Eldrivna stora skåp har noll kilo i dragvikt

I stort sett ingen av de eldrivna stora skåpbilarna kan användas för att koppla på ett släp. Skälet är tämligen enkelt: Tung last minskar den redan relativt korta räckvidden rejält.

Svaren från biltillverkarna som erbjuder eldrivna stora skåpbilar bekräftar att de bilar som finns i dag i första hand är byggda för att användas för planerade rutter i stadsmiljö.

Det mesta talar för att vi får vänta några år på att batteripaketen som sitter i de stora skåpbilarna innehåller fler kilowattimmar – något som alltså krävs för att klara av att dra tung last. Det betyder förstås att du som behöver dra tunga lass med material får fortsätta att köra dieseldrivet tills nya elbilar kommer med kraftfullare batterier.

Ett alternativ kan vara att gå ner i skåpstorlek, de flesta eldrivna mellanstora skåpbilarna kan användas för att dra släp.

Skiftande dragvikt

Skillnaderna i dragvikt mellan bilmodellerna är rätt stora. De största differenserna för angivna dragvikter syns i mellanklassen. Här sticker några varumärken ut. PSA-gruppens bilar och samarbetspartnern Toyota med Proace Electric har en angiven dragvikt på 1 000 kilo medan konkurrenten Volkswagen med sin e-Transporter anger 1 500 kilo som dragvikt. Detta trots att e-Transporter har ett batteripack med färre kilowattimmar än PSA-gruppens bilar.

Av de fåtal eldrivna transportbilarna i den lilla klassen skiftar biltillverkarnas angivna dragvikter mellan 375 och 750 kilo.

Trolig utveckling

En trolig framtida utveckling är att fler skåpbilar kommer att gå att köra med släpvagn parallellt med att det går att lasta tyngre i skåpet. Det är i sin tur en naturlig utveckling av att batterierna kommer att bli kraftfullare.

Allt pekar också på att alla lätta lastbilar, som i dag finns med dieseldrift, inom tre år kommer att erbjudas med eldrift. En väg som är ett måste för att klara övergången till en hållbar värld. //

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!