Utbilda för att möta framtiden

I ett allt snabbare tempo sveper förändringar in och överraskar oss. Som företagare gäller det att ha koll på trenderna för att våga ta ut rätt färdriktning mot framtiden. Inte minst sociala medier är en växande och alltmer betydelsefull del av vår kommunikation, både den privata, som marknadsföring och som komplement till vanliga nyhetskanaler. Fördelarna är många. Men det finns även flera nackdelar, vissa är uppenbara medan andra är närapå osynliga.

En av de största fördelarna med sociala medier är att de är globala och obundna till tid och plats. De är också en effektiv form av kommunikation som lätt kan få stor spridning. Nackdelen är att alla företags brister håller på att blottas till allmänhetens beskådande tack vare social media. Dagens enorma transparens innebär att vi alla lever och verkar i kvalitets-samhället där det gäller att ha fantastiska varor och utmärkt service, annars kommer någon annan att erbjuda det, och hela världen kommer att veta om det.

Ett sätt att bibehålla god kvalitet och hög service är att hela tiden utbilda sig själv och sin personal. Jag läste för en tid sedan att fördubblingstakten på kunskap är uppskattningsvis sju år. Det innebär att allt vi bedömer som viktig kunskap i dag endast kommer att representera 50 procent om sju år. Vill man behålla sin position måste man också fördubbla sin egen kunskap vart sjunde år. Och förstås ännu snabbare för att få ett försprång jämte konkurrenterna.
Att låta sin personal vidareutbilda sig är att rusta för framtiden och visa dem uppskattning, att just de är viktiga för företaget. Man måste våga satsa för att vinna, så fundera på vilken typ av kompetens du behöver i just ditt företag. Många kanske inte ens själva känner att man behöver gå en utbildning för att hänga med i utvecklingen, eller också trivs man som det är.

Möjligheten till utbildning kan få fler i din personal att stanna längre på företaget och vilja utvecklas. Det skapar också ett bättre rykte om det finns chanser till vidareutbildning inom företaget.
För att vinsten ska bli så stor som möjligt gäller det att hitta ett sätt som passar just din verksamhet. Se till att utbildningen är relevant och kommer användas i det dagliga arbetet annars kommer den snart vara bortglömd och du har slösat pengar på något som du inte fått någon användning av.

Plåt & Ventföretagen erbjuder många bra och nyttiga utbildningar för att öka kvaliteten och lönsamheten. Jag kan varmt rekommendera ”Effektiv projektledning”, ”Lönsamt företagande”, ”Auktorisation byggplåt” och ”Certifierad ventilationsmontör”, för att nämna några. Läs mer om kurser och utbildningar på förbundets hemsida och på sidan 56.

Jag är helt övertygad om att i slutändan så kommer ett företag som helhet att vinna på att utbilda sin personal. Man får en personal som har mera kunskaper, man får även personal som kan hjälpa de andra i personalen med att delge kunskaper och det kan ske via ett möte eller med en intern utbildning, det väljer man själv. Utbildning av personal ger mera fördelar än nackdelar. Det man tappar i förlorad arbetstid under tiden vinner man med kunskaper efter utbildningen som bidrar till bättre processer och på sikt ökad lönsamhet både för det enskilda företaget men också för branschen på sikt.

Den 24-25:e maj är det äntligen dags för årets kongress, som denna gång hålls i Luleå! Den 24 maj arrangeras ”Leverantörernas dag” med intressanta föreläsningar och en utställning fylld med nyheter och aktuella erbjudanden. Jag hälsar er alla välkomna dit för att bestämma vad Plåt & Ventföretagen ska fokusera på under kommande år.

Vi ses i Luleå!

Jörgen Rasmusson
förbundsordförande i Plåt & Ventföretagen,
och vd i AB Lödde Plåt, Lund,
 jorgen@loddeplat.com

 

 

Föregående artikel
Nästa artikel

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!