjejer som killar.

Björn Hammar blev ombedd av en lokalpolitiker i Stadshuset att hitta på något nytt som passade in och kunde vara med på Stockholms kulturfestival. Resultatet är alltså det som kallas för graffiti metal fusion, som beskriver mötet mellan graffitimålare och plåtslagare.

De båda välkända graffitimålarna Kiss-one och Onsdag, uppbackade av Graffitifrämjandet, skapade på plats vid Sergels torg graffitikonst på främst baksidan av konstverken.

– Fusionen mellan olika material är kul, tycker jag. Det kan vara trä och metall eller trä och glas, men det här med graffiti var ett nytt grepp, säger Björn Hammar.

Foto: Anders Myrdal

Olika metaller i konstverken

Materialen som använts i konstverken är rostfritt stål, lackerad plåt, matt zinkplåt, aluminium, quartz-zinc, koppar och olika mässingsytor.

Alldeles bredvid konstverken står erfarna plåtslagare från plåtslagerifirmorna Odensala plåtslageri och Bång & Lewerth för att visa hur man jobbar med plåt. Bång & Lewerth har specialiserat sig på olika typer av koppar, gammal, patinerad och nytillverkad koppar, medan Odensala plåtslageri jobbar mycket med olika zinkmaterial från vmzinc. Prefa har stått för aluminiuminslaget, Rostfria tak har tagit fram tavlan med syrafast stål, JWP plåtslageri står för sektionen med lackad plåt och CGT bidrog med kopparmaterial.

Efter att Kulturveckan avslutades står tavlorna nu permanent i det nya kulturcentret som växer fram i före detta Birkahallen nära Slussen.

– Mer centralt kan det inte bli. Arrangörerna av Kulturveckan var mycket positiva till deltagandet och ser gärna en uppföljare, berättar Björn Hammar.

Foto: Anders Myrdal
Foto: Anders Myrdal

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!