Succé för Plåt & Vent på gymnasiemässa i Göteborg

Med ett 40-tal utställare och nästan 33 000 besökare bjöd Gymnasiedagarna och Future Skills på tre dagar av information och prova-på-möjligheter för ungdomar som vill hitta sitt drömyrke. På plats var PVF Yrke & Utbildning för att berätta om hur det är att arbeta som plåtslagare och ventilationsmontör. ”Vi blev lite av en publikmagnet”, säger Therese Berganäs, projektledare PVF Yrke & Utbildning.

 

Under tre intensiva dagar i oktober ställde skolor, företag och branscher ut på Gymnasiedagarna och Future Skills i Göteborg. Det var andra året som den årliga informations- och vägledningsmässan höll ”Future Skills” – en prova-på-yta som fanns i direkt anslutning till övriga mässan.

En stor praoplats
Målet med mässan är att ungdomar ska få tillfälle att knyta nya kontakter och lära sig mer om utbildningarna som leder till drömjobbet. Utöver information kunde besökarna gå till Future Skills, en prova-på-yta i mässlokalerna, där företag och branscher gav dem möjlighet att lära känna olika branscher och testa på olika yrken. Mässan är Göteborgsregionens största praoplats och kan ses som en knytpunkt för studie- och yrkesvägledning.
– Konceptet är väldigt givande för branscherna som ställer ut. För vår del har Future Skills inneburit nya kontakter och samarbeten med skolor, lärare, studie- och yrkesvägledare, och lärlingsutbildningsanordnare som vill delta i branschskoleförsöket (Skolverkets försöksverksamhet där skolhuvudmän kan söka statsbidrag för elever som vill gå på branschskolor på andra orter), säger Therese Berganäs, projektledare på PVF Yrke & Utbildning.

Therese Berganäs, projektledare på PVF Yrke & Utbildning.

Yrkesambassadörer på plats
Förutom representanter från PVF Yrke & Utbildning så fanns även fem yrkesambassadörer på plats. Och i PVF:s monter fanns en trämodul som på ett enkelt sätt kunde användas för att demonstrera en klassisk skorstenstäckning/huvtäckning. Besökarna fick se när plåtambassadörerna arbetade på modulen i omgångar under mässan, vilket gav dem en inblick i vad en plåtslagare gör om dagarna. Dessutom fick besökarna lära känna plåtbranschen genom att testa på virtual reality (VR) i form av PVF:s nya 360-film. I filmen får man följa med upp på ett av Stockholms tak tillsammans med fyra plåtslagare som visar hur en dag på jobbet kan se ut.
Besökarna fick också lära sig mer om ventilationsyrkena samtidigt som de spelade ett bollspel med ventilationsrör. I spelet skulle besökarna kasta innebandybollar i rör och samla poäng. Rören gav olika poäng beroende på svårighetsgrad och den som samlade flest poäng vann ett pris.
– För många besökare var vi en tydlig bransch som visade upp våra yrken på ett bra och lättillgängligt sätt. De flesta elever hade inte hört talas om dessa branscher tidigare, men flera var intresserade av att jobba med ett hantverksyrke. Eftersom vi dessutom passade på att dela ut information om närliggande skolor så gjorde vi det väldigt enkelt för besökarna att veta hur de ska hamna rätt. Det gäller helt enkelt att ta vara på det intresse som ungdomarna visar, säger Therese Berganäs.

En nyhet för i år var informationsmöten för föräldrar. Här fick de höra mer om gymnasievalet och framtidens arbetsmarknad i Göteborg.

Information till föräldrar
En spännande nyhet för i år var att det arrangerades fler och större föräldramöten dit föräldrar kunde gå för att höra mer om gymnasievalet och framtidens arbetsmarknad i Göteborg. Under mötena hölls panelsamtal med branschrepresentanter som berättade om sina utmaningar och arbetsmöjligheter. Therese Berganäs var en av paneldeltagarna som fick tillfälle att berätta om de fantastiska framtidsutsikterna med att jobba inom plåt- och ventilationsbranschen.
–  Föräldrar är en viktig målgrupp att vända sig till. Precis som för eleverna handlar det om att lära känna olika yrken så att man kan göra ett bra val kring vad man ska satsa på. Jag tror att föräldrarna blev positivt överraskade av plåt- och ventilationsbranschen, säger Therese Berganäs.
Ytterst handlar det om att göra det konkret och enkelt för besökarna att få en inblick i våra yrken, menar Therese. Även om det var flera branscher på plats så representerades de inte sällan av ett enskilt företag, vilket gjorde det svårt att få en god överblick.
– Det var väldigt kul att vara på plats i år igen – ungdomarna som besökte vår monter verkade uppskatta möjligheten att få testa olika saker. Det gjorde att vi blev lite av en publikmagnet, säger Therese Berganäs.

Text: Jessica Katz
Foto: PVF & Frida Rudebo

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!