Bli en vinnare i lågkonjunkturen

Medierna rapporterar om minskad konsumtion, fallande bostadspriser och ökade konkurser. Det verkar onekligen som om lågkonjunkturen är på ingång. Men, istället för att misströsta, gäller det att vända det till sin fördel. Här får du experterna Peter Thörns och Erik Modigs bästa tips för att gå ur en lågkonjunktur som en vinnare.

Trots fulla orderböcker och mycket jobb för de flesta företag i byggbranschen i dag finns det ändå en del tecken som tyder på att lågkonjunkturen lurar runt hörnet: medierna rapporterar om minskad konsumtion, fallande bostadsmarknad och en ökning av konkurser. Och att en högkonjunktur alltid följs av en lågkonjunktur är lika säkert som amen i kyrkan, frågan är bara när och hur man som företagare bäst förbereder sig.
Peter Thörn är ordförande i Småföretagarnas riksförbund och driver dessutom ett IT-konsultföretag i Malmö. Han har en hel del tankar kring hur man som småföretagare kan kliva in i en lågkonjunktur så förberedd som möjligt, för att sedan komma ur den som en vinnare.

– Det är de företagare som sticker ut och kan förklara varför just de är bäst som får jobben, säger Peter Thörn, säger ordförande i Småföretagarnas riksförbund.

Var medveten om styrkor och svagheter
– Det viktigaste för en företagare, oavsett konjunktur, är att förstå sin affärsidé, tro på den och att känna till sina styrkor och svagheter. Men också att tänka igenom vilket budskap man ska ha för att sticka ut i mängden. Detta ska man göra löpande, för att stå sig stark när vinden vänder och jobben blir färre. Då är det de företagare som sticker ut och kan förklara varför just de är bäst som får jobben, säger Peter Thörn.
En annan åtgärd, som kanske kan tyckas självklar, men som är nog så viktig för att klara sig genom sämre tider, är att ha koll på sina kostnader.
– Det är som bekant inte de stora intäkterna utan de små utgifterna som säkrar ett företags överlevnad. Jag tänker att man ska arbeta med båda dessa delar, både innan och under lågkonjunkturen. Som företagare vill man ha så låga kostnader som möjligt när man går in i en lågkonjunktur därför är det bra att minska dem redan i goda tider, fortsätter Peter Thörn och tillägger att det kan handla om att leasa istället för att köpa maskiner, verktyg, bilar och till och med personal.
– Men om du vet att du kommer behöva maskinerna, bilarna och så vidare under lång tid, ja, då är det förmodligen bättre att köpa dem än att binda upp sig på fasta kostnader i ett leasingavtal.

Se till att kassan är fylld
Ett annat gott råd från ordföranden i Småföretagarnas riksförbund är att se till att kassan är fylld när lågkonjunkturen kommer.
– Om kassan är fylld har du större frihet när tiderna blir sämre. Och det är nu du ska göra detta, inte halvvägs in i en lågkonjunktur. Ett sätt är att höja sina priser, för i bättre tider är priserna inte lika utslagsgivande som i sämre.
Han tipsar även om att ta sig lite tid att titta igenom sin kundbas – vilka kunder tror du är känsliga för en lågkonjunktur och vilka står emot bättre?
– Privata företag är ofta mer konjunkturkänsliga än offentliga. Så titta igenom dina kunder och fundera över hur de skulle påverkas av en lågkonjunktur. Om du har förmånen att kunna välja kundtyp så gör det – försök att lägga mer tid på dem som har en stabilare grund.
Erik Modig är forskare på Handelshögskolan med marknadsföring och kundpsykologi som specialitet. Han har tittat på vad forskning säger om hur företag kan göra för att vara så väl förberedda som möjligt när lågkonjunkturen kommer.

– Så titta igenom dina kunder och fundera över hur de skulle påverkas av en lågkonjunktur, säger Erik Modig är forskare på Handelshögskolan.

Satsa på marknadsföring
– I en lågkonjunktur drar de flesta intuitivt ner på sin konsumtion och sina satsningar, man börjar hålla igen. Det gäller både konsumenter och företag. Men ibland är det faktiskt inte det mest intuitiva man ska göra utan precis tvärtom, resonerar han och fortsätter:
– Det företag som vågar satsa på marknadsföring under en lågkonjunktur, och som har förberett sig redan innan konjunkturen sviker, är de som går ut som vinnare. Därför är mitt råd att man ska lägga lite mer budget på marknadsföringen redan idag, för att bygga inför det som kommer, istället för att bara ”casha hem” i goda tider. Den som har byggt upp ett varumärke innan en lågkonjunktur har det oftast lättare än den som inte gjort det.
För när konkurrenterna drar öronen åt sig märks det tydligare om du är ensam, eller en av få aktörer, på arenan, menar Erik Modig.
– Många studier visar att de som vågar satsa på marknadsföring även i sämre tider får mer utväxling av det. I en högkonjunktur är det så många spelare att var och en får så lite uppmärksamhet, men när konkurrenterna inte syns lika mycket längre så står ditt företag ut desto mer om du har byggt ett starkt varumärke.
Som exempel nämner han att man bör se till att ha sin hemsida iordning, och att man redan innan konjunkturen sviker ska planera för att sätta av tio procent av sin omsättning i en marknadsbudget, så det finns att ta av i sämre tider.
– En större marknadsinvestering som en hemsida vill du göra när du har det gott ställt och orderböckerna är fulla. Så skjut inte sådana marknadsaktiviteter på framtiden utan gör dem redan idag.

Leta talanger
Överlevnaden i en lågkonjunktur handlar också om attityd, menar både Peter Thörn och Erik Modig. Inte minst gentemot de anställda.
– Det handlar om att göra sig själv till hjälte eller offer. Om man som företagsledare tar på sig en roll med attityden att det är väldigt tufft, det går dåligt, vi måste dra ner och så vidare är det lätt hänt att man drar med sig medarbetarna i en nedåtgående spiral. Försök istället att peppa, dra med alla i ett positivt tänk av att ”vi ska klara det här tillsammans genom att jobba mer effektivt”, säger Erik Modig och får medhåll av Peter Thörn:
– Engagemang och relationer är ännu viktigare i tider av motgång. Därför gäller det att vara genuin i hur du som företagare bryr dig om din personal och att du är öppen med hur ni på företaget planerar för hur ni ska ta er igenom svårare tider tillsammans. För genom att få medarbetarna att engagera sig och känna sig delaktiga så blir de ett slags ambassadörer för företaget, vilket är oerhört viktigt i sämre tider.
Det finns dessutom ytterligare ett område där man kan kamma hem vinster under sämre konjunktur – nämligen talangjakten. För i en bransch där en av de största utmaningarna idag är att hitta kunnig arbetskraft kan en lågkonjunktur faktiskt vara ett tillfälle att öka företagets kompetens, menar Peter Thörn.
– I en högkonjunktur när jobben är många kan det vara svårt att hinna med att ta sig an en eller ett par lärlingar. Men om du har mindre beläggning är det ett perfekt tillfälle. Ta in lärlingar, lär upp dem och du har investerat för framtiden. Så när vinden vänder är du väl rustad att ta dig an alla jobb igen!

Text: Karin Cedronius
Illustration: Catharina Nygård
Foto: Handelshögsskolan & Småföretagarnas riksförbund
Publicerad: 2019-08-08
(Artikeln ursprungligen publicerad i PVMagasinet #5.2019)



Inläggsförfattare: Redaktionen