Kode Plåt sätter prägel på perforerat p-hus

1 550 perforerade fasadplåtar, alla helt unika. Det pryder ytterväggarna på parkeringshuset vid Göteborgs nya landmärke ”World of Volvo”. Jobbet är gjort av medlemsföretaget Kode Plåt, vars CNC-styrda stans har gått varm i skapandet av plåtarna.

Med ett mönster som för tankarna till barken på en nordisk björk fångar det nya parkeringshuset ögat på dem som passerar förbi Göteborgs nya landmärke, World of Volvo.

World of Volvo är ett museum och en eventhall som slår upp sina dörrar under 2024. Där kan besökare bland annat kan ta del av utställningar, föreställningar och upplevelser samt äta i restaurangen och bistron. P-huset, som uppförs av Göteborgs Stads parkering, har plats för 1 548 bilar på fem våningsplan och blir därmed stadens största parkeringsanläggning.

Bakom arbetet med den iögonfallande fasaden står medlemsföretaget Kode Plåt och för designen står Fredblad Arkitekter.

– Vi fick ett digitalt mönsterunderlag som vi översatte till vårt CAD-program och som sedan skickades vidare till vår CNC-styrda stans. Storleken på de perforerade hålen bestämde vi i samarbete med Fredblad Arkitekter så att det skulle bli rätt visuell känsla, förklarar Arthur Andersson, ägare på Kode Plåt.

Arthur Andersson driver Kode Plåt tillsammans med sin pappa Christer som startade firman 1983, samma år som Arthur föddes.

23 000 kilo aluminum

Totalt blev det 1 550 unika perforerade plåtkassetter, med en sammanlagd vikt på 23 000 kilo aluminium, som tillverkades i Kode Plåts verkstad och sedan monterades upp på parkeringshuset i Göteborg. Men trots att tillverkningen till stor del var automatiserad krävdes en hel del manuellt arbete, berättar Arthur Andersson.

– Varje enskild fasadplåt behöver programmeras i CAD, där man väljer vilka verktyg som den ska använda. Stansordning, numrering, in- och urplock med mera. Så det blev en hel del handpåläggning ändå, säger han och tillägger att de har haft ett bra och nära samarbete med både Fredblad Arkitekter och byggherren BRA under hela resan.

– Projektet har gått väldigt bra. Det har varit ett pressat schema, men det har flutit på och gått snabbt. Fasadplåten tog ungefär tolv veckor att tillverka och montera, sedan har vi gjort mycket annat arbete utvändigt som krönbeslag, beslag kring fönster och dörrar och undertak.

LED-ljus bakom

Den perforerade plåten har monterats 18 centimeter från ytterväggen för att det ska få plats ledbelysning mellan plåten och väggen. På det viset kan fasaden lysas upp i flera olika kulörer under kvällstid, något som framhäver hålmönstret och skapar snygga ljuseffekter.

Totalt har Kode Plåt täckt 2 450 kvadratmeter med plåt. För att vara säker på att slutresultatet, inklusive belysning skulle bli bra gjorde man först en ”mock-up” på cirka 100 kvadratmeter som en provfasad innan det var skarpt läge.

– Vi satte upp plåtarna på en byggställning på gården hos en ställningsbyggare, med ljus bakom, och resultatet blev utmärkt, säger Arthur Andersson.

Modern teknik och kulturbyggnader

Men det är inte bara utsidan av parkeringshuset som pryds av stålplåt. Kode Plåt har även monterat 1 500 kvadratmeter sandwichelement och 700 kvadratmeter varmvalsade perforerade kassetter invändigt.

Det är inte första gången Kode Plåt AB har ett jobb där de ska rita och producera unika, perforerade plåtar. Några mil norr om museet World of Volvo ligger Landvetters flygplats och Scandic Landvetter i Härryda vars fasad består av 1 308 abstrakta flaggor i stansat format där varje flagga har cirka 18 630 hål.

– Det jobbet var nominerat till Plåtpriset 2022. Så vi var lite varma i kläderna även om parkeringshuset innehöll ännu fler och större stansade plåtar, säger Arthur Andersson och tillägger att de även har gjort andra, mindre jobb som har krävt mycket programmering och stansning.

– Det är väldigt roligt att göra den här typen av unika projekt och det är nog så att ryktet går och att vi har blivit lite kända för perforerad fasadplåt. Det är roligt om resultatet uppskattas, och vi hoppas förstås på fler, liknande uppdrag i framtiden.

Men trots att modern CAD-teknik är en stor del av verksamheten är Kode Plåt inte främmande för att också jobba med riktigt gamla kulturbyggnader. På meritlistan står till exempel ett flertal kyrkor som Kode Plåt har restaurerat de senaste åren.

– Vi jobbar mycket med traditionellt plåtslageri också. Nyligen blev vi klara med en 5 000 kvadratmeter stor väggtäckning av en fastighet i Masthugget som heter Stuveriet och som innehåller kontor och restauranger. 2021 restaurerade vi katolska kyrkan på Heden och vi har även gjort en fjälltäckning på Kareby kyrka och restaurering av Johannebergs kyrka. Vi gillar variationen i jobben.

Kunderna främst byggbolag

Arthur Andersson driver Kode Plåt tillsammans med sin pappa Christer som startade firman 1983, samma år som Arthur föddes. Till en början var Christer själv. Men inom kort anställde han sin första plåtslagare och under åren har företaget vuxit i både antal anställda och tjänsteutbudet. I dag har Kode Plåt cirka 55 medarbetare, allt från plåtslagare och montörer till CAD-programmerare, ekonomiassistenter och projektledare.

Kunderna är främst större byggbolag och så gott som aldrig privatpersoner. De flesta uppdragen är i Västsverige med Storgöteborg i fokus, men det har hänt att de har gjort jobb så långt bort som på Shetlandsöarna och i Zürich, även om de helst håller till på hemmaplan. Företagets två verkstäder ligger numera i Rollsbo utanför Kungälv och på Ringön i Göteborg.

För Arthurs del var det alltid självklart att han skulle gå i pappas fotspår och bli plåtslagare.

– Jag gick plåtslagarutbildning på gymnasiet och jobbade med det i ungefär tio år innan jag tog klivet in på kontoret och började jobba mer administrativt med att räkna på och projektleda jobb, säger han och tillägger att de just nu är i en fas där han tar över alltmer av företagsledningen.

Dra sitt strå till stacken

Precis som alla andra i branschen kämpar även Kode Plåt med att det är svårt att hitta nya plåtslagare i takt med pensionsavgångar, men de gör sitt bästa för att dra sitt strå till stacken vad gäller nyrekrytering till branschen.

– Det är svårt att hitta nya, unga plåtslagare och jag har funderat mycket på hur man skulle kunna jobba för att främja återväxten, men det är svårt. Det vi gör är i alla fall att vi alltid har några lärlingar inne på firman, både från gymnasiet och även från vuxenutbildningar. Det är viktigt att alla vi som jobbar i branschen ställer upp med praktikplats.

Hur ser ni på Kode Plåts medlemskap i Plåt & Ventföretagen?
– Det är bra att vara medlemmar och det ger oss ett bra stöd i många olika frågor. Jag har bland annat gått en hel del av förbundets kurser. Jag tycker att förbundet gör ett bra jobb!

 

Fakta Parkeringshuset vid World of Volvo
Material:
Naturanodiserad aluminium från Bevego. | Beställare: Göteborgs Stads Parkering. | Plåtslagare: Kode Plåt AB. | Byggherre: BRA. | Arkitekter: Fredblad Arkitekter och Henning Larsen.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!