Hem Blogg Sida 83

Går in för att vinna!

Drago Sinik på Belano, som är medarrangör av PV-golfen för fjärde året, går in för att vinna årets tävling.

 

– Det hade varit skitkul, men jag tror tyvärr att jag spelar för lite för att det ska hända, skrattar han och tillägger att han faktiskt tog andraplatsen förra året, så helt omöjligt ska det inte vara.

Drago delar med sig av ett annat speciellt minne från tävlingen:
– En av leverantörerna slog en hole in one. Det är inte ofta man får uppleva det!

Om han syftar på att det sällan är leverantörerna som lyckas med den bedriften eller på att företeelsen i sig är ovanlig får stå osagt. Hur som helst är den största behållningen med PV-golfen, enligt Drago, möjligheten att träffa kunder och leverantörskollegor privat, att lära känna nya människor och få en chans att presentera sig själv.

– Det här är en rolig tillställning med mycket skratt och informellt prat, ja även affärsprat, men det är inte det som är fokus. Golfen handlar om att knyta branschkontakter och ha det trevligt.

Text: Susanne Ringheim Kilje
Foto: Boel Ferm

Ett guldägg åt Kirunaborna

Ett spektakulärt konstverk och samtidigt en högst funktionell bastu. Den mobila, äggformade guldbastun utanför Kiruna, Solar Egg, signerad konstnärerna Bigert och Bergström, är något utöver det vanliga.

I samband med den omtalade flytten av Kirunas stadskärna har Riksbyggen, som är en av projektörerna för bostäder i nya Kiruna, satsat stort på att ge Kirunaborna ett iögonfallande konstverk. I april stod ”Solar Egg” färdigt på vidderna utanför den stora gruvorten.

Riksbyggens nya bostäder i Kiruna är ett av de första projekten i stadsflytten. Bostadsområdet vid Luossavaarabacken har utsikt över den arktiska fjällvärlden. Detta, i kombination med bastutraditionen i trakten, fick ligga till grund för briefen till uppdraget som gick till konstnärsduon Bigert och Bergström.

Konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström har bland annat har gjort sig ett namn genom sina äggformade klimatkammare på världsutställningen i Lissabon 1998. Men också för att 2015 täcka toppen på Kebnekaise med ett värmeskyddande täcke i ett iögonenfallande försök att se om glaciärens avsmältning kunde stoppas med så kallad ”geo-engineering”.

Deras nya skapelse, Solar Egg, är fem meter hög, väger cirka tre ton och är täckt med 69 olika facetter i rostfri spegelplåt. Åtta personer kan bada bastu här samtidigt. Plåten gör bastuägget guldfärgat och i de många facetterna speglas omgivningen.

– Vi ville att verket ska föra tankarna till solen, som är uppe dygnet runt halva året här och inte ens når över horisonten under andra halvan. Vi blev också inspirerade av Elsa Beskows klassiska saga Solägget, säger Mats Bigert.

Men det är inte bara utsidan av Solar Egg som är spektakulär. Även bastuaggregatet är något utöver det vanliga. Format som ett människohjärta och skapat i laserutskurna cortenplåtar ska det symbolisera Kirunas hjärta – järnådern djupt ner under marken. Dessutom är den vedeldade bastun helt analog. Ledbelysningen i ägget drivs av två 50 watts solpaneler på utsidan.

Att hitta plåten till äggets utsida var inte det enklaste, berättar Mats Bigert. Den titanbehandlade, rostfria spegelplåten fick specialbeställas från Taiwan. Själva tillverkningen av Solar Egg har också varit en lång process med många medverkande, bland andra företaget Mälarlaser, som har bockat alla de 69 facetterna, som i snitt har fem unika bockningar vardera. Monteringen på plats har gjorts av Hangmen, ett företag som specialiserat sig på montering av stora installationer.

Att göra konstinstallationer tillhör inte vanligheterna bland byggbolag. Men att flytta en hel stad är å andra sidan inte heller helt vanligt, menar Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef på Riksbyggen.

– Stadsflytten är ett så udda projekt att vi vill bjuda Kirunaborna på något ovanligt i samband med att vi bygger där, något utöver att enbart bygga bostäder. Riksbyggen arbetar för att vara en långsiktig samhällsutvecklare och då är den här typen av långsiktig satsning på den lokala marknaden viktig. Det har en reell påverkan på människorna som bor här och på den lokalt så viktiga turistnäringen.

För att ytterligare förstärka att detta är ett folkets konstverk har Solar Egg gjorts mobilt och kommer att förflyttas mellan olika platser i Kiruna och Gällivare.

– Hela ägget går att montera ner och förflyttas. I höst ska det till och med ut på turné till Frankrike, säger Mats Bigert.

Solar Egg har redan blivit mycket populärt. Det är gratis att boka upp sig för ett bastubad, men det gäller att vara ute i god tid – väntelistan är redan lång. Bokningen drivs i samarbete med ett lokalt företag, Camp Ripan.

– En bra konstupplevelse ska vara gratis. Solar Egg handlar om att spegla den fantastiska Kiruna-andan och det tycker jag vi har lyckats med, säger Mathias Sandberg på Riksbyggen.

Text: Karin Cedronius
Foto: Riksbyggen

 

Fakta Solar Egg

Vad? Ett guldfärgat ”solägg” tillika en vedeldad bastu
Var? Just nu i Kiruna, men konstverket är mobilt
Höjd: 5 meter
Vikt: cirka 3 ton
Material: Skalet består av 69 olika facetter i rostfri spegelplåt som är behandlad med guldtitanfärg.
Konstnärer: Bigert och Bergström
Beställare: Riksbyggen
Öppettider: Tre dagar/vecka och två sittningar per dag.
Boka: Riksbyggen.se/solaregg

 

 

Utbilda för att möta framtiden

I ett allt snabbare tempo sveper förändringar in och överraskar oss. Som företagare gäller det att ha koll på trenderna för att våga ta ut rätt färdriktning mot framtiden. Inte minst sociala medier är en växande och alltmer betydelsefull del av vår kommunikation, både den privata, som marknadsföring och som komplement till vanliga nyhetskanaler. Fördelarna är många. Men det finns även flera nackdelar, vissa är uppenbara medan andra är närapå osynliga.

En av de största fördelarna med sociala medier är att de är globala och obundna till tid och plats. De är också en effektiv form av kommunikation som lätt kan få stor spridning. Nackdelen är att alla företags brister håller på att blottas till allmänhetens beskådande tack vare social media. Dagens enorma transparens innebär att vi alla lever och verkar i kvalitets-samhället där det gäller att ha fantastiska varor och utmärkt service, annars kommer någon annan att erbjuda det, och hela världen kommer att veta om det.

Ett sätt att bibehålla god kvalitet och hög service är att hela tiden utbilda sig själv och sin personal. Jag läste för en tid sedan att fördubblingstakten på kunskap är uppskattningsvis sju år. Det innebär att allt vi bedömer som viktig kunskap i dag endast kommer att representera 50 procent om sju år. Vill man behålla sin position måste man också fördubbla sin egen kunskap vart sjunde år. Och förstås ännu snabbare för att få ett försprång jämte konkurrenterna.
Att låta sin personal vidareutbilda sig är att rusta för framtiden och visa dem uppskattning, att just de är viktiga för företaget. Man måste våga satsa för att vinna, så fundera på vilken typ av kompetens du behöver i just ditt företag. Många kanske inte ens själva känner att man behöver gå en utbildning för att hänga med i utvecklingen, eller också trivs man som det är.

Möjligheten till utbildning kan få fler i din personal att stanna längre på företaget och vilja utvecklas. Det skapar också ett bättre rykte om det finns chanser till vidareutbildning inom företaget.
För att vinsten ska bli så stor som möjligt gäller det att hitta ett sätt som passar just din verksamhet. Se till att utbildningen är relevant och kommer användas i det dagliga arbetet annars kommer den snart vara bortglömd och du har slösat pengar på något som du inte fått någon användning av.

Plåt & Ventföretagen erbjuder många bra och nyttiga utbildningar för att öka kvaliteten och lönsamheten. Jag kan varmt rekommendera ”Effektiv projektledning”, ”Lönsamt företagande”, ”Auktorisation byggplåt” och ”Certifierad ventilationsmontör”, för att nämna några. Läs mer om kurser och utbildningar på förbundets hemsida och på sidan 56.

Jag är helt övertygad om att i slutändan så kommer ett företag som helhet att vinna på att utbilda sin personal. Man får en personal som har mera kunskaper, man får även personal som kan hjälpa de andra i personalen med att delge kunskaper och det kan ske via ett möte eller med en intern utbildning, det väljer man själv. Utbildning av personal ger mera fördelar än nackdelar. Det man tappar i förlorad arbetstid under tiden vinner man med kunskaper efter utbildningen som bidrar till bättre processer och på sikt ökad lönsamhet både för det enskilda företaget men också för branschen på sikt.

Den 24-25:e maj är det äntligen dags för årets kongress, som denna gång hålls i Luleå! Den 24 maj arrangeras ”Leverantörernas dag” med intressanta föreläsningar och en utställning fylld med nyheter och aktuella erbjudanden. Jag hälsar er alla välkomna dit för att bestämma vad Plåt & Ventföretagen ska fokusera på under kommande år.

Vi ses i Luleå!

Jörgen Rasmusson
förbundsordförande i Plåt & Ventföretagen,
och vd i AB Lödde Plåt, Lund,
 jorgen@loddeplat.com

 

 

Det sitter i detaljerna

– Bra trivsel, det är vår policy. Om man mår riktigt bra gör man bra grejer, säger Peter Edlund, delägare i Göteborgsbaserade Weatherproof Family. Företaget startade för två år sedan och här är arbetsmiljön a och o. Ett led i det är ISO-certifiering som ger riktlinjer och verktyg för en bra arbetsmiljö och hög kvalitet.

Trevligt och välskött är det första intrycket av Weatherproofs verkstad. Här hänger alla verktyg på sina respektive platser och de skräddarsydda förvaringssystemen är tillverkade av Weatherproof själva. Företagsnamnet betyder väderbeständig.
– Tillägget ”family” har vi eftersom vi vill vara som en familj tillsammans. Vi har gjort arbetsplatsen trevlig, vi ska må bra, få inspiration och känna kreativitet här, säger delägaren Peter Edlund.
Weatherproof åtar sig allt från traditionellt plåtslageri till specialciallösningar, fasadsystem och konstverk. Just nu satsar de mycket på fasadsystem.
– Vi designar, tillverkar och monterar allt inom tunnplåt, säger Albin Svensson, en annan av företagets tre delägare.

Peter Edlund är omskolad från kock till plåtslagare. Efter en start med titanzink hos Kari Koskinen, numera på Rheinzink, började han arbeta på Godhems Plåtslageri. Där lärde han känna Albin Svensson. Weatherproofs tredje delägare, Juha Rosenström, träffade han under gemensamma ingenjörsstudier.
Alla sex medarbetarna på Weatherproof har olika bakgrund med konst och design som gemensamt intresse.
– Det är inspirerande och kul att jobba med de här gubbarna, säger Juha Rosenström.
– Eftersom design är en stor del av organisationen jobbar vi delägare och de anställda tätt ihop för att ta fram unika produkter, fyller Albin Svensson i.
En annan av Weatherproofs medarbetare, Sebastian Company, jobbade som inredningsmontör på oljeplattformar i Norge i flera år, men slutade när hans dotter föddes.
– Albin, Peter och jag är vänner sedan tidigare. Det är svårt att inte bli inspirerad i den här miljön, säger han.
För dagen är de fyra man på ”fabriken”, som de kallar sin arbetsplats. Jonatan Persson och John Borenius är på skidsemester.

Lokalerna är ljusa och luftiga.Lunchrummet ser mer ut att passa in på en trendig reklambyrå.
– Vi är inget traditionellt plåtslageri. Och vi satsar stenhårt på arbetsmiljön, säger Peter Edlund.
Weatherproof arbetar med nya idéer för användning av plåt, till exempel fönstergaller i olika mönster, något som kom till efter att de själva hade haft inbrott.
– Vi är lite som Pippi Långstrump. Vi är både jättestolta, glada och tacksamma över vad vi har lyckats skapa hittills. Tanken inför framtiden är att utveckla bolaget.
– Vi vill växa, vi har en plan och vi vet exakt vart vi ska, säger Peter Edlund.
Det finns saker att göra hela tiden, men ett problem Weatherproof delar med branschen är att många byggen är försenade med sina projekt.
– Vi försöker ha en bra servicenivå och ett tätt samarbete med alla våra partners. Bristande kommunikation är annars ofta ett problem, säger Albin Svensson.
Genom att inte överboka sig, håller Weatherproof själva en god planering.
– Det är en del av arbetsmiljön. Att minska stressen och därmed kunna hålla en hög kvalitetsnivå.

Sociala medier är ett viktigt verktyg och Weatherproof finns både på Instagram och Facebook. I dagarna lanseras också en ny hemsida med bland annat lättanvända beställningssystem för plåtslagare.
Weatherproof är medlemmar i Plåt & Ventföretagen sedan ett år tillbaka.
– De har hjälpt oss jättemycket och är alltid positiva och glada. De erbjuder många bra utbildningar också. Det är bara upp till en själv hur mycket man hinner. Arbetsgivarguiden, beräkningsprogram och eget kalkylprogram är bra stöd,
säger Peter Edlund.
Genom att kombinera plåtslageri med design tror Weatherproof att fler unga kan lockas till yrket. Nästa steg är att anställa fler, gärna kvinnor.
– Det finns utvecklingsmöjligheter. Du kan börja som plåtslagare och fortsätta som konstruktör. För de kreativa finns det en chans att växa, säger Albin Svensson.
Förutom bra arbetsmiljö kan ”fabriken” locka med att mycket av arbetet sker inomhus.
– Vi tror att vi kan bli en annorlunda arbetsgivare i vår bransch, eftersom vi är ganska unika, säger Peter Edlund.

Text & foto: Boel Ferm

 

 

FÖRETAGSFAKTA
Namn:Weatherproof Family AB
Grundades:2016.
Ägare:Albin Svensson, Peter Edlund och Juha Rosenström.
Ort:Mölnlycke, Göteborg.
Inriktning:Designar, tillverkar och monterar allt inom tunnplåt. Legotillverkning. Fasad och tak. Mycket design.
Personalstyrka:Sex.
Omsättning:Första året, drygt 1 miljon, förra året 2,3 miljoner.
ISO-certifieringar:ISO-9001 Kvalitet, ISO-14001 Miljö, OHSAS 18001 Arbetsmiljö.

 

Missa inte!
Den 23 maj medverkar Weatherproof Family med en föreläsning under SSAB:s årliga Swedish Steel Prize. Seminariet, som har titeln ”Thefuture of sheet metal design and how sustainability drives the buildingindustry from a metal roofer perspective” ingår i seminariespåret kallat “How do you envision greener living?”, som arrangeras av GreenCoat.
Anmälan kan göras på www.steelprize.com. Välj ”Track 5: Green Building Solutions Conference on 23 May 2018”. Hela ”Track 5” genomförs i Borlänge och deltagarna körs med bussar mellan Stockholm och Borlänge.

Har du inte gått kursen ”Lönsamt företagande”? Gör det!

En affärsidébörjar med en tanke. Ofta bygger affärsidén på en vidareutveckling och förbättring av en befintlig produkt eller tjänst, det är sällan affärsidéer är helt nya. Företagets affärsidé handlar om vad du erbjuder, hur du ska erbjuda det och till vem. Affärsidén ska också lyfta fram företagets styrka och det som gör företaget speciellt. Med en genomtänkt affärsidé ökar möjligheterna att lyckas. Men trots en väl genomtänkt affärsidé brottas vi ständigt med frågorna:

  • Är beläggningen tillräcklig den närmaste tiden?
  • Får vi in tillräckligt med pengar?
  • Var tjänar vi pengarna, egentligen?
  • Och varför förlorar vi dem?

Frågorna hopar sig och för det mesta är det svårt att få tid att lyfta blicken och ta itu med just det som gäller företagets framtid. Jag har nyligen genomgått Plåt & Ventföretagens nya kurs ”Lönsamt företagande” tillsammans med 24 av mina kollegor på Lödde Plåt. En kurs som jag varmt rekommenderar till er som ännu inte gått den. Efter kursen fortsatte mina tankar kring hur vår bransch fungerar och vad som kan hända om alla företag i branschen satte av tid och gick kursen.

Säkert är det många av oss funderar på hur vår bransch fungerar och vilka dom grundläggande strategierna och framgångsfaktorerna är. Att det bara skulle finnas en uppsättning framgångs-faktorer för en bransch och bara en strategi som alltid är rätt är jag övertygad om att alla inser att så inte är fallet. I de allra flesta branscher brukar det däremot finnas ett par dominerande grundläggande strategier. Till varje grundläggande strategi finns en uppsättning framgångs-faktorer som brukar skilja sig markant mellan de olika grundläggande strategierna, trotsatt företagen jobbar i samma bransch.

De fyra grundläggande strategierna är:

  1. Högt upplevt värde (unika erbjudanden, service, design, kvalitet med mera).
  2. Låg levererad kostnad (lågkostnadsstrategi, lågprisstrategi och liknande).
  3. Fokus (begränsad del av en bransch, kundnärhet, långsiktighet, kunskap med mera).
  4. Tillräckligt bra (fokus på det allra viktigaste och våga välja bort allt annat-strategin)

De flesta av oss känner till att två så olika företag som Rolex och Swatch är framgångsrika i samma bransch. Samma sak gäller för de två mycket olika företagen Porsche och Hyundai. Ofta kan man skönja mer än två olika dominerande modeller för framgång. Fundera ett kort ögonblick på om du vill sälja ”billiga” timmar eller värde för kunden.

Ett annat exempel är Ryanair som arbetar hårt med att minska kostnaderna, men de jobbar samtidigt med att säkerställa att vissa saker ska uppfattas som högt värde, till exempel punktlighet och moderna flygplan. De försöker med andra ord att vara tillräckligt bra för att alla ska känna sig bekväma med bolaget, men använder samtidigt alla tänkbara trix för att hålla en låg kostnad, eller åtminstone ett ”upplevt lågt pris”. Var placerar man det framgångsrika IKEA? Att de med sitt innovativa arbetssätt lyckats med modellen ”Låg levererad kostnad” är klart. Men mycket av vad de levererar kan definitivt ge en känsla av ’Högt upplevt värde”. Kanske är det därför som IKEA är så framgångsrika, för att man lyckats kombinera framgångsfaktorerna från två grundläggande strategier? Eller är det så att de var en av de första som verkligen lyckades med strategin ”Tillräckligt bra”?

Jag rekommenderar ervarmt att sätta av två dagar för kursen ”Lönsamt företagande” för att fundera på var ditt företag befinner sig. Det blir en temperaturmätare på just ditt företag. Något som i sin tur kommer att ge dig idéer till konkreta åtgärder och funderingar kring ditt företags fortsatta verksamhet och lönsamhet. Mer information om kursen finns på pvforetagen.se.

Lycka till!

Jörgen Rasmusson
förbundsordförande i Plåt & Ventföretagen,
och vd i AB Lödde Plåt, Lund,
 jorgen@loddeplat.com

 

 

Bli auktoriserad för byggnadsplåt och få exklusiva verktyg

För ett år sedan lanserade Plåt & Ventföretagen auktorisationen inom byggnadsplåt. En uppskattad fördel för de auktoriserade plåtslagerierna är tillgången till det exklusiva, specialframtagna material som underlättar vardagen betydligt.

Materialet består bland annat av instruktioner och mallar för projektstyrning, med information om kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Instruktionerna och mallarna är tänkta att användas när företagen skapar den projektstruktur som auktorisationen kräver och man får tillgång till detta efter att företagsledningen har gått den tvådagarskurs som inleder auktorisationen.

När företaget väl är auktoriserat får det också tillgång till de fördjupningsinstruktioner som Plåt & Ventföretagen har tagit fram tillsammans med plåtkonsulten Stefan Lardner och Svensk Byggtjänst. Fördjupningsinstruktionerna är en sammanställning av HusAMA-reglerna för byggnadsplåt, där olika delmoment finns beskrivna, tillsammans med hur de ska hanteras och tolkas. Det är enkelt att ta fram de moment som ingår i uppdraget och på så sätt få konkreta instruktioner för hur arbetet ska utföras. De ligger på nätet och nås genom en inloggning som företaget tilldelas efter auktorisationen.

Rickard Lindskog

– Dessutom finns här foton från viktiga exempel-case, 3D-illustrationer med mera. Verktyget är utformat för alla led i processen, framförallt för att förbättra kommunikationen mellan arbetsledning och den eller de plåtslagare som gör jobbet i fråga, säger Rickard Lindskog, ansvarig för auktorisationen vid Plåt & Ventföretagen.

Tanken med auktorisationen är att sätta fokus på utförandedelen. De företag som redan använder ett kvalitetsledningssystem –  till exempel ISO eller FR2000 – har antagligen ordning och reda på strukturen i arbetsgången och färdiga checklistor på vad som ska göras vid olika tillfällen. Auktorisationens arbetsberedningsverktyg är till för att sätta fingret på sådant som: Vilken färg ska det vara på plåten? Följer vi AMA, jobbar vi enligt beställarens krav?

– Auktorisationen är i hög grad till för beställarna. Den ska inge förtroende, höja kvaliteten på jobben och minska antalet fel. Följer man stegen i auktorisationens material så kommer antalet slarvfel och klagomål från kunder att minska. Det finns mycket att tjäna på att minimera felen, bland annat påverkar det lönsamheten positivt, säger Rickard och fortsätter:

– Målbilden är alltså att få fler företag som gör mindre fel och ÄR lite mer rätt. Vi kommer också att slå ett stort slag för auktorisationen på Nordbygg i april.

Om du vill auktorisera ditt företag så hittar du aktuella kurstillfällen under våren på Plåt & Ventföretagens hemsida. Fler kommer till hösten. På hemsidan finns också en lista med de företag som redan är auktoriserade.

Medlemsföretaget Ahlins Plåt i Stockholm är glada för att ha fått sin auktorisation för byggnadsplåt och använder flitigt det tillhörande materialet.

Leif Pettersson

– Auktorisationen är en bra grej för att höja kvaliteten och medvetenheten. Framförallt är det arbetsberedningsverktyget, som man får tillgång till efter auktorisationen, som vi använder, säger Leif Pettersson, vd på Ahlins Plåt.

Företaget är FR2000-certifierat sedan tidigare och vanan att arbeta med ett ledningssystem fanns alltså på plats.

– Ja, FR2000 går ju ut lite på det samma. Jag ser auktorisationens beredningsverktyg som ett annat ledningssystem, som är lätt att följa för både beställare och plåtslagerier. Speciellt nyttigt är det för dem som inte har FR2000.

De dokument som hör till auktorisationen används alltid i samband med att Ahlins påbörjar ett jobb och gör i ordning pärmarna för uppdraget. Därefter är det plåtslagarnas uppgift att följa planeringen och att utvärdera, berättar Leif och tillägger att det inte är särskilt jobbigt att auktorisera företaget, men att det ger många fördelar.

– Om alla plåtslagerier gjorde detta och arbetade med materialet som hör till, så skulle kvaliteten i hela plåtslageribranschen öka eftersom auktorisationen ger ett bra ledningssystem samt ordning och reda i alla dokument som krävs.

Få verkar känna till den nya auktorisationen för byggnadsplåt och kunderna har ännu inte frågat uttryckligen efter den. Men Ahlins skriver alltid till i anbud att de är auktoriserade, tillsammans med att företaget har FR2000-certifiering.

– Det visar att vi är seriösa, kunniga och kvalitetsmedvetna leverantörer av plåtslageritjänster, säger Leif.

Text: Susanne Ringheim Kilje
Foto: Cecilia Nordström & Björn Petrén

 

FAKTA
Så här ser den logotyp ut som alla auktoriserade företag får använda på sina hemsidor, offerter, kläder, bilar med mera.

Läs mer om auktorisationssystemet här!

Klicka här för att se listan över företag som är auktoriserade enligt Auktorisation Byggplåt.

Stor ventsatsning på Nordbygg

Den 10–13 april är det återigen dags för norra Europas största mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen, Nordbygg. Nytt för i år är att Plåt & Ventföretagen har en monter i både hallen för byggplåt och i ventilationsdelen.

Nordbygg arrangeras jämna år på Stockholmsmässan i Älvsjö och samlar då runt 50 000 besökare. Precis som vanligt utlovas fyra minst sagt fullmatade dagar med nyheter på både produkt- och tekniksidan. Här finns också massor av kunskap att inhämta genom de flera hundra öppna seminarierna som genomförs på mässans fem scener. För Plåt & Ventföretagens del blir det för första gången en specifik satsning på ventilationsbranschen.

– Vi har känt att vi vill förtydliga och lyfta fram Plåt & Ventföretagen som branschorganisation för entreprenörer inom ventilation och att det finns flera unika fördelar för ventilationsföretag att vara medlem i vårt förbund. I år gör vi det bland annat med vår monter på Nordbygg samt genom att ha ett ventilationstema i Almedalen, säger Johan Lindström, vd på Plåt & Ventföretagen.

Annika Brännmark

– Redan när förbundet bytte namn till Plåt & Ventföretagen för två år sedan, börja vi märka att intresset ökade från ventilationsbranschens sida. Vi fick bland annat in ett stort antal nya ventilationsföretag som medlemmar. Det handlar om företagsledare som hade gått och funderat på att bli medlemmar och som nu kände sig mer välkomna med det nya namnet, säger förbundets branschchef, Annika Brännmark.

– I ventilationsmontern finns det tid för småprat och en stunds samvaro, men vi kommer också att berätta om vårt webbaserade utbildningsmaterial för mätning och injustering, samt den nya certifieringsordningen för injusterare som vi har tagit fram tillsammans med FunkiS (Funktionskontrollanterna i Sverige).

Samtidigt blir det naturligtvis en rad aktiviteter även i plåtmontern.
– Vår monter i byggplåtsavdelningen är populär och viktig så den flyttar vi inte på. I år har vi satsat på att ha en mer hemtrevlig monter med plats för nätverkande möten, presentationer och samtal, säger Johan Lindström.

I byggplåtsmontern kommer personal från förbundet samt materialexperter från Svensk Byggplåt att finnas på plats, för att berätta om alla de fördelar som finns med plåt i en byggprocess. Besökarna kommer också få titta och känna på olika plåtmaterial samt få veta mer om vår auktorisation för plåtslagerier, Teknikhandboken.se, våra kalkylprogram med mera.

Det här händer också på mässan
Under Nordbygg kommer ett antal pristagare att belönas ut under pompa och ståt. Ett exempel på det är det prestigefyllda Stora Inneklimatpriset som delas ut till skaparna bakom en produkt, tjänst eller metodik som juryn tycker bör premieras.

Även Materialmedaljen delas som vanligt ut under Nordbygg. Tävlingen sätter fokus på föregående års bästa materialnyheter och den allra bästa innovationen tilldelas Nordbyggs guldmedalj för årets bästa produktnyhet. Samtliga prisutdelningar sker torsdagen den 12 april, klockan 16:45 – 17:30, på Nordbyggsscenen (EH:10).

Nordbygg är även involverad i en ny långsiktig satsning på teknisk utveckling genom hela byggprocessen. Bakom projektet står Svensk Byggtjänst och Bygg 4.0 som finansieras via Smart Built Environment. Satsningen är främst inriktat på digitalisering och hur sektorn allt mer kan börja arbeta med exempelvis AI, robotik och Internet of Things.

Nordbyggs sista dag går, precis som förra gången, i arkitekturens tecken. I år är det Tyskland som är i fokus när tidskriften Arkitektur bjuder in till temadag  som arrangeras i samarbete med tysk-svenska handelskammaren. När arkitekterna på OkiDoki planerade Vallastaden i Linköping kom inspirationen från Tyskland och den tyska staden Tübingen nämns ofta som ett föredöme när det handlar om arkitektdrivna byggprocesser. Satsningen kommer till exempel att synas i form av ett seminarium med stadsbyggnadsdirektören i Tübingen, Barbara Landwehr, och arkitekten Ulrich Neumann. Samtalet ska kretsa kring tyska respektive svenska arbetssätt och förutsättningar.

#metoo och branschens eget #sistaspikenikistan har tydligt visat behovet av att aktivt arbeta för ökad jämställdhet och mångfald i byggsektorn. Nordbygg har därför engagerat sig i branschinitiativet ”Jämnt på jobbet”, som bland annat kommer att tas upp vid ett par tillfällen i seminarieprogrammet på Stora scenen.
– Detta är naturligtvis angeläget för att få slut på sexuella trakasserier och övergrepp generellt, men det är också viktigt för att kunna öka intresset för vår bransch som är i stort behov av att rekrytera, säger Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg.

Ett tema som blivit allt mer aktuellt är hur byggherrar kan förstärka sin kompetens som beställare. Mot den bakgrunden har Nordbygg tillsammans med sina samarbetspartners utvecklat konceptet ”Energismart beställare”.Vilket bland annat innebär att Hans Söderström, energiexpert på Installatörsföretagen, kommer att gå igenom vad energismart byggproduktion verkligen innebär.

Din frukost bygger på frivillighet och samverkan

En intensiv och lärorik period är nu förbi , för min del. Perioden har inneburit många resor, möten och internat i förbundets tjänst. Under vecka 4 hade jag förmånen att delta i ett internat med SME-kommittén. Uppgiften var att vi skulle fördjupa oss i nationalekonomi, marknadsekonomi kontra planekonomi för att bättre kunna framföra argument för vikten av sunda villkor för företag och företagsamhet inför årets valrörelse. Inte minst för att kunna förklara nyttan av vinst. Jag kan varmt rekommendera ”En rapport om vinst” författad av Johan Norberg, Fredrik Segerfeldt och Mattias Svensson.

Marknadsekonomi (marknadsliberalism) är en hypotes eller teori som utvecklades under 1700-talet, bland annat av filosofen och ekonomen Adam Smith. Marknadsliberalismen resulterade bland annat i att industrialismen i England kunde etableras och en tilltagande fri marknad växte fram. Adam Smith brukar även räknas som grundare av den moderna nationalekonomin. För att citera Adam Smith: ”Det är konkurrensen som gör att marknadsekonomin fungerar. Det är den fria konkurrensen som driver bagaren att baka ett gott bröd, slaktaren att möra ett bra kött och bryggaren att brygga ett starkt öl. Ty det är konkurrensen som gör att endast de bästa producenterna överlever och förser konsumenterna med det de vill ha.”

I Sverige var det Johan August Gripenstedts visioner och politiska gärning i mitten av 1800-talet som gav Sverige det välstånd vi fortfarande skördar frukterna av. Han arbetade hårt för att bland annat riva ner tullmurarna och var drivande i frågan om att avskaffa det månghundraåriga skråsystemet och ersätta det med näringsfrihet. Marknadsekonomin grundar sig alltså i föreställningen om att vi rent ekonomisk åstadkommer bättre resultat genom att släppa handeln fri och det i sin tur bygger på frivillighet och samverkan. En bärande princip är också att handel eller byten kommer att äga rum först när det uppstår en ”win-win”-situation. Grunden i detta är just frihet och valmöjlighet – att det går att jämföra olika alternativ och beslut helt enkelt tas utifrån det som är ekonomiskt mest effektivt och det som gynnar båda parter.

Har du funderat över vinsten på frukostbordet? När din frukost står på bordet på morgonen är det inte bara för att du ställt dit den. Människor som inte vet vem du är – och som ibland lever i en annan del av världen – har hjälpt till med det mesta. Det är inte av omtanke om just dig som de har försett dig med kaffe, bröd, mjölk, smör, ost, skinka och yoghurt, utan för att tjäna pengar. En viktig anledning till att vi alla kan ställa en allt mer varierad måltid, till en allt lägre kostnad, på bordet är möjligheten för företag att göra vinst. Den enda möjligheten för företag att tjäna pengar är att på något vis betjäna andra.

Vägen till vinst är både mödosam och osäker, men det är den som berikar både företaget och alla inblandade. Det är så företagen kan fortsätta att betala sina anställda, investera i bättre produktionsmetoder och kompensera sina ägare. Eller som den socialdemokratiske före detta finansministern Kjell-Olof Feldt skrev i sin memoarbok: ”Vinstens uppgift är inte bara att vara en mätare på graden av effektivitet i olika sätt att använda de ekonomiska resurserna. Vinstintresset är dessutom den enda renodlade bevakaren av att resurser utnyttjas effektivt.Och för att denna bevakning ska fungera måste det finnas en grupp aktörer i samhället, vars mål och mening med livet är att maximera vinsten i det näringsliv man äger.”

Redan Adam Smith insåg på sin tid att människor ägnar sig åt annat än att bara tjäna pengar: omtanke om och förståelse för andra spelar den centrala rollen i människans liv. Så vinst är inte förlust för någon utan en angelägenhet för alla! Vilket gör kedjan av vinnare lång. Vi pratar om kundens vinst, leverantörernas och långivarnas vinst, de anställdas vinst, företagets vinst och sist men inte minst samhällets och välfärdens vinst. Något att tänka på nästa gång du äter din frukost!

Jörgen Rasmusson
förbundsordförande i Plåt & Ventföretagen,
och vd i AB Lödde Plåt, Lund,
 jorgen@loddeplat.com

 

”Lärorikt, kul och nyttigt”

Sedan några år tillbaka driver Plåt & Ventföretagen Framtidsgruppen. Ett nätverk för förbundets medlemmar under 40 år som har ledande befattningar inom plåtslageri eller ventilation.35-årige Daniel Wedin på Gardells plåtslageri på Gotland är en av dem som har varit med i gruppen längst och som gillar vad nätverket ger honom i hans dagliga verksamhet.

– Jag har varit med de tre senaste träffarna. Man träffar kollegor och så är det alltid en del nya också. Det är jättekul och nyttigt att få byta erfarenheter med varandra. På den senaste träffen fick vi genomgå utbildningen ”Lönsamt företagande”, vilket var mycket lärorikt och inspirerande. Jag kan verkligen rekommendera den kursen för andra medlemmar, säger Daniel som arbetar som projektledare och att bistå vd, Stefan Gardell, att föra företaget framåt i tiden.

– Vi strävar efter att bli mer moderna och digitala så för min del tycker jag att förbundets satsning på ”Lönsamt företagande” och även auktorisationssystemet ligger helt rätt i tiden. Det är kul också att Patrik Calén har tagit över rodret för Framtidsgruppen.

Hur kom du in i plåt- och ventilationsbranschen?
– Många av mina kollegor i min ålder brukar ju ha en förälder eller släkting som man tar över företaget efter, men jag hade ingen erfarenhet av varken plåt eller ventilation. Jag har pluggat försäljning, projektledning och entreprenörskap så arbetade jag på ett tobaksbolag här på Gotland som controller, innan jag blev anställd på Gardells för fyra år sedan.

– Stefan behövde hjälp med pappersarbetet och med styrning av kvalitet och miljö.
sedan hamnade jag i arbetsledarroll, som övergick i projektledning i olika entreprenader. Jag har bra erfarenhet av företagsstyrning och kom in med nya ögon och tänkte på ett annat sätt, i jämförelse med de här gamla rävarna, säger Daniel och ler.

Att komma in i en traditionsrik hantverksbransch med en helt annan bakgrund ser Daniel bara fördelar med.

– Det är många företag i våra branscher som har problem med lönsamheten och det kan kräva ett omfattande förändringsarbete för att vända en sådan utveckling. Det handlar mycket om att bli mer effektiva och att kunna ta betalt för de tjänster man utför. För till exempel ÄTA-arbeten. Plåtslageri handlar mycket om problemlösning på plats på en arbetsplats och vi måste lära oss att ta betalt för att vi kan lösa kundens problem, kundnyttan! För oss har det varit en lång väg att gå och det finns en del kvar att göra, men det går och det syns på vårt förbättrade resultat att det är ett arbete som lönar sig.

Och det ser ut att rulla på i en fortsatt positiv utveckling även det närmaste året.
– Det är gynnsamma förhållanden för byggföretagen på ön. Det byggs mycket, framförallt bostäder, och det förekommer sällan några entreprenadkonflikter eftersom vi är verksamma på en ö där man gärna undviker att lura någon. För då är man borta nästa gång det ska upphandlas. Det är också flera lite större byggprojekt på gång, bland annat åt försvaret, så utvecklingen ser ljus ut på ön.

Gardells plåtslageri har varit medlemmar i förbundet i drygt 40 år nu. De är också aktiva inom Plåt & Ventföretagens lokalförening på ön och Stefan Gardell är ledamot i förbundsstyrelsen.

– Det har ju hänt en del med förbundet sedan vi gick med. Som jag har hört så handlade medlemskapet i Gotlands plåtslageriförening, som lokalföreningen hette då, mest om att kasta varpa, supa och att slåss, flikar Stefan Gardell in och skrattar. I dag har vi, förutom nätverkandet, mest nytta av förbundets tjänster och medlemsförmåner som att vi kan bolla vissa personalfrågor med någon av juristerna, fortsätter han.

Daniel Wedin uppskattar Plåt & Ventföretagens ambition att modernisera och digitalisera medlemmarnas verksamhet med satsningar på hjälpmedel, verktyg och utbildningar.

– Det är tråkigt att se att det stora flertalet i byggbranschen inte utnyttjar den moderna tekniken. Att man till exempel kan fotografera och skriva digitalt på plats, istället för att skriva ner anteckningar med penna och papper. Hela branschen ligger efter och det handlar till stor del om en generationsfråga och jag tror vi kommer att se förändringar i de bolag där de lite yngre tar över ledningen. Vi har digitaliserat delar av vår verksamhet. Bland annat orderhanteringen, tidrapportering, och nu håller på med riskanalysdelen. Vi har också förbundets kalkylprogram som vi tyvärr inte riktigt har kommit igång med ännu, men vi ska göra det nu.

Märker ni av den stora bristen på yrkeskunnig personal?
– Ja, visst gör vi det. Personalen är vår viktigaste resurs, den måste vi vårda väl, och utveckla. För att få in flera resurser och säkra branschen framåt så har vi faktiskt tur som har ett gymnasium med byggprogram med inriktning plåt på ön. Vi är aktiva i skolan när de ska välja. Jag eller Stefan är där och förklarar hur det är att vara plåtslagare och så tar vi in elever kontinuerligt. Just nu har vi en som går i tvåan på gymnasiet och tre vuxenlärlingar. Det är viktigt att eleverna får kontakten med arbetslivet redan i skolan och de flesta stannar kvar hos oss när de är klara.

Text & foto: Tomas Skagerlind

Klicka här för att läsa mer om Framtidsgruppen!

 

FÖRETAGSFAKTA – AB GARDELLS PLÅTSLAGERI
Ort:
Visby och Fårösund på Gotland.
Antal anställda:41.
Verksamhet:Byggnadsplåt, ventilation samt papp och tätskiktsarbeten.
Medlemmar i förbundet:Sedan 1976.
Historik:Företaget grundades 1930 av Ivar Gardell som bedrev verksamheten i centrala Visby fram till 1942, samt barnen Sture, Hans och Ingvar, tog över. På 50-talet började man även arbeta med ventilation och 1971 anställs Ingvars barn, 16-åriga Stefan, på firman. Det är nu barnen Sture och Ingvar som driver verksamheten tillsammans med Ingvars son Stefan.
1978 flyttas hela verksamheten till de nuvarande lokalerna på Hyvelgatan i Visbys yttre områden. 1995 går Ingvar i pension och Stefan tar över.

FAKTA DANIEL WEDIN
Namn:Daniel Wedin
Ålder:35
Familj:Sambo och snart ett barn under 2018
Bor:Uppvuxen i Visby. Sedan några år tillbaka bor Daniel på en hästgård på södra Gotland.
Fritidsintressen:Gillar att bygga och snickra. Just nu renoverar han köket hemma på gården.

Rehabansvaret tillbaka till arbetsgivaren

Under 2018 införs förändringar i socialförsäkringslagen. Den största skillnaden mot i dag är att arbetsgivaren måste upprätta en rehabiliteringsplan efter 30 dagars sjukskrivning. Om det tydligt framgår att medarbetaren i fråga inte kan återgå i arbete behövs ingen plan.

Från den 1 juli blir det obligatoriskt att göra en rehabiliteringsplan för medarbetare som har varit sjukskrivna i 30 dagar, men bara om det är troligt att arbetsförmågan kommer att vara nedsatt under minst 60 dagar. Det betyder att ansvaret faller tillbaka på arbetsgivaren igen, efter att ha legat hos Försäkringskassan under de senare åren. Arbetsgivaren är skyldig att se till att planen följs upp ”löpande”, men först ska den ju upprättas – något som kan kännas väldigt ovant för den som aldrig har gjort det förut.

– Det finns ingen anledning till oro – rehabiliteringsplanen kan se ut på många olika sätt. Det viktiga är att man gör insatser från företaget som kan leda till att den sjukskrivna kommer tillbaka i ungefär samma skick som före sjukskrivningen, säger Hans Bergström som är företagsrådgivare på Plåt & Ventföretagen.

Start, uppföljning och i mål
Startpunkten är att sätta sig ner med den anställda – om hälsotillståndet medger det – och diskutera den nedsatta arbetsförmågan. Vad beror den på, vad går att göra? Se på det medicinska underlaget som ett komplement och sätt upp mål, riktlinjer och hur vägen framåt ska stakas ut.

Hans Bergström, företagsrådgivare på Plåt & Ventföretagen.

– Håll sedan koll på rehabplanen löpande och släpp den inte, utan uppdatera den flitigt. Detta är ett högst levande dokument. Gör justeringar och håll dialogen igång, säger Hans.

Ibland kan det behövas en mall att stödja sig mot. Exempel på vad en rehabiliteringsplan kan innehålla går att hitta hos Prevent eller SKL. Men trots mallar eller tidigare erfarenhet kan det uppstå svårigheter eller frågor kring planen. Då hjälper Hans gärna till. En annan möjlighet kan vara att arbetsgivaren vänder sig företagshälsovården för att få hjälp. I samband med de nya reglerna avser regeringen att öka stödet till arbetsgivaren för arbetsplatsnära insatser. Detta innebär att det arbetsplatsnära stödet till arbetsgivaren ska kunna lämnas med ett tak på 10 000 kronor per arbetstagare och kalenderår. Bidraget föreslås bli maximalt 200 000 kronor per arbetsgivare och kalenderår.

Önskvärt att stämma av med alla parter
Arbetsgivaren kan be om avstämningsmöten med Försäkringskassan. Något som skulle underlätta arbetet med rehabiliteringen avsevärt vore om det gick att få till trepartssamtal på telefon mellan arbetsgivaren, den sjukskrivna och den ansvariga läkaren.

– Den extra tiden vore oerhört värdefull, eftersom det ytterst är mellan dessa tre parter lösningen finns, säger Hans.

En annan förändring är att sjukpenning ska kunna lämnas i avvaktan på slutligt beslut från Försäkringskassan. Denna förändring har redan trätt i kraft. I klarspråk betyder det att den som är sjukskriven får ersättning under den tid det tar för Försäkringskassan att fatta ett nytt beslut om huruvida arbetstagaren får ha kvar sin sjukpenning eller inte.

– Så tolkar jag det, men det är inte glasklart vad det betyder för arbetsgivaren, säger Hans.

Läs utförligt om förändringarna i ”Medlemscirkulär 1-2018. Regeländringar i socialförsäkringen”, från Svenskt Näringsliv. Efter inloggning hittar du det här: pvforetagen.se/arbetsgivarinfo/cirkular.

Text: Susanne Ringheim Kilje

 

 

APLICATIONS

Expressfart och specialanpassat i nya VentCenter

– Vi på Bevego har som koncept att placera våra produktionsanläggningar i anslutning till en filial, det ger flera synergieffekter och gör att vi...

SENASTE NYTT