Teqt Group består av ett trettiotal bolag som erbjuder kunder ett komplett nätverk av takbolag som sysslar med allt från tätskikt till plåt och solceller.
Fördelarna med att tillhöra Teqt Group är att de får en annan stabilitet mot beställare, säger Kent Nicolai, vd för Ute Tak Stockholm AB.
– Det uppstår synergieffekter i och med att det finns tätskiktsfirmor, solcellsföretag och andra bolag som har specialkompetens inom sitt område. Det gör det lättare för oss och vi står starkare tillsammans som grupp, säger han.
Ute Tak drivs vidare med samma personal och i samma anda som tidigare.
– Vi är fortfarande det ”lilla” företaget som kunden känner att de har nära kontakt med. Från början var vi ett företag som utförde takservice och takmålningar. Vi har under åren flyttat fokus till underhåll av tak, i olika avtalsformer.
Många avtalskunder
Ute Tak har många avtalskunder och olika serviceavtal inom löpande underhåll och snöskottning. Löpande underhåll i form av att avlägsna löv på hösten och ta bort mossa ingår i avtalet. Takets skick kontrolleras och en underhållsplan upprättas. Den kan innehålla förslag till förbättringar, som målning eller omläggning av taket, och punkter om taksäkerhet. Därefter skickas en underhållsrapport till fastighetsägaren, tillsammans med ett kostnadsförslag.
– Vi har vuxit utifrån behovet av serviceavtal. Allt fler inser vikten av att se över taket regelbundet och att ta hand om det innan stora skador uppstår. För att få ett så allsidigt erbjudande som möjligt mot kund samarbetar vi med många plåtslagerier i Stockholm, säger Kent Nicolai.
De senaste åren har Ute Tak alltså vuxit och fått ett ökat antal större beställare: fastighetsägare, både privata och kommunala, samt kommersiella förvaltare. Det innebär att Ute Tak nu även har egna takentreprenader, som takomläggningar, tillsammans med sina samarbetspartner.
– Vi tar oss an allt som rör taket, i samarbete med andra firmor som har nischkompetens. Men det är alltid vi som håller i projektledningen och vissa delar görs av vår egen personal.
En trygg part
Kännetecknande för Ute Tak, säger Kent Nicolai, är att företaget är en trygg part som årligen gör kontroller på taket. De finns med i hela processen och ser till att – ofta okomplicerade – saker blir gjorda så att takskador och personolyckor kan förebyggas.
– Jag ser oss som ett uttalat serviceföretag. Vi upptäcker de mindre skadorna innan de gör stor skada och leder till stora kostnader. Dessutom är vi serviceinriktade och snabbt på plats om det behövs.
Ute Tak brinner för att fastighetsförvaltare och fastighetsägare ska tänka på underhållet av taken och kontrollera dem minst en gång per år. Därför erbjuder de avtal på olika nivåer.
– Medvetenheten har ökat om att tak bör underhållas och kontrolleras regelbundet, men alla som äger en byggnad bör ha ett serviceavtal som innehåller kontroller av taket, säger han och tillägger att han jobbar i en tacksam bransch.
Taket kommer först
– Taket kommer alltid först. Det går inte att strunta i taket. Det måste vara i bra skick och hålla tätt för att fungera och dessutom fortplantar sig problem med taket till fasader, fönster och vidare. Handlar det om djupare problem med taket rekommenderar vi att man anlitar en besiktningsman.
Ute Tak har under åren marknadsfört sig till stor del via kontakter, men även annonserat flitigt inom sociala medier. På firmabilarna sitter företagets logotype, och även på företagets skylift.
– Bra utförda jobb ger ringar på vattnet och vi får regelbundet förfrågningar från nya kunder, säger Kent Nicolai.
Omsättningen var 43 miljoner kronor år 2022 och kommer att landa på ungefär 40 miljoner för räkenskapsåret 2023.
– 2022 var ett väldigt bra år. Under 2023 upplevde vi en viss skakighet i och med räntorna och så är det väl fortfarande. Men jag tror att vi kommer att se ett ökat tryck ju längre 2024 går.
Företaget har tjugo anställda. Fem personer är i princip stationerade på kontoret: ledningsgruppen med Kent, Hanna på ekonomi, Rocco inom service och projekt, Niklas som har hand om försäljning och projekt samt en administratör, Mikaela. Resten är arbetsledare, projektledare eller personal ute på fältet.
– Vi har det bra uppdelat. Jag sitter mest på kontoret, men gör också kontroller på arbetsplatserna och är ute emellanåt för att räkna på jobb. Att vara på tak är härligt. Du ser ut över staden och känner frihet, men det är så klart skönt att vara inomhus när det är tio minusgrader ute, säger Kent.
I och med att takservice är cykliskt kan det uppstå behov av extra personal. Toppar uppstår i samband med snöskottning, takmålning på sommaren och vid lövrensning på hösten.
Cykler och toppar
Området takmålning har genomgående blivit mer kvalitativt, enligt Kent.
– Kunskapen har ökat. Kraven är betydligt högre nu och mer reglerade. Det är alla i branschen medvetna om. Kontroller, dokumentation, arbetssätt – allt har blivit bättre.
Till det kommer en bättre arbetsmiljö med färre farliga ämnen, högre taksäkerhet och en ökad användning av miljövänliga, vattenbaserade färger.
Kulturmärkta byggnader målas ofta med linoljebaserad färg, vilket kräver stor yrkesskicklighet och hög grad av hantverk eftersom linoljefärg bland annat ska efterslätas med pensel och har en längre torktid.
– Sådana jobb har vi gjort många av i Stockholm och i Gamla stan, så jag kan nog säga att vi är lite specialiserade på den här typen av arbeten.
I likhet med resten av branschen är det en utmaning för Ute Tak att hitta kompetent personal och att få in fler ungdomar.
– Jag är med i styrelsen i Plåt & Ventföretagens Stockholmsförening. Det är viktigt att på olika sätt väcka intresset för att bli plåtslagare, takläggare eller takmålare och det jobbar vi aktivt med.
”Står alltid inför risker”
Arbetsmiljön är en del i arbetet som kräver uppmärksamhet varje dag, varje timme, varje minut. Det sker missöden varje år i samband med arbeten på tak.
– Vi står alltid inför risker när vi är på tak, så vi jobbar oavbrutet med arbetsmiljön för att den ska vara trygg och bra. Ingen ska ”bara” göra någonting på taket utan korrekta anordningar och en fungerande sele och så vidare. Oron över att det ska hända något bär jag med mig jämt – ytterst är ju ansvaret mitt. Men tack och lov har ingenting farligt hänt under mina år, säger Kent Nicolai.
Konkret består säkerhetsarbetet av riskanalyser, genomgångar med personalen som ska vara på tak inför varje projekt, säkerhetskontroller och utbildningar. Samtliga på företaget som kan tänkas behöva jobba på tak har gått alla nödvändiga utbildningar i fallskydd samt Plåt & Ventföretagens utbildning Skotta säkert. Internutbildningar genomförs regelbundet. Handlar det om ”heta arbeten” ska personen vara utbildad i just detta.
Kent tycker att branschen har kommit ganska långt när det gäller policyer kring säkerhet och att säkerhetstänket utvecklas hela tiden. Han tycker att medlemskapet i Plåt & Ventföretagen inte bara ger stöd i form av utbildning och riktlinjer, utan också konkreta råd från företagsrådgivare så att man gör rätt i bland annat personalfrågor.
– Medlemskapet omfattar också viktigt nätverkande. Vår administratör är med i förbundets administratörsnätverk och Rocco har varit med i Framtidsgruppen.
Ingredienser i en god arbetsmiljö
På tal om nätverkande så har Ute Tak kontinuerliga personalträffar. Gröna Lund har fått stå till tjänst som umgängesplats i många år och det görs även längre resor ibland och arrangeras julbord. Nyligen var Ute Tak med i en innebandyturnering i Norrköping, där företag inom Teqt Group deltog.
– Det är viktigt att alla trivs och att vi ger tillbaka till dem som jobbar hos oss. Frukostmöten på fredagar för all personal är ett tillfälle att kontinuerligt komma ihop sig och få alla med på tåget, säger Kent.
Självklart följer Ute Tak alla lagar och regler på personalområdet, säger han.
– Vi har dessutom högt i tak, det är så man kan bli bättre. Alla ska känna att de är viktiga och kan säga sin mening.
Framtidsplanerna består av att fortsätta på samma spår som hittills, i en anda av service.
–Vi är på en bra nivå, tycker jag, men självklart kan vi bli bättre – det kan man alltid. Nu ska vi bara fortsätta att utvecklas genom att leverera ännu högre kvalitet och få fler nöjda kunder. Vi har en fin relation med våra kunder och samarbetspartner och får mycket beröm för vår trevliga personal. Sådant är viktigt för oss som jobbar med service. Uppskattningen gör att vi känner oss glada och vill sträcka oss ännu längre.
Fakta Ute Tak Stockholm AB
Utför takrenoveringstjänster i Stockholm och Uppsala. Företaget grundades av Kent Nicolai, Rocco Biasi och Ulf Tomasson. Tanken var att starta en verksamhet som kunde fylla behovet runt de brister som Kent hade sett med takunderhåll. Visionen är att vara ett takföretag som levererar högsta kvalitet på takarbeten. Företaget består av personer med lång och gedigen erfarenhet av takmålning, takservice och andra typer av takarbeten. Ledningen har jobbat tillsammans tidigare i ett takföretag. Tjänsterna omfattar takmålning, takrenovering, taksäkerhet, takläggning av olika typer av tak samt takservice och takskottning.