Hög säkerhet i Caddy och Partner

Säkerheten i många lätta lastbilar har höjts de senaste åren. Det gäller inte minst nya Volkswagen Caddy och PSA-koncernens bil Peugeot Partner. Men samtidigt har många biltillverkare tyvärr inte alla säkerhetssystem som standard, vilket de för det mesta är i personbilar. Med all rätt kritiseras biltillverkarna för det.

Vi tar nya Volkswagen Caddy som exempel. Den femte generationen av bilen, som lanserades i början av 2021, tillhör klassens bästa ur ett säkerhetsperspektiv. Bilen har dock ännu inte krocktestats av EuroNCAP. Vi väntar med spänning på om den kommer att få full pott i det kommande testet. Men till skillnad mot många personbilar är det flera säkerhetssystem som är tillval även i Caddy och alltså innebär en merkostnad. Du som vill ha tillgång till alla säkerhetssystem motsvarande en personbil får alltså vara beredd att betala för det.

I nya Caddy är krockkudde för förare och frampassagerare standard. Det är ett lyft, eftersom det tidigare sällan varit standard med krockkudde på passagerasidan. Sido- och huvudkrockkuddar för förare och framsätespassagerare är också standard.

Ett exempel på tillval är Front Assist, som upptäcker fordon i körriktningen och varnar föraren vid farliga situationer. Om inte föraren reagerar i tid bromsar systemet bilen automatiskt. Som tillval finns även Front Assist som kan upptäcka fotgängare och cyklister.

Ett annat tillval är Emergency Assist, som griper in om föraren blir inaktiv under en viss tid. Systemet reagerar på inaktivitet med en varningston och en väckningsskakning och bromsar därefter automatiskt fordonet till det står stilla.

Enligt motorjournalisten Anders Myrdal, är generation 5 av Volkswagen Caddy en av årets mest intressanta billanseringar.

Lägsta förbrukningen i klassen

Robert Andén, Key Account Manager Volkswagen Transportbilar.

I övrigt är generation 5 av Volkswagen Caddy en av årets mest intressanta billanseringar. Sverigeettan är en helt ny bil, byggd på en helt ny plattform. Och så vitt vi vet har nya Caddy den lägsta förbrukningen i klassen. Bilen är ett sant nöje att köra och mycket följsam vid krypkörning i kö och i kurvig terräng. På motorvägen är den stabil och förhållandevis tyst i hytten.

Fem av bilens 19 assistanssystem är helt nya, medan övriga system har förbättrats. En ny multifunktionsratt med nya beröringskänsliga knappar imponerar också i den svenska standardutrustningen.

– Nya Caddy är mer personbilslik i sitt utförande mot vad den har varit tidigare. Bilen bygger på Volkswagens personbilsplattform, som ger stora möjligheter till bra säkerhet. Alla säkerhetssystem kommer dock inte att vara standard, eftersom alla bilköpare inte är beredda att betala för alla säkerhetssystem. Men de som vill ha absolut högsta säkerhet kan få det, något som inte var möjligt tidigare, säger Robert Andén, Key Account Manager Volkswagen Transportbilar.

Hög säkerhet gäller också i PSA-koncernens bilar, med Peugeot Partner i spetsen.

Nya Peugeot Partner

Den höga säkerheten gäller också i PSA-koncernens bilar, med Peugeot Partner i spetsen, som i hög grad har motsvarande säkerhet som Caddy.  Nya Partner är en oerhört välkonstruerad transportbil – där de digitala förarstöden sticker ut tillsammans med modern design och grym körkomfort.

I nya Peugeot Partner finns även Advanced Grip Control som ger bättre grepp i skiftande terräng. För dig som vill ha fyrhjulsdrift går det att ordna genom Peugeots samarbetspartner Dangel.

Partner är för övrigt, förutom grillen och några detaljer i hytten, i stort sett identisk med koncernkollegerna Opel Combo och Citroën Berlingo i PSA-koncernen.

Säkerhetsstandarden i lätta lastbilar har generellt höjts hos de allra flesta biltillverkare, men som redan nämnts finns problemet fortfarande kvar: långt ifrån alla har samtliga tillgängliga säkerhetssystem som standard.

I takt med att fler hantverkare ställer högre krav på säkerhet är jag övertygad om att allt fler säkerhetssystem kommer att vara standard i framtidens lätta lastbilar. //

 

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!