Stor satsning på att lösa personalbristen inom plåt och ventilation

Plåt & Ventföretagens stora rekryteringssatsning, Kompetens25, med syfte att locka fler till plåt- och ventbranscherna, fortskrider enligt plan. I början av juni spelades tre reklamfilmer in som kommer att börja visas efter sommaren. Då lanseras också kampanjsajten garanteratjobb.se.

Kompetens25 är en rekryteringskampanj med syfte att öka antalet sökanden till gymnasieutbildningar, och andra utbildningsformer, inom plåtslageri och för ventilationsmontörer med 25 procent till 2025.

– Kampanjen handlar till stor del om att vi först måste synliggöra branscherna och yrkena inom plåt och ventilation. Som det ser ut i dag är det knappt någon som vet att yrken som plåtslagare eller ventilationsmontör ens finns. Än mindre vad dessa yrkesgrupper sysslar med om dagarna. Därefter hoppas vi att budskapet om alla fördelar som finns, om man väljer dessa framtidsyrken, når fram, säger Annika Brännmark, branschchef på Plåt & Ventföretagen

– Visst sticker vi ut hakan i och med att vi säger att alla nyexaminerade plåtslagare och ventilationsmontörer får jobb efter att utbildningen är klar, men samtidigt ljuger vi inte för det är också helt sant, fortsätter hon.

Film i digitala kanaler

En viktig del i arbetet med Kompetens25 sker i samarbete med byrån Starlings. Deras uppgift är att ta fram en extern och rikstäckande kampanj som ska berätta att alla som väljer en framtid som plåtslagare eller ventilationsmontör går en ljus och jobbsäker framtid till mötes. Här ingår det bland annat tre olika reklamfilmer som i första hand kommer att visas i digitala kanaler.

– Vi är jätteglada för det här samarbetet med Plåt & Ventföretagen. Inte minst för att jag tycker vi har fått ihop ett fungerande budskap och en riktig bra lösning med filmerna och kampanjsajten, som jag tror och hoppas kommer få effekt, säger Kajsa Ericson, vd på Starlings.

Konkret och direkt budskap

Andreas Bergius, producent och projektledare på Starlings.

Andreas Bergius, producent och projektledare på Starlings, har under våren satt sig in i hur plåt- och ventbranscherna fungerar och har därmed fått en större förståelse för hur bristen på personal inom kort kan få samhällskritiska konsekvenser.

– Jag har själv barn som inte har valt yrkesbana än och jag känner att Kompetens25 är ett koncept som många föräldrar kan ta till sig. Budskapet är väldigt konkret och direkt, då vi är mycket tydliga med att alla som väljer att göra karriär som ventilationsmontör eller plåtslagare garanterat får jobb efter utbildningens slut, säger Andreas Bergius.

De tre reklamfilmerna kommer att börja visas i augusti. I samband med det lanseras även kampanjsajten, garanteratjobb.se. Innehållet är riktat mot både unga och deras föräldrar och kommer att uppdateras med artiklar, filmer, informationsmaterial med mera. Här är budskapet att en utbildning inom plåt eller ventilation garanterat leder till jobb.

 

Läs mer
Efter inloggning hittar du som medlem en landningssida på pvforetagen.se med mer information om Kompetens25. 

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!