Samlade varumärken – ökad medlemsnytta

Tools, Swedol, Univern och Grolls har slagits ihop till koncernnamnet Alligo. Sedan i våras är Alligo paraplyet för alla dessa företag, men de enskilda butikerna i koncernen behåller sina tidigare namn tills vidare.

Anna-Lena Frisell, Key Account Manager på Alligo.

Avtalet med Plåt & Ventföretagen påverkas inte av sammanslagningen. Förbundets medlemmar har fortfarande rabatt på hela sortimentet hos Alligos dotterbolag.

– Uppköpet ger kunderna större tillgänglighet och ett bredare sortiment. I egenskap av en större koncern kan vi pressa priser, öppna fler butiker och erbjuda ett större tjänsteutbud. Det kan handla om utbildningar inom hälsa, miljö och säkerhet till exempel, säger Anna-Lena Frisell, Key Account Manager på Alligo.

Avtalet mellan Alligo och Plåt & Ventföretagen innebär en, enligt avtal, procentuell rabatt i butikerna, både i de fysiska och i nätbutikerna. Fördelen är att även små och medelstora företag kan få tag på allt som behövs till verksamheten lokalt. Butikssystemet är utbyggt över hela Sverige och ett gemensamt lager i Örebro betjänar företag i hela landet.

Heltäckande sortiment

Alligos samlade varumärken ska erbjuda det bästa och mest heltäckande sortimentet av produkter och den vägledning som behövs inom hantverk, industri och skog i Norden. Tools, Swedols, Univerns och Grolls – alltså Alligos – sortiment omfattar arbetskläder, förnödenheter, elmateriel, verktyg, infästning och personligt skydd. De olika butikernas profiler ger en bra och bred mix, med snygga, välsorterade butiker och kunnig personal, menar Anna-Lena.

Hon har arbetat i bolaget i ett år, men betydligt längre än så i branschen, bland annat på Kärcher. Hennes fokus har tidigare legat på butiksdrift och återförsäljare av konsumentprodukter, men nu utökar hon alltså sitt kompetensområde med perspektiv på slutanvändare. Alligo vänder sig till hantverkare i byggbranschen, till transportindustrin, lantbruk samt jord- och skogssektorn.

Hantverkarna viktiga

– Hantverkarna är väldigt viktiga för oss och inom den sektorn verkar ju Plåt & Ventföretagen. Fördelen med avtalet är också att medlemmarna med hjälp av branschorganisationen kan ta del av informationsträffar i butiken och utbildningar på plats eller digitalt, säger hon.

– Vi är duktiga på skydd och säkerhet. Varje kvartal har vi ett tema runt HMS. Det kan vara fokus på damm, miljöfrågor eller fallskydd. När det blir mörkare ute på eftermiddagarna blir synlighet och andra skyddsfrågor allt viktigare och på vår webbplats samt i vårt nyhetsbrev tar vi upp saker att tänka på.

Säljkåren är stor. Cirka 250 säljare finns ute på fältet, vissa av dem experter på fallskydd och infästning. Den som har frågor om fallskydd, säkerhet, infästning eller annat kan gå in i en butik, kontakta Alligo via webbplatsen, ringa kundtjänst eller höra av sig till Anna-Lena som kan lotsa vidare.

– Vi kan också komma ut till företag och ge rekommendationer om vad som behövs och ordna utprovningar av sådant som skyddsutrustning, säger hon.

Vill bli en ”oslagbar partner”

Anna-Lena framstår som väldigt engagerad och dedikerad saken: Att göra Alligo oslagbar som partner till kunder och leverantörer, som arbetsgivare och som ledande inom hållbar utveckling i branschen. När jag ringer har hon varit ute på butiksbesök och är på väg till kontoret för ett möte. Senare blir det leverantörsträff på lunchen, besök hos en nyöppnad butik i koncernen, Swedoldagen och teater på kvällen.

– Jag vill gärna ha en djupare förståelse av i vilken miljö som vi arbetar i och hur vårt sortiment ska användas. Jag vill se den verklighet som våra kunder jobbar i. Därför tycker jag inte att jag gör ett bra jobb om jag bara sitter på kontoret. Det känns bra när man vet och kan saker och ting, säger hon.

Hon beskriver sig själv som nyfiken, en som kavlar upp ärmarna när det behövs, grundtrygg och orädd, med stark tävlingsinstinkt. Man kan gissa att de egenskaperna kom väl till pass när Anna-Lena fick bröstcancer för några år sedan. Trots detta har hon jobbat hela tiden, även under behandlingen.

– Min poäng är att det inte behöver vara så eländigt som man tror. Det var naturligt för mig att fortsätta jobba eftersom jag älskar att jobba och att ha full fart omkring mig. Visst har jag fått ett annat perspektiv på livet, men som sagt: jag älskar att jobba.

”Något som hänger ihop”

Före årsskiftet ska Alligo bestämma vad koncernens slutgiltiga namn ska bli. Det kan landa på en kombination av varumärken eller ett helt nytt namn. Men namnbytet utåt sker först 2024.

Alligo betyder för övrigt ”något som hänger ihop” på esperanto. Huvudkontoret ligger i Tyresö söder om Stockholm.

 

Avtal för medlemsföretag
Plåt & Ventföretagen har ett avtal som ger rabatterade priser. Det är olika rabatter på olika produktkategorier. Som medlem i Plåt & Ventföretagen är rabatterna hos Swedol, Grolls och Tools kopplade till ditt konto, oavsett i vilken butikskedja som det tecknades från början. Om du inte har anslutit ditt företagskonto redan så be att få göra det. Du kan gå in på swedol.se och ansöka om konto. Här kan du även beställa samtliga produkter från Alligo. Swedol, Tools och Grolls har gemensamma beställningar, med internet som plattform. Om du börjar beställa på exempelvis Swedol.se så når du hela sortimentet – alltså även det som tidigare var Tools eller Grolls sortiment. Du får en samlad leverans och en faktura.

Anna-Lena Frisell Bosatt i villa i Partille utanför Göteborg. Har två vuxna döttrar. Gillar idrott och har varit handbollsledare och -coach för döttrarnas lag. Nu för tiden blir det mest träning på gym och zumba.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!