Konsten att välja rätt transportbil

En pickup som du kan ta dig fram med överallt som släpper ut mycket koldioxid? En liten elbil för miljömedvetna plåtslagare i stadsmiljö eller ett stort skåp med plats för det mesta? Vi frågade två av de största billeverantörerna vad de tycker är viktigt att tänka på när det är dags att köpa en ny transportbil.

Det man aldrig kommer ifrån och det första man måste titta på är förstås hur bilen ska finansieras. Det är vanligast att de allra flesta plåtslagare och ventilationstekniker leasar sin hantverkarbil i stället för att köpa den. Leasing ger nämligen en mindre ekonomisk belastning för företaget än alternativet att köpa bilen.
– Främst handlar det om att slippa binda pengar i bilen. Men även för att leasing ger möjlighet att lyfta momsen. Och det är skillnad mellan skåpbil och pickup. För skåpbil får man lyfta halva momsen och för pickup hela momsen, säger Mikael Gustafsson, finansbolaget Wasa Kredit.
Att göra en kalkyl på övriga kostnader som till exempel service, bränsle, övriga skatter och försäkring är en viktig förutsättning för att kunna se den totala månadskostnaden. Det kan också vara smart att inkludera ett serviceavtal för att undvika plötsliga kostnader för service och reparation och i stället sprida ut det mellan servicetillfällena. Titta även på vad som ingår i garantierna från respektive billeverantör – det kan nämligen skilja sig åt rejält.

Och en bil med högre kvalitet ger ett högre och tryggare andrahandsvärde än en bil med lägre kvalitet. Dessutom blir bilen billigare i skatt ju lägre halter av koldioxid den släpper ut. Om du kör korta sträckor och har tillgång till laddning kanske det kan vara värt att investera i en batteridriven bil?
Säkerhetsnivån på bilen är förstås också viktig, därför ska du även ta reda på hur de bilar du är intresserad av klarar sig i krocktester. Det gäller även skåpinredningen som ofta glöms bort. Egna byggen av skåpinredning försämrar nämligen förutsättningarna för säkerheten.

Dan Andersson, marknadschef Volkswagen transportbilar Sverige:
Dan Andersson tycker att för mycket fokus ligger på bränsleförbrukningen. Han mer att sett över det normala antalet mil de flesta bilar rullar är det relativt sett ganska lite pengar som skiljer om bilen drar 0,6 eller 0,7 liter per mil.

Andrahandsvärdet: – Titta på andrahandsvärdena på de bilar du funderar på. Värdeminskning är normalt en större post än bränsle. Den totala kostnaden under bilens livstid kan ibland vara lägre för en bil som är dyrare i inköp än för en bil som har en låg prislapp.

Serviceintervall: – Kolla serviceintervall. Service kostar pengar så det är bra om man inte behöver göra det så ofta.

Verkstäder överallt: – Välj ett märke som har verkstäder med bra geografisk spridning så slipper du lägga en dag – eller två – på att lämna och hämta bilen.

Extrautrusta bilen: – Köp inte en bil som har för lite utrustning. Tänk även här på andrahandsvärdet. En bil med till exempel AC och dragkrok är alltid mer lättsåld än en utan, även om du själv inte tycker dig behöva de här sakerna.

Storleken är viktig: – Köp inte för stor – eller liten – bil. Fundera noga på vilket utrymme du behöver. Kör du stor och skrymmande last bara några få gånger per år kanske det är bättre att hyra/låna en bil för de tillfällena i stället för att köra runt med för stor bil i onödan.

Fredrik Björlin, regionchef Ford transportbilar södra Sverige:
Fredrik Björlin efterlyser en ökad medvetenhet på några punkter bland hantverkare som står inför att investera i en ny transportbil. Det gäller främst kollen på bilarnas olika totalvikter och lastförmåga efter de aktuella behov som finns.

 Vad ska du frakta?: – Många tänker inte på vad de ska frakta och de har framför allt inte koll på hur mycket det som ska transporteras väger.

Varning för överlast: – Många åker omkring i för stora skåp, samtidigt som det är lika vanligt att många har en transportbil med ett för litet skåp med överlast som följd. De som åker omkring med överlast riskerar ju faktiskt böter, och det är inte företaget som får böter utan föraren som kör den överlastade bilen.

Provkör med egen last: – Ett bra sätt för att stärka oddsen på vägen mot rätt transportbil är att provköra bilar med den last du brukar köra. Det kan vara stor skillnad mot att köra bilen tom. En bil som du tycker är stötig när den är tom kan vara en bil som du upplever som den bästa bilen med last i.

Vilken bil behöver du?: – Många bilköpare börjar i fel ände – där magkänslan styr från början och där fokus ofta ligger på att inrikta sig på ett visst bilmärke, i stället för att först tänka igenom vad de ska ha bilen till: Vad behöver du för bil? Ett litet skåp, ett mellanskåp, ett stort skåp eller en pickup?

Anpassad för din verksamhet: – Stirra dig inte blind på priset, utan köp eller leasa den bil som är anpassad för din verksamhet. Och tänk efter före, annars kan det bli problem. Åk runt och provkör olika bilar och ställ krav på de funktioner som är kopplade till din verksamhet.

Skåpinredning: – En rätt anpassad skåpinredning ger goda förutsättningar att skapa ordning och reda och en arbetsvardag som flyter på – där du hittar prylarna när du behöver dem.

Text: Anders Myrdal
Foto: Respektive billeverantör

 

Inläggsförfattare: Redaktionen