Bästa tipsen för chefer på små företag

Även små företag kräver ledarskap, och att vara chef i ett litet företag ställer andra krav. Speciellt eftersom medarbetarna ofta är chefens före detta kollegor. Så vad händer när en medarbetare på en liten arbetsplats plötsligt blir chef? Här är kommunikationsexperten Antoni Lacinais bästa tips för chefer på små företag.

Kommunikationsexperten Antoni Lacinai känner igen problematiken. Han har specialiserat sig på kommunikation på arbetsplatsen. Vad gäller just kommunikationen ser han två risker. Dels att kollegorna, som alldeles nyligen var ens arbetskamrater, nu behandlar den nyblivna chefen annorlunda.

– Det är inte så konstigt, eftersom deras relation blivit ojämlik. Det kan yttra sig i att någon blir rebell medan andra slutar dela med sig av information. Eller att det blir tyst när chefen kommer.

Dels händer det att den nyblivne chefen låter den nya positionen påverka den egna personligheten. Att man – i brist på bättre ord – blir lite av en skitstövel (även om Antoni Lacinai inte skulle använda det ordet).

– Om chefen plötsligt känner sig berättigad till alla möjliga privilegier och tappar sin empatiska förmåga, skapar det kommunikationsproblem som snabbt kan eskalera, säger han och tillägger:

– Men det behöver inte alls vara så. Många chefer på små företag kommunicerar alldeles utmärkt.

Två roller

Ett annat vanligt förekommande problem är att cheferna har ena foten kvar i den operativa verksamheten. Samtidigt som man är ute på fältet hos kunder och arbetar med den praktiska verksamheten ska man visa ledarskap, hålla budgeten, sköta administration, se till att de anställda mår bra och har rätt förutsättningar för att kunna göra sitt arbete. Vara chef, helt enkelt. Det säger sig själv att det kan leda till problem när tiden inte räcker till.

– Ofta kan en chef på ett litet bolag inte sluta att vara operativ. Som chef får du alltså två roller. En operativ där du själv gör många praktiska arbetsuppgifter och en där du ska vara chef. Det kan vara svårt.

Han fortsätter:

– Jag har stor respekt för att det dagliga arbetet, med omedelbara kundkrav och deadlines, måste prioriteras. Men om du inte har möjlighet att lägga tid på att utveckla dig själv riskerar du att bli bromsklossen som sinkar framsteg, eller en detaljstyrande chef som lägger sig i allt. Eller lika illa: en abdikerande chef som bara säger ”lös det!” varje gång någon kommer med ett problem.

Externt bollplank

Hur ska man som chef komma till rätta med det här problemet?

– Hitta åtminstone ett externt bollplank i form av en coach, mentor eller en grupp andra chefer där ni kan hjälpa varandra att växa. Att vara chef är ett yrke som man måste lära sig och ständigt utveckla.

Ja, att vara chef på ett litet företag kan vara ett väldigt ensamt uppdrag. Som chef på ett stort företag har du ofta tillgång till all möjlig expertis. En HR-avdelning, till exempel. Eller en hel avdelning för administrativa uppgifter. Dessutom, påminner Antoni Lacinai, är chefskapet på mindre företag faktiskt mer ansvarsfullt på vissa sätt.

– Din affär är också mycket mer sårbar. Om en person slutar i ett bolag med fem anställda så ryker tjugo procent av personalstyrkan. I ett bolag med tusen anställda är det bara en promille.

Nyckeln, menar han, är att hela tiden eftersträva engagemang hos de anställda. Anställda som är engagerade i verksamheten blir mer produktiva och mår bättre. Och mår du bättre, gör du ett bättre jobb – en positiv spiraleffekt som kan vara skillnaden mellan ett företags framgång och nederlag.

Var ödmjuk inför ansvaret

Det låter enkelt. Men hur ska man gå till väga för att väcka engagemang?

– Som ny chef: var ödmjuk inför ditt större ansvar och inför dina medarbetare. Jobba på att behålla din empati och medkänsla, även när du ibland måste fatta tuffa beslut. Chefer som har hög empati har högre engagemang bland medarbetarna och engagemang är nyckeln till en bra arbetsplats och bra resultat.

Ett återkommande problem i byggbranschen är den snedvridna könsfördelningen. Det är helt enkelt för många män och för få kvinnor. Naturligtvis kan även det påverka hur kommunikationen fungerar på ett litet företag.

– Den självklara risken är att det blir grabbigt och inte särskilt inkluderade för de få kvinnor som jobbar där. Då blir det en ond cirkel och färre kvinnor kommer att vilja gå in i branschen. Prata ihop er om hur ni vill mötas och hur ni vill bemöta varandra och andra. Det är en bra början, säger Antoni Lacinai.

LÄS OCKSÅ! Några tankar om ledarskap

Fakta Antoni Lacinai
• Har 25 års erfarenhet som coach, föreläsare och författare inom kommunikation på arbetsplatsen. • Har skrivit över tio böcker i ämnet. • Har arbetat med stora företag som till exempel Ericsson, Hugo Boss och Mitsubishi.

MER LÄSNING

Annons
Annons
Annons
Annons
Läs Magasinet!