Ville göra skillnad – fick ett magiskt år

IBN startades för ett år sedan av Ahmed ”Ibbe” Ibrahim, Johan Nyberg, Max Brådhe och Henrik Larsson som en motvikt till storbolagen. Då var de hoppfulla och gick in med fullt personligt engagemang och tro på att IBN kunde utmana de traditionella tak- och plåtgrossisterna genom att vara en snabbfotad och dynamisk aktör med närhet till kunden.

Hur har det gått, Max Brådhe, grundare och delägare av IBN?
– Över all förväntan! Vi har fått ett astronomiskt stort stöd av både de företag som vi hade hoppats på och även av nyfunna relationer, vilket har gjort att vi är väldigt nöjda med vårt första år. Vi har etablerat oss ordentligt och hoppas att vi ses som en aktör att räkna med framöver.

Har ni fått många nya kunder, alltså?
– Ja, det har vi, även om alla kunder i princip är nya kunder eftersom vi var helt nystartade när vi pratades vid senast. Vi har fått med oss de flesta kunder och leverantörer som vi hade en relation med och fler därtill. Många vill stötta en mindre aktör och vi är snabbfotade och stolta över det vi gör. Även om vi inte har bokslutet helt klart ännu så ser det ut som att vi landar på över hundra miljoner kronor i omsättning vårt första år. Det är mer än vad vi någonsin vågade drömma om.

Sist vi pratade bestod IBN av er fyra grundare. Hur många är ni nu?
– När vi startade visste vi inte hur det skulle gå, så vi jobbade allihop i princip dygnet runt. Det får man visserligen räkna med, men vi kom till en punkt där vi var tillräckligt nöjda med omsättningen och lönsamheten. Nu har vi rekryterat människor som vi trivs väldigt bra ihop med. I dagsläget är vi sju personer, med ytterligare en person på väg in. Några av våra medarbetare känner vi sedan tidigare, men vi har också en medarbetare som kommer från en helt annan bransch och som vi lär upp. Det är ett sätt för oss att dra vårt strå till stacken och bidra till återväxten i branschen.

– Grossistmiljön är tuff, men vi har haft kul hela vägen. Att vi har så roligt säger en del om arbetsmiljön och jag tror att det är därför som folk från branschen har vågat hoppa på vårt tåg. Kunderna känner av att det råder en bra atmosfär. Vi har fortfarande sjukt kul, hela gänget, och vi är bra på att fördela arbetsbelastningen som fortfarande är hög. Allting blir enklare när alla är positiva och IBN vill fortsätta att vara branschens gladaste bolag.

Vilka utmaningar har ni stött på under det här året?
– Många. Den primära utmaningen för vår del har varit att behålla lugnet och klara av den volym som har varit och belastningen över tid. Vi jobbar fortfarande som sagt i princip hela tiden. Likviditeten har också varit utmanande, speciellt från start. Vi har vuxit snabbt och inte haft bokslutssiffror att visa upp. I en relativt kapitalkrävande verksamhet, där kreditförtroende hos leverantörer är en nyckel, blir det en utmaning i sig själv.

Ni hade en tämligen offensiv affärsplan, det är väl också en utmaning?
– Ja, IBN satte i gång på en tuff marknad med väldigt etablerade aktörer och vi har jobbat hårt för att få folk att tro på oss som bolag. Inte minst därför är vi väldigt stolta över att ha lyckats så bra och ser fram emot utvecklingen under 2024.

Hur känns det att vara i lokalerna där ”allting började”, det vill säga Plåtleverantören och Ruukki Express gamla lokaler. Alla ni fyra delägare har ju en koppling till just dessa lokaler.
– Häftigt. Jag hade mitt första jobb i lokalerna och även de andra har antingen jobbat här eller haft andra kontaktpunkter med lokalerna. Många av våra kunder har spenderat tid här tidigare på ett eller annat sätt. Om kunden har ett trevligt minne härifrån så smittar det av sig på oss och andra besökare i lokalen. Att ha gjort i ordning allting själva från kontor till lager och på så sätt fått lokalen att bli vår egen gör att vi bryr oss lite extra. Det blir helt enkelt ett coolt cirkelslut.

Ni skulle ha en grand opening i våras. Hur gick det?
– Eftersom vi inte hann med en öppningsfest i våras så ordnade vi i stället ett tvådagarsjulbord tillsammans med våra leverantörer. Det avslutades med en hejdundrande julfest på fredagen. Närmare 900 personer besökte oss under dessa två dagar och cirka 150 personer deltog i julfesten. Målet var att ge tillbaka till dem som har hjälpt oss på resan och att skapa en kväll som folk sent glömmer. På plats hade vi bland annat en trollkarl, boxboll, air hockey och en tatuerare, så nu springer det omkring ett gäng plåtslagare med IBN-relaterade tatueringar, haha. Det var en skön avslutning på året och dessutom en anknytning till traditionen med julbord i dessa lokaler.

2023 avslutades med ett stort julbord tillsammans med leverantörer, kunder och stöttespelare i IBN:s lokaler. Foto: IBN

Ni har skapat en webbplats också?
– Vi är förvånansvärt lite digitala med tanke på hur unga vi är och har varken Facebook eller Instagram, bara en enkel webbplats för att visa att vi finns. Kanske utvecklar vi den eller börjar med sociala medier, men vår huvudsakliga marknadsföring sker än så länge med mun till mun-metoden.

Vilka planer har ni för framtiden?
–Vi siktar på att få en ny etablering på plats under 2024, eftersom vi har många kunder på norra sidan av Stockholm och vill kunna serva dem bättre.

Max vill rikta ett stort tack till alla som har hjälpt IBN att komma så här långt.

– Jag kan inte riktigt uttrycka hur fantastiskt det känns när folk ger en det här förtroendet. Att starta IBN är det häftigaste jag har gjort i mitt liv!

Fakta IBN
En komplett leverantör med allting för tak – en ”one stop shop” för plåtslagerier och takentreprenörer. Har ett 2 000 kvadratmeter stort lager i Västberga industriområde, där kunder i Stockholm med kranskommuner förses med allt för taket: tegel- och tätskikt, vattenavrinning, taksäkerhet, tätskiktstillbehör med mera. Via ett stort kontaktnät kan kunderna få tag i allt som de behöver i sin verksamhet.

Armen på en plåtslagare med synligt resultat av det faktum att det fanns en inhyrd tatuerare på IBN:s julfest. Foto: IBN

 

 

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!