Tillverkar och monterar hängrännor på plats

– Det finns stora fördelar med att måttanpassa hängrännor på plats, säger Kim Beckroth, vd och Sverigechef på Sadex AB.

Med en specialutvecklad maskin måttanpassas skarvfria hängrännor – på plats där de ska sättas upp. Finska Sadex är en av få firmor som både tillverkar och monterar hängrännor på plats.

På en parkväg i Skogås söder om Stockholm står en stor vit skåpbil nära en parkeringsplats och en mindre byggnad. Bilens bakdörrar är vidöppna och ur bilen växer det fram en lång hängränna ur en specialutvecklad rännmaskin. Regnet öser ner och det blåser kall nordanvind. Plåtmontören Fredrik Lönnqvist tar försiktigt tag i hängrännan och placerar den på aluminiumbockar allt eftersom rännan blir längre.
Det är så klart en ovanlig syn att se en hängränna skapas i en maskin på plats i en bil. De allra flesta hängrännor tillverkas som bekant på fabrik eller i en verkstad, innan de transporteras i lastbil dit de ska monteras.
– Det finns stora fördelar med att måttanpassa hängrännor på plats, om man använder en traditionell metod händer det att måtten inte stämmer. Och om man räknat fel måste man göra om och göra rätt, konstaterar Kim Beckroth, vd och Sverigechef på Sadex AB.
Några andra fördelar är att det går snabbt och att rännorna är skarvfria. Det finns ju också fördelar med att tillverka direkt och slippa lagerhålla rännorna.
– Och det finns alltid en risk att hängrännorna skadas under transport. Att tillverka på plats ger också en garanti att slippa skicka transportskadade hängrännor i retur.

Två mobila tillverkningsmaskiner
Den mobila rännmaskinen utvecklades i USA för 15–20 år sedan, går på enfas och är i princip underhållsfri. Ur maskinen kommer 150 millimeter breda färdigbockade rännor, som i praktiken kan bli upp till 125 meter långa.
Sadex har två mobila tillverkningsmaskiner i två bilar. Några maskiner till är på gång. Maskinen är laddad med 0,6 millimeter tjock stålplåt från SSAB. Plåten har olika färger på varje sida, till exempel svart och vit som underlättar när man ska välja färg på hängrännan efter behov, i stället för att ha två olika rullar.
Att tillverka hängrännor på plats är en av Sadex flera nischer. De fokuserar också på taksäkerhetsprodukter med en beläggning av zink-aluminiumlegeringen galfan, som Sadex i dagsläget är ensamma om att använda i den svenska plåtbranschen.
– Skillnaden mellan galfan och magnelis, som de allra flesta använder, är att legeringen i galfan, som består av 95 procent zink och 5 procent aluminium, ligger kvar även under bockning och pressning.

Fler filialer på gång
I ett verklighetsbaserat korrosionstest, som nyligen utfördes av French Corrosion Institute i samarbete med Swerema KIMAB mellan 5–8 år, konstaterades det att galfan är upp till 3,8 gånger mer beständigt mot korrosion än andra material. Framför allt när det gäller konstruktioner som har veck, rundningar eller andra – inte helt plana – utseenden.
– Plåtslagare som anlitar oss gör oftast det för att de har tidsbrist. Då kan de koncentrera sig på finliret i stället.
Sadex startades i Finland för cirka tio år sedan och etablerade sig i Sverige för drygt tre år sedan. 2018 dubblade företaget omsättningen. I dag omsätter Sadex cirka 6-7 miljoner kronor i Sverige och har fem anställda.
Bland kunderna finns förutom plåtslagare villaägare, bostadsrättsföreningar och några av riksbyggarna, till exempel Skanska och Peab.
– Vår monteringsservice finns förnärvarande i Stockholm och runt Mälaren. Vid behov monterar vi även på andra håll i Sverige
Vi siktar på att öppna fler filialer i Sverige, först i Göteborg och Malmö, sedan på fler orter. På sikt kommer vi även utöka verksamheten till Norge.

Text & foto: Anders Myrdal
Publicerad: 2020-03-26
(Artikeln ursprungligen publicerad i PVMagasinet #3.2020)

 

Inläggsförfattare: Redaktionen