Släpvagnar: ”Man får vad man betalar för”

Kanske vet du redan allt om släpvagnar. Om inte, kan det vara värt att lägga en stund på att läsa vår sammanställning om vad man bör tänka på när det är dags att köpa släpvagn. Magnus Haraldson på Skånesläp delar med sig av sina kunskaper.

Vad är viktigast att tänka på inför köp av ny släpvagn?

– Det är framför allt viktigt att du väljer släp efter dina behov, för att kunna utföra ditt arbete på ett smidigt sätt. Det inkluderar givetvis vad du ska köra för typ av prylar i vagnen, hur tungt du ska lasta, vilken storlek på flaket du bör ha och så vidare.

Hur stort släp behöver du och vilken totalvikt, alltså summan av tjänstevikten och maxlasten, har du behov av? Och har du koll på släpvagnar med olika tekniska lösningar? Om du kör många tunga lass kan du till exempel ha behov av hydraulisk tippning, som sparar både rygg och tid.

Helsvetsad vs bockad och nitad

Magnus Haraldson, Skånesläp.

– För proffsanvändare är det viktigt att köpa en helsvetsad vagn eftersom den håller mer än dubbelt så länge som en bockad och nitad vagn – även om du kör lättare gods. Det är vanligt att många köper en billig släpvagn som är bockad och nitad, men inser sedan att den inte var vad de förväntade sig. En sådan vagn har av förklarliga skäl inte samma hållfasthet och livslängd som en svetsad vagn. En skruvad vagn kan funka för hantverkare som sällan använder släpkärra, men sådana vagnar är samtidigt för klena för dagligt professionellt bruk, förklarar Magnus Haraldsson och fortsätter:

– Även om en svetsad vagn kan kosta upp emot dubbelt så mycket som en billig vagn blir totalekonomin bättre och man får betydligt bättre betalt för vagnen när den är begagnad. Så med facit i hand tycker jag att det för proffsanvändare aldrig duger med en billigare vagn, utan välj alltid en kvalitetsvagn.

Magnus Haraldson understryker också att det skiljer mycket i kvalitet på flakskivorna.

– Tänk på att välja ett släp med bra skiva som är lite tjockare, tipsar han.

Tillbehör

Det är också viktigt att kolla upp vilka tillbehör som passar just din verksamhet och vad respektive leverantör erbjuder. Det kan handla om allt från kapell och nätgaller till aluminiumkåpa och fällbara lämmar för lastning och lossning med truck.

– Glöm heller inte att utrusta vagnen med ett godkänt lås, annars kan det bli problem att få ut på försäkringen om du får inbrott i släpvagnen eller om någon stjäl den, varnar Magnus Haraldsson.

Bromsat släp

Om du ska köra tyngre laster över 750 kilo på släpet måste du ha bromsat släp, vilket ger en avsevärt mycket kortare stoppsträcka än obromsade släp.

– Tänk även på att många bilar i dag har en lägre begränsning än 750 kilo för obromsade släp, så kolla uppgifterna på bilen innan du väljer ett obromsat släp.

– Glöm heller inte att alla släpvagnar som är godkända för en belastning på upp till 750 kilo är befriade från vägtrafikavgift (skatt). Den typen av vagnar har också fyra år till första besiktningen.

Backup för service

Ett vanligt fel vid köp av släpvagn är att man missar att kolla upp om leverantören av den vagn som man har bestämt sig för har bra servicebackup och reservdelshantering.

– Det handlar ju ytterst om att slippa bekymra sig i onödan om släpvagnen går sönder. Externa verkstäder har sällan någon hög teknisk nivå och bra koll på släpvagnar som företag som enbart sysslar med släpvagnar, påpekar Magnus Haraldsson.

– Avslutningsvis vill jag säga att säkerheten alltid är viktigare än prisskillnaden. Regeln ”man får vad man betalar för” gäller i allra högsta grad för släpvagnar. //

DETTA GÄLLER FÖR DIG SOM DRAR ENSLÄPVAGN
Vilka fordon och släpvagnar som du får köra beror på din körkortsbehörighet. 
B-behörighet: Du har rätt att dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kilo i totalvikt. Du får även dra en lätt släpvagn som väger mer än 750 kilo i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kilo.
Utökad B-behörighet: Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kilo i totalvikt. Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kilo i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kilo. För att få utökad B-behörighet måste du avlägga körprov hos Transportstyrelsen.
BE-körkort: Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Och du får dra ett släp som har högst 3 500 kilo i totalvikt. Även om din bil är begränsad till exempelvis 2 200 kilo får du dra ett släp med en totalvikt på upp till 3 500 kilo, men bara lasta det upp till 2 200 kilo bruttovikt, vilket är lika med släpets tjänstevikt plus lastens vikt.
Släpvagnskalkylatorn ger svar: Transportstyrelsens e-tjänst ger dig svar på vilka typer av släp du får köra. Gå in på transportstyrelsen.se och sök på ”släpvagnskalkylatorn”. Skriv sedan in registreringsnumren på din bil och den släpvagn som du vill köra. Avsluta med att klicka i vilken körkortsbehörighet du har. Informationen kan du även se på ditt registreringsbevis.
Hastighet: Information om vilka hastigheter som gäller för att köra olika typer av släpvagnar finns också på transportstyrelsen.se.
Källa: Transportstyrelsen

ORDLISTA
Tjänstevikt: Den sammanlagda vikten av ett fordon utan passagerare och last (vikten på tomt släp).
Bruttovikt: Tjänstevikt plus lastens vikt vid det aktuella tillfället.
Maxlast: Den tyngsta last som bilen eller släpvagnen är konstruerad för. Bilens passagerare räknas som last.
Totalvikt: Summan av tjänstevikten och maxlasten.
Källa: Transportstyrelsen

FÖRSÄKRA DITT PÅBYGGDA SLÄP
Du som äger ett påbyggt släp behöver rätt typ av försäkringsskydd. För att sova lugnt på nätterna bör en separat försäkring tecknas via en försäkringsrådgivare – som gäller oavsett vem som drar släpet. Ett påbyggt släp kan omfattas av en företagsförsäkring, men tyvärr räcker den inte som fullgott skydd. Självrisken är oftast lägre för en separat försäkring för släp än om du tecknar en företagsförsäkring, dessutom blir skaderegleringen mycket enklare. Det är tyvärr vanligt att skador uppstår när hantverkare lånar ut sin släpkärra, till exempel till en granne eller en vän, och att försäkringsskyddet då visar sig vara ofullständigt. Ett vanligt krav från försäkringsbolagen är att en ”släpvagn skall vara låst med av Stöldskyddsföreningen godkänt kulhandskelås eller lås och kätting klass III”. Om försäkringsbolaget kräver godkänd spårsändarutrustning ska den vara i funktion. Täckning eller skåpanordning på släp ska vara av trä, plåt eller annat hårt material samt vara låst. Släpet får inte utsättas för onormala påfrestningar och släpets maximala vikt får inte överskridas.
Källa: Säkra AB

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!