Så får du betalt i osäkra tider

Färre uppdrag och en oviss framtid. Då är det viktigare än någonsin att de kunder som man har betalar fakturorna i tid. Men i sämre tider händer det tyvärr allt oftare att betalningarna uteblir. Juristen Oliver Bucaro har några goda råd för hur du förebygger det.

Oliver Bucaro är jurist på Allt om juridik och ägnar sig åt entreprenadrätt och offentlig upphandling. Han är specialiserad på att hjälpa små och medelstora företag i entreprenadbranschen med juridisk rådgivning.

Enligt Oliver Bucaro finns det ett grundläggande ”knep” för att få betalt för sina utförda jobb: att skriva ett bra avtal redan från början.

– När du har ett väl reglerat avtal har du mycket mer på fötterna för att kunna kräva betalt av dina kunder.

Oavsett om uppdraget är för en privatperson eller för ett stort byggbolag är det viktigt att avtalet innehåller en tydlig beskrivning av det arbete som ska utföras och till vilken kostnad.

– Vad ingår i priset och vad ingår inte? Båda delarna är lika viktiga att få med. Men även en skrivning om vad som förutsätts i entreprenaden. Vad händer till exempel om det finns föroreningar eller annat som måste röjas innan jobbet kan påbörjas? Allt sådant ska vara med i avtalet, säger Oliver Bucaro.

Alltid skriftligt

Ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten, ÄTA-arbeten, är ofta föremål för tvister vid betalning. Därför är regelbunden uppföljning av utförda arbeten så viktig, påpekar Oliver Bucaro. Och det räcker inte med enbart muntliga överenskommelser och en handskakning.

– Ofta pågår jobben under väldigt lång tid och det är inte ovanligt att det dyker upp ÄTA-arbeten under tiden. Då gäller det att vara vaksam och sköta all formalia kring dessa arbeten. Missa inte att underrätta beställaren om att det har tillkommit arbete som kommer att kräva extra betalt.

Se alltid till att alla överenskommelser som tillkommer mellan dig och kunden under entreprenadens gång är skriftliga.

– Även om det förstås är bäst med ett riktigt, skriftligt avtal så räcker det faktiskt med ett sms eller mejl, bara det är tydligt vad man kommer överens om, vilka ÄTA-arbeten ni har utfört samt vad de ska kosta. I kommersiella entreprenader kommer man ofta överens i förväg om hur underrättelser om ÄTA-arbeten ska ske. Det regleras då i avtalet, och det är viktigt att man följer den överenskomna ordningen.

Det är extra noga när det kommer till privatpersoner där det inte alls är ovanligt att kunden säger i förbifarten: ”När ni ändå är här kan ni inte passa på att även göra den här grejen?”

– Och tänk på att fakturera alla ÄTA-arbeten löpande snarare än att komma med en stor lunta fakturor i slutet av entreprenaden. Det gör också att det blir mindre utrymme för tvister, säger Oliver Bucaro.

Avrådan

Att avråda konsumenter från vissa jobb är en annan viktig del i ett avtal, som ofta missas.

– Till privatpersoner har man skyldighet att avråda från vissa arbeten, till exempel om kunden vill göra avsteg från fackmässiga arbeten eller vill ha konstiga lösningar. Då ska man alltid avråda. Skulle kunden ändå propsa på att du gör jobbet så måste du se till att fylla i en skriftlig avrådan i avtalet, då har du i grunden rätt att få betalt för jobbet oavsett utfallet, säger Oliver Bucaro och tillägger:

– Men mitt absoluta råd är att aldrig utföra arbeten som du inte själv blir nöjd med, det bäddar bara för problem. För om du inte själv blir nöjd är risken stor att kunden inte heller blir det. Så det gäller att värdera uppdragen som man får, även om det är svåra tider och man behöver få in jobb.

Faktureringen

Det finns några grundläggande saker att hålla koll på när du får in ett nytt uppdrag för att fakturering och betalning ska löpa smidigt. Börja med att kolla upp att företaget är registrerat för F-skatt. I sämre tider blir allt fler företag avregistrerade och då uppstår en del problem vid fakturering och betalning av fakturor.

– Sedan råder jag alltid att man kollar upp nya kunder både hos något av de stora kreditinstituten och i sitt eget nätverk. Hör med personer i ditt nätverk om de känner till något om kunden. Har det till exempel varit tjafs kring betalningar, konflikter kring ÄTA-arbeten, börjar de säga upp personal eller kanske överlåta fakturor och liknande? Då är det en anledning att dra öronen åt sig.

När det gäller privatkunder är det lite klurigare att kolla upp dem. Men det går alltid att göra en kreditupplysning, påpekar Oliver Bucaro.

En längre version av denna artikel går att läsa i PV-magasinet nummer 2, som medlemmar samt prenumeranter kan hitta i vårt digitala tidningsarkiv. 

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!